Apukukon valinta
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Maatikko
Apukukon valinta
Viisaat hei! Jos yritän jättää pienenpieneen kanalaan talveksi apukukon Luttis-Uapelille, niin kenet valitsen noista 4 pikkukukkelista (pian 3 kk ikäisiä)?
Sen kauneimman joka hyppää mamman olkapäälle piipittämään,
vai pienen vaatimattoman takarivin taunon jota ei huomaakaan (tätä oon itse ajatellut lähinnä),
vai jomman kumman noista komeista, kookkaista ja keskivertokesyistä?
Sellaisen joka jo nyt kiekuu joka aamu, vai hiljaisen (tosin en oo vielä selvittänyt kuka se on joka tuolla tarhassa aina aamuhämärissä Lemmyn äänellä päästelee, täytyy käydä vakoilemassa)?
Voisiko mistään ylipäätään edes vähän päätellä, kuka pärjäisi parhaiten periaatteella "sopu sijaa antaa"? Lauhalla ilmallahan nuo ulkoilee talvellakin, mutta onhan siinä lusimista sisälläkin pienessä mökissä, pitkänä talvikautena.
Vai tarvitaanko sitä apupoikaa ylipäätään tuossa talvikökötyksessä? Siitoskauden tullen apukukolta on sitten joka tapauksessa lyhennettävä päätä, ettei pääse kiilapoikana tuikkasemaan, kun näiden isä Sirkku oli housunlahkeisiinrynnistäjä (RIP). Kananuorikoita tästä erästä jäi kotiin yksi ainoa - olisiko pikkukukko jakamassa mahdollisia kurmoottamisannoksia niin että Derpina saisi olla vähän paremmin rauhassa?
Nämä muuten nukkuvat vieläkin emonsa kainalossa yöt ja liikkuvat emon kanssa myös päivisin.
Sen kauneimman joka hyppää mamman olkapäälle piipittämään,
vai pienen vaatimattoman takarivin taunon jota ei huomaakaan (tätä oon itse ajatellut lähinnä),
vai jomman kumman noista komeista, kookkaista ja keskivertokesyistä?
Sellaisen joka jo nyt kiekuu joka aamu, vai hiljaisen (tosin en oo vielä selvittänyt kuka se on joka tuolla tarhassa aina aamuhämärissä Lemmyn äänellä päästelee, täytyy käydä vakoilemassa)?
Voisiko mistään ylipäätään edes vähän päätellä, kuka pärjäisi parhaiten periaatteella "sopu sijaa antaa"? Lauhalla ilmallahan nuo ulkoilee talvellakin, mutta onhan siinä lusimista sisälläkin pienessä mökissä, pitkänä talvikautena.
Vai tarvitaanko sitä apupoikaa ylipäätään tuossa talvikökötyksessä? Siitoskauden tullen apukukolta on sitten joka tapauksessa lyhennettävä päätä, ettei pääse kiilapoikana tuikkasemaan, kun näiden isä Sirkku oli housunlahkeisiinrynnistäjä (RIP). Kananuorikoita tästä erästä jäi kotiin yksi ainoa - olisiko pikkukukko jakamassa mahdollisia kurmoottamisannoksia niin että Derpina saisi olla vähän paremmin rauhassa?
Nämä muuten nukkuvat vieläkin emonsa kainalossa yöt ja liikkuvat emon kanssa myös päivisin.
-
Pia
Re: Apukukon valinta
En usko että noiden kavereiden lopullista luonnetta voi vielä päätellä, murrosikä vielä tulossa...
Kanat pärjäävät mielestäni hyvin ilman extra kukkoja. Meillä on nyt 7 kanaa ja kukko. Aikaisemmin oli lisäksi nuori "apukukko", kanat rauhoittuivat huomattavasti kun annoimme sen pois. Nuori itseään etsivä kukko oli heille liikaa. Mutta, tämähän on ihan kukkokohtainen asia.
Kanat pärjäävät mielestäni hyvin ilman extra kukkoja. Meillä on nyt 7 kanaa ja kukko. Aikaisemmin oli lisäksi nuori "apukukko", kanat rauhoittuivat huomattavasti kun annoimme sen pois. Nuori itseään etsivä kukko oli heille liikaa. Mutta, tämähän on ihan kukkokohtainen asia.
-
ÄsVee
Minä mikään viisas oo, mutta meillä on parhaat kukot olleet "ei liian kesyjä, ei liian arkoja". Eli helppoja käsitellä, mutta ihmistä väistäviä. Pari "liian" kesyä konehaudottua alkoi hyökkäilemään lasten päälle, kun eivät taineet tajuta kukon ja ihmisen eroa.
Ja sitten ne liian arat saavat kanoiltakin melkoisesti kyytiä.
Mutta tosi paljon riippuu myös johtajakukosta miten hommat menee. Ja minä en oikeasti tiedä näistä jutuista mitään, kunhan omia huomioitani vain listaan.
Sitä paitsi näin väsyneenä luin, että Appiukon valintaa.
Mutta tosi paljon riippuu myös johtajakukosta miten hommat menee. Ja minä en oikeasti tiedä näistä jutuista mitään, kunhan omia huomioitani vain listaan.
Sitä paitsi näin väsyneenä luin, että Appiukon valintaa.
-
Maatikko
Appiukon valintaa...
Juuei... (yeah but no but yeah but no but...) kyllä mä taidan kallistua siihen suuntaan, että kaikki pikkukokkerellit lähtee pataan. Ei se apupoika varmaan ainakaan näin talvella ole mitenkään tarpeellinen. (Kesällä ehkä saattaiskin olla apuna haukkavahdissa jne.)
Juuei... (yeah but no but yeah but no but...) kyllä mä taidan kallistua siihen suuntaan, että kaikki pikkukokkerellit lähtee pataan. Ei se apupoika varmaan ainakaan näin talvella ole mitenkään tarpeellinen. (Kesällä ehkä saattaiskin olla apuna haukkavahdissa jne.)
-
kukonkulma
Meillä oli kolme kukkoa ulkokanalassa,ja kun viikko sitten siirryttiin sisälle ei vanha kukko siedä sisällä muita kukkoja,sama juttu on ollut aiempina vuosinakin,tän kukon edeltäjä oli samaa maata sisällä oli vain yksi kukko,tai jos oli istui orrella koko talven,ei kivaa,no ensikesäksi on taas kukkoja luvassa 25 torstaina syntynyttä siipiveikkoa pörrää häkissä.
-
Peltomäki
Taitaa olla aika monen asian yhteisumma, kuinka hyvin kukot tulee toimeen keskenään. Meillä kolme tyrniskukkoa tulevat toimeen loistavasti keskenään nyt talviolosuhteissakin. Meillä oli neljä kukkoa, mutta silloisesta "kolmoskukosta" ei pääkukko tykännyt ja se me sitten pistettiin pois. Neloskukosta tuli kolmonen ja hyvin mahtuvat jopa ruoka-aikaan samaan tilaan.