Maatiaisten myynnistä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell

Maatiaisten myynnistä

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Piti tehdä tälle oma topikki
Teille jotka myytte maatiaisia, kuinka monta erää myytte vuodessa ja kuinka moni niistä myydyistä eristä päätyy säilyttäjiksi? Kysyn ihan vain uteliaisuuttani koska tämä myyntikiintiö on aiheuttanut melkosen paljon keskustelua. Itse saisin omalle parvelleni 9 alkuperäistodistusta. Koska en myy mitään mulla on vain keväiset soitot pohjana mutta niitä tulee ehkä maksimissaan 10 joka kevät. Kuinka monta näistä soitoista päätyisi kaupoiksi en tiedä kun myyn ei oota, mutta varmasti ei kaikki. Kuinka moni ostaja päätyisi säilyttäjäksi, kun katsoo säilytyslistaa voi helposti päätellä että ei kovin moni koska muuten meitä olisi enemmän. Minusta tuo kiintiö on kuitenkin aika väljä, omasta parvesta en edes myisi tuota 9 erää :smt017 Mulla on siis parvessa 8 kanaa ja 3 kukkoa. Mutta siis kun en myy niin en tiedä onko tuo kiintiö oikeasti väljä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maattari
lindell

Re: Maatiaisten myynnistä

Hmm 57 on lukenut eikä kukaan vastaa :smt017 Jos ette halua vastata näin julkisesti niin laitelkaapa vaikka yv:nä, kokoan
Sitten tiedoista tänne jotain tyyliin x monta vastausta ja y määrä eriä myyty joista z kpl ryhtynyt säilyttäjäksi. Mielellään vielä tietoa parven koosta.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Maattari kirjoitti:Jos ette halua vastata näin julkisesti
Tottakai haluamme :smt004
Maattari kirjoitti: Teille jotka myytte maatiaisia, kuinka monta erää myytte vuodessa
Vaihtelee - yleensä useita pieniä
Maattari kirjoitti: ja kuinka moni niistä myydyistä eristä päätyy säilyttäjiksi?
En tiedä, en ole seurannut kovin tarkkaan (aiemmin myin mieluiten säilyttäjäksi aikoville ja myös lobbasin vahvasti säilytysohjelman puolesta ja usea meiltä lähteneistä parvista päätyi myös säilytysohjelmaan, nykyään en ole ollut niin tarkka sen suhteen).
Maattari kirjoitti:mulla on vain keväiset soitot pohjana mutta niitä tulee ehkä maksimissaan 10 joka kevät. Kuinka monta näistä soitoista päätyisi kaupoiksi
Ai musta tuntuu että tänä keväänä tuli sen 10 kyselyä viikossa :smt003 selvästi huomasi että kotitarvekanalat on nyt pop ja in (ja mikäs sen hienompaa) ja olleet paljon esillä mediassa. Kuitenkin vaikka ei joutuisikaan useimmille kysyjille myymään ei-oota niin oma karkea arvioni on että ehkä noin puolet päätyisi kaupoiksi, moni kysyjä kun kyselee useammastakin paikasta kartoittaen saatavuutta ja eri mahdollisuuksia.
Maattari kirjoitti: Kuinka moni ostaja päätyisi säilyttäjäksi, kun katsoo säilytyslistaa voi helposti päätellä että ei kovin moni koska muuten meitä olisi enemmän.
Viitaten aiempaan; riippuen siitä miten asia esitetään (luulisin, ja toki kaikki ei sittenkään, esim. meiltä on kanoja lähtenyt myös sekaparviin).
Maattari kirjoitti:onko tuo kiintiö oikeasti väljä
Minusta ei, omasta pienestä parvesta olen myynyt enemmän myyntieriä kuin uudet säännöt sallivat. Ja jos nyt joku on huolissaan geneettisestä monipuolisuudesta niin nämä erät ovat olleet pieniä ja koostuneet myös muiden kuin oman parven jälkeläisistä (jota uudet säännöt eivät myöskään salli).
pippuri_82
tipu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

Meillä tuo myyntikiintiö riittää mainiosti. Entisellä pääjohtaja + varakukko tyylillä olisi voinut tehdä tiukkaa, mutta nyt suuremmalla kukkomäärällä nuo todistukset piisaa oikein hyvin. Olen myynyt vuosittain noin viisi myyntierää ja vaihtanut pari kertaa siitosmunia. Suurin osa ostajista ei ole edes ajatellut tai tiennyt säilytysohjelman olemassaolosta aikaisemin. Kaikille olen silti antanut säilytystodistuksen mukaan, tyyliin tää on niinku tapana antaa kanojen mukaan. Moni onkin jänyt miettimään liittymistä ja varmasti enemmän innostuttuaan harrastuksesta saattavat jälkeenpäin vielä liittyä ohjelmaan.

Kyselyitä on tullut kymmenittäin sähköpostiin, tekstarina ja puheluina ja jos olisin kaikille myynyt, niin 200-300 tipua/ kanaa olisi mennyt kaupaksi. Kevän ensimmäisiltä kyselijöiltä otin varaukset ja lopuille myin EI OOta toukokuun alusta saakka. Eikä harmita yhtään, kehoitin myöhäisheränneitä olemaan ajoissa ensi vuonna :smt005 Mielestäni ei ole suomalaisen maatiaiskanan etu, että hurjasti kasvaneeseen kysyntään alettaisiin tehtailemaan poikasia rahankiilto silmissä.
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mun alhot ovat valitettavasti sen verta innokkaita hautojia, että myyntirajat paukkuu mennen tullen. Mulla on siis 7 kanaa ja yksi kukko ja myydä siis saisin vain kolme erää. Tällä hetkelläkin on kolmen alhon alla tiput. Keväällä tosin minulla oli vain tuhkamuna kukko joten tipuja ei juurikaan tullut. Kyselyjä tuli touko-heinäkuulla joka päivä, eli ei oota myin koko kesän. Kanani yhtä luukunottamatta hautovat 1-2 poikuetta vuodessa, eli kymmenkunta poikuetta kuoriutuu väkisinkin ihan ilman dollarin kuvia silmissä.
Maattari
lindell

Onko se tavallisin myyntierä tuo "alottelijan pakkaus" ,eli 4 kanaa ja kukko? Myyttekö paljon sellaisia eriä joissa on vain yksi tai pari kanaa?

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis miten te saatte kukkojakin mahdutettua myyntieriin?
Onko teillä eri siitosryhmiä?

Minulla on kakki poikaset aina joko sisaruksia tai puolisisaruksia. En ole koskaan myyny kukkoa sisaruksille.

Myyn siis erikseen kukkoja ja kanoja
Helepotus

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Useimmat jotka multa on halunneet kanoja ostaa, ostaa sen 2-4 kanaa ilman kukkoa. Jos vuodessa kanojen alta tulee arviolta 30 poikuetta niin eipä riitä myyntikiintiöt mihinkään jos suostuu myymään noin pieniä eriä. Puhumattakaan että myisi pelkän kukon jollekin tarvitsevalle paperin kanssa.
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

^Samaa mietin, jos on muutama hassu erä myytävissä, niin taitaa kukot mennä pataan laidasta lukien. Vai onko se myyntierä, jos antaa kukon? :smt005
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kai se on myyntierä, jos/kun antaa todistuksen?
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Hmm. Onneksi ei ole nykyisistä kukoista juuri jälkeläisiä vielä, ei taida uutta kukkoa ihan heti saadakaan mistään. Tuskin sellaista määrää siitosmuniakaan enää kukaan myy, josta just sen yhden tai kaksi kukkoa saisi, jos ei niitä ylimääräisiä saa myydäkään.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

max3 kirjoitti:Kai se on myyntierä, jos/kun antaa todistuksen?
Mutta jos antaa sen kukon se on antoerä. Voi olla myös vaihtoerä... :smt005
Helepotus kirjoitti:Useimmat jotka multa on halunneet kanoja ostaa, ostaa sen 2-4 kanaa ilman kukkoa.
Tutunoloinen meininki.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

:smt005
Jooh, mut mun käsittääkseni niitä todistuksia ei saa kopioida itse... :smt002 Niin erä on menetetty maksoi sen kukon vaikka luonnossa. :smt047
Vastaa Viestiin