Vaikka tähän ketjuun ei hetkeen ollakkaan kirjoiteltu niin ajattelin kuvailla, että mitenkä itse munat keitän
Eli ainakin meillä on aina toiminut tämä omalta fammulta pienenä opittu tapa..
Keitto-asteella ei ole väliä, on toiminut niin löysillä kuin kovillakin munilla (

)
Ensiksi: Laske nätisti (esim ruokalusikalla) munat vasta kiehuvaan veteen ja heti perään lisäät munien päälle mukavasti merisuolaa(itsellä sähköinen mylly jolla painatan menemään sillain aika reilusti niin, että jokaisen munan päälle tasaisesti).
Itse olen "merisuolafani" mutta toimii varmasti tavallisellakin suolalla, miksi ei toimisi
Tuon suolan lisäämisen pitäisi myös pienentää munien halkeamisen riskiä.
Kun munat on kiehunu halutun ajan kaadetaan kuuma vesi pois ja täytetään kattila jääkylmällä vedellä - annetaan jäähtyä hetken (-minuutti - muutama, riippuen kuinka jäähtyneenä munan haluaa nauttia).
Sitten munat otetaan vedestä pois ja joko kuivataan vaikka talouspaperilla ja annetaan hetken seisahtaa (ja kuivua) tai sitten laitetaan suoraan esim juuri talouspaperin päälle kuivahtamaan.
Meillä on esim tälläinen johonka tapaan suoraan laittaa munat kuivahtamaan kylmästä vedestä:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30111087/ - ollut todella kätevä!
Koskaan eivät ole tällä tavalla keitetyt munat olleet vaikeita kuoria.
En sitten tiedä, että onko tuokin jotenkin "käsituntumalla" opittava juttu kun vaikka kuinka olen tuolle miehelle tätä tapaa yrittänyt opettaa niin on tämän keittämät munat miltein aina tuota tarttuvaa tyyppiä.
Toinen tapa jota harvemmin tulee käytettyä mutta on myös toiminut on se, että lisätään keittoveteen n. 1-3 tl ruokasoodaa muna-/vesimäärästä riippuen. Annetaan hetken kuivahtaa ennen nauttimista ja ei pitäisi hirveästi kuorien tarttua
Siinäpä pitkää selitystä munien keittämisestä!