Kukon epätavallisen kova sulkasato

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Kana86

Kukon epätavallisen kova sulkasato

Viesti Kirjoittaja Kana86 »

Osaisitteko sanoa, millainen sulkasato on normaalia kukolle? Maatiainen on yleensä syksyisin pudottanut vain pyrstösulkansa. Nyt kun sillä alkaa olla jo pieni pyrstön tynkä kasvamassa takaisin, sen pään ja kaulan seutu näyttää aika surkealta. Kaulassa on jopa paljaita kohtia ja päästä on tullut valkoiset aluskarvat esille. Sulkapeite näyttää myös vähän kiillottomalta. Käytös ja ruokahalu on kyllä ennallaan.

Voisiko olla jotain vitamiininpuutetta vai pitäisikö tällaista voimakasta sulkasatoa ihan normaalina?
Nuki

Re: Kukon epätavallisen kova sulkasato

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Varmaankin ihan normaalia, mulla kalkkuakka kaljuuntui tosi pahasti, mutta nyt pukkaa uutta, hienoa höyhentä. Kanoillakin on kova sulkasato, mutta sen huomaa lähinnä kaikkialla pyörivistä höyhenistä ja ohentuneesta höyhenpeitteestä, mutta toi kalkatti oli kalju rinnasta, yläselästä, kyljistä ja takapuolesta.
Jättikukko on vaihdellut sulkiaan koko kesän kun kasvaa ja komistuu, mutta nyt silläkin on rajumpi vaihe menossa ja kaula kaljuna sekä pyrstö poissa.
mokomaki

Re: Kukon epätavallisen kova sulkasato

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

kyl vaan luulen et on aivan normaalia. Mulla ei kukko niinkään ole mutta pari kanaa on tehny melkosen sulkasaon ja tuola brahmallaki ku hautomisen jälkeen alko sulkasato niin ihan vallan näytti et kaljuksi tulee :smt012 kaljuja kohtia siellä täällä ja joka paikka täynä sulkia :smt016 taitaa riippua vähän yksilöstä yms. silloin ku mulla oli maatiaisia niin oli pariki vuotta etten ees huomannu oikein sulkasatoa kunnes joku tuli melkein kaljuiksi :smt042
Mutteihän siitä vitamiinilisästä varmaan syksyllä haittaakaan ole :smt001
Vastaa Viestiin