Virikkeitä talveksi kun on pakkasta...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

väriminttu

Virikkeitä talveksi kun on pakkasta...

Viesti Kirjoittaja väriminttu »

...ja kanat viettävät suurimman osan ajasta sisällä.

Eli millä "viihdytät" laumaasi?

Vanhoja, tuttuja konsteja on erilaisten herkkupalojen sitominen naruihin roikkumaan... MUTTA, oletko keksinyt jotakin hassua/kivaa virikettä talven sisätunteihin omille kanoillesi. Olen kuullut, että koiranomistajat saattavat jemmata herkkupaloja vessapaperihylsyn sisään kun ovat poissa kotoa. Eli samaan tyyliin toivoisin hullunhauskoja ideoita kanojen pakkaspäiviä piristämään. ...onko tässä järkeä... :smt045
Iloisten Munatalo

Re: Virikkeitä talveksi kun on pakkasta...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä olen kuivannut kasvattamani pellavakerput ja laitan niitä aik´ajoin roikkumaan nokittavaksi.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä olen miettinyt samaa ankkojen kohdalla. Nehän siis pääsevät ulkoilemaan & kylpemään jos ei ole liikaa pakkasta, mutta kovien pakkasten aikoihin niillä täytyy olla tylsää. Tietty pehkuun voisi piilotella jotain herkkupaloja, mutta MITÄ? Lierot olisivat hyviä mutta niitä ei talvella saa (ellei sitten yritä kasvattaa kompostilieroja ankkojen pehkussa). Musta tuntuu että ankoilla on tylsää jo pelkästään tarhassa syksylläkin, tuntuvat nukkuvan kotona niin paljon verrattuna mökkiolosuhteisiin (vaikka toki nukkuvat sielläkin päivällä mutta ei niin paljon).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Kokonainen kaalinkerä nakattuna pehkuun, ruisleipä naulattu seinälle, kuusentaimia pystyyn pehkuun, näitä meillä käytetään. Kanatkin mielellään viettävät pimeimmän ajan lepotilassa valmistautuen uuteen munintaan, joten ei niitä tarvitse päivittäin aktivoida. sulkasadon aikana auttaa vihannekset ja vitamiinipitoiset ruoat yleistilan kohentamiseen.
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Meiän kanoille löytyy kerppuja. Kaalinpäät on kans kivoja, joko roikkumaan jonnekin tai sitten vanhaan kattilaan tai lasten pottaan, niin pysyy sopivasti puhtaana.
vitokka

Viesti Kirjoittaja vitokka »

eläinkaupasta rasiallinen heinäsirkkoja tai jättijauhomatoja nakattuna pehkun sekaan =) :smt003
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Noita jauhomatoja on helppo kasvattaa ite! Meillä olkkarin hyllyssä on aina kasvamassa herkkuja kanoille :smt003
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Mulla ei oo talvi ajasta vielä kokemusta,kun on eka talvi tulossa,mutta ajattelin idättää kauroja kukkalaatikossa ja viedä "ruohoa" välillä kanalaan..Sama jyvähän kasvaa aina uutta,josseivät kopsuta multineen päivineen :smt003
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mikähän riski jauhomadoissa on että ne leviää esim. asuintiloihin haittahyönteisiksi? Mä olen tätä miettinyt, sillä ankkalaan olisi kiva levitellä niiden toukkia pehkuun.. mutta mitäs jos ne pystyykin elää siellä (vaikka siellä on kyl aika viileää).

Mä olen antanut ankoille kanssa puolikkaita kaalinkeriä talvella tarhaan, pyörittelevät niitä ja nokkviat innoissaan. Sisätilassa se sotkeentuu, mutta tuo kattilaidea voisi olla niillekin hyvä :smt001 Tai sitten sen voisi laittaa suoraan vesikippoon, saavat läträtä sen sitten.

Meillä kasvaa/itää talvella ankkalassa kaura "luonnostaan", kun pehkuun tippuneet kaurat kulkeutuvat pikkuhiljaa kohti kosteampia kohtia ja ne itävät. Ankat tykkäävät näitä pengata, varsinkin viikottaisen pehkunkäännöb jälkeen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Itsellä on varattuna kaura-lyhteitä orsille roikkumaan, ja täytyy miettiä noita heinäsirkka ja jauhomato juttua tarkemmin :smt002
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kerppuja, omenanlohkoja koverrettaviksi, kauralyhteitä. Kuivattua niittyheinää harvakseltaan, mutta tosi iso kasa kerrallaan. Tykkäävät kaivella kasaa ja etsiä lempikasvejaan, kuten apilaa. Kylpylaatikko missä on hiekkaa ja tuhkaa. Yhteen kanalan nurkkaan säännöllisesti vadillinen puhdasta turvetta kaiveltavaksi ja kylpyä varten; siitä innostuvat aina. Yritin viime talvena houkutella niitä kanalan eteisen puolelle jaloittelemaan vaihtelun vuoksi, mutta se oli ilmeisesti liian jännittävää, eikä kiinnostanut parvea. Mikä taitaa olla hyvä vain, nyt tarkemmin ajatellen :smt005 . Parempi, että pysyvät kanalan puolella eivätkä ole aina tunkemassa eteiseen kun avaa oven.

Meillä on kanalassa kaksi suhteellisen isoa ikkunaa joissa on leveä ikkunalauta. Varsinkin kukko, mutta välillä myös kanat, istuvat mielellään ikkunalaudalla katselemassa ulos talvella. Kyllä sekin varmasti virkistää. Lähellä lentävät linnut ovat varmasti ihan jännittävää katseltavaa.
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Alexandra, laita ikkunan taakse ulos talipallo ulkolintuja varten, niin saavat kanat katsella pikkulintuja.
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

ellikki kirjoitti:Alexandra, laita ikkunan taakse ulos talipallo ulkolintuja varten, niin saavat kanat katsella pikkulintuja.
Siinä olisi kyllä tositeeveetä kanoille! Luonnossa elävien lintujen elämää aitiopaikalta seurattuna. Lisäjännitystä toisivat tikkojen ja erityisesti varpushaukan vierailu ruokintapaikalla. Siinä olisi draamaa kerrakseen. Voisi jäädä munat munimatta kun koko parvi töllöttäisi päivät pääksytysten. :smt005

Vakavammin: asumme ison metsän reunalla. Uskon, että tirpat näkevät ikkunasta vaikka mitä jännittävää, jos ovat sopivalla hetkellä ikkunalaudalla. Kaikenlaisia lintuja, peuroja, hirviä ja kettuja kun liikkuu meillä ihan pihapiirissä. Pysyy kukko skarppina ja vartiointitaidot terässä talven yli :smt001 .
capeet

Viesti Kirjoittaja capeet »

väriminttu kirjoitti:Eli millä "viihdytät" laumaasi?

Vanhoja, tuttuja konsteja on erilaisten herkkupalojen sitominen naruihin roikkumaan...
Siis voi kääk!Mikä mussa oikein on vikana!? Luin nimittäin että "Vanhoja, tuttuja konsteja on erilaisten kanojen sitominen naruihin roikkumaan..." :shock:
Olin ihan järkyttynyt, kunnes älysin lukeneeni ihan väärin :smt005
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Mulla jauhomadot ovat kasvaneet jo kolme vuotta kiltisti omissa korkeareunaisissa muovilaatikoissaan karkaamatta mihinkään eli ei ole vaaraa saada haittaeläintä asuntoonsa, kunhan huolehtii, ettei esim. lapset pääse niitä levittelemään.
Vastaa Viestiin