Kestopehku...
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kestopehku...
Laitoin eilen kestopehkun, nyt sitten vaan kovasti toivomaan, että tänä vuonna se onnistuu (joka vuosi samat toiveet??)
Mulla on siellä kesän pehkut, haravoituja lehtiä, olki- ja heinäsilppua, turvetta, kutterinpurua sekä pikkupässeiltä paskasia pehkuja. Kastelin reilusti ja jätän nyt herran haltuun...
Kerran viikossa ajattelin kääntää ympäri, jos kanat ei sitä tarpeeksi hyvin tee.
Mulla on siellä kesän pehkut, haravoituja lehtiä, olki- ja heinäsilppua, turvetta, kutterinpurua sekä pikkupässeiltä paskasia pehkuja. Kastelin reilusti ja jätän nyt herran haltuun...

Kuhan et kastele liikaa. Meillä lähti kuumenemaan ihan vaan kuivaan turpeeseen ja kutteriin skoitettuna heinänleikkuujäte ja olkea... ei vettä vielä ..
Pitää käydä täällä hehkuttamassa,miten hienosti mun pehkuni siellä "porisee jo" ja lämmittää 
Miten usein ilmaan,ettei sit käy niin,että sammuu?

Miten usein ilmaan,ettei sit käy niin,että sammuu?
Sitä on vaikee sanoa?? Riippuu niin kuun ja tähtienkin asennosta :D
Mulla olikin keko sammunu ja kääntelin sen sitten toissapäivänä ja tänään se taas höyrys?
Ja joskus muistan että olen sytytelly viikkotolkulla...?
Mutta mulla on nyt hyvä "pohja" vissiin se auttaa. Eli jätän reilun siemenen edellisestä pehkusta.
Sellaiselle joka desinfioi se ei varmaan onnistu, mutta minä en niin perusta tosta desinfioinnista...
Mulla olikin keko sammunu ja kääntelin sen sitten toissapäivänä ja tänään se taas höyrys?
Ja joskus muistan että olen sytytelly viikkotolkulla...?
Mutta mulla on nyt hyvä "pohja" vissiin se auttaa. Eli jätän reilun siemenen edellisestä pehkusta.
Sellaiselle joka desinfioi se ei varmaan onnistu, mutta minä en niin perusta tosta desinfioinnista...
Pehkun käynnistys ja käynnissä pysyminen on on kuin auton starttaamista kovassa pakkasessa
Joskus lähtee kerralla joskus taas saa käynnistellä moneen kertaan.

Eli turha kääntely jääköön ja jos käväsis joskus talikolla vähän tokkimässä sieltä täältä.Mullaki oli kuumia kohtia ja paikoin kylmiäkin.
Mut kun kääntelin tuntui oikein koivissa,kun lämmin nousi lattiasta.. 

Joo tuo tökkiminen on varmasti hyvä ja se, että vaan hieman taivuttaa talikkoa siellä pehkussa.
Sit jos se on ihan tiivis, niin ilmastaa kunnolla??
Sit jos se on ihan tiivis, niin ilmastaa kunnolla??
Mistä tietää että pehku on tarpeeksi märkää lähteäkseen käyntiin?
Mun pehku koostuu kuiviketurpeesta, ylivuotisesta heinästä ja kaverin puuverstaan sahanpuruista
jotka ainakin on erittäin kuivia kun ne sinne olen kipannut.
Meillä on 11 eläintä noin 10 neliöllä ja olen rakentanut pehkun 5 senttiä kerrallaan jotta joka kerroksessa olisi kakkaa varmasti.
Nyt tavaraa on 15 senttiä ja aion lisätä tänään ainakin 5 senttiä lehtiä pihalta kun niistä kaiketi tulisi kosteutta
ja kun mun pehkusta tulee tällä hetkellä turvepölyä tasoille. Kanat hoitaneet ilmaamisen mallikkaasti ite tarvii kahta nurkkaa pyöräyttää
ja orren alusta kun sinne tulee niin paljon kakkaa.
Mikä olisi yksinkertainen kosteustesti?
Lämmöstä mun ei tarvi vielä hätäillä meillä on kanala talon patteriverkossa ja siellä nyt 14 astetta eli käynnistyslämpöä riittää.
Toiveissa olisi pehkun käynnistäminen ja patterien pienentäminen tai jopa sulkeminen.

Mun pehku koostuu kuiviketurpeesta, ylivuotisesta heinästä ja kaverin puuverstaan sahanpuruista
jotka ainakin on erittäin kuivia kun ne sinne olen kipannut.
Meillä on 11 eläintä noin 10 neliöllä ja olen rakentanut pehkun 5 senttiä kerrallaan jotta joka kerroksessa olisi kakkaa varmasti.
Nyt tavaraa on 15 senttiä ja aion lisätä tänään ainakin 5 senttiä lehtiä pihalta kun niistä kaiketi tulisi kosteutta
ja kun mun pehkusta tulee tällä hetkellä turvepölyä tasoille. Kanat hoitaneet ilmaamisen mallikkaasti ite tarvii kahta nurkkaa pyöräyttää
ja orren alusta kun sinne tulee niin paljon kakkaa.
Mikä olisi yksinkertainen kosteustesti?
Lämmöstä mun ei tarvi vielä hätäillä meillä on kanala talon patteriverkossa ja siellä nyt 14 astetta eli käynnistyslämpöä riittää.
Toiveissa olisi pehkun käynnistäminen ja patterien pienentäminen tai jopa sulkeminen.
Se kuivike tarvii myös paskaa tai ruuanjätettä tai mielellään molempia lähtäkseen käyntiin. Kippaa orrenaluset sekaan.
Sopiva kosteus on niin märkä, että puristaessa ei tipu vettä. Viittävaille siis
Kun se palaa, niin ei ole ihan niin nuukaa
Sopiva kosteus on niin märkä, että puristaessa ei tipu vettä. Viittävaille siis
Kun se palaa, niin ei ole ihan niin nuukaa
Jos jollain on ongelmia saada pehku käynnistymään, niin meiltä Sipoosta voi hakea säkitettyä muhinutta hevonpa*kaa sinne alle laitettavaksi.
Meillä se on auttanut, jos kestopehkun kanssa on ollut ongelmia.
Meillä se on auttanut, jos kestopehkun kanssa on ollut ongelmia.
ittelä on pehkun aineksina kutteria, heinän kulmua ja ihan heinää, lehtiä ja ruohoa ja hevosen paskaa...Kuin äkkiä se yleensä lähtee lämpiämään? auttasko jos tunkiosta pikkasen maatunutta veis sinne? turskatti, jos venähtää et tuo ei meinaakhan lähtä lämpihhään nii voiko et patterilla pitää kanalaa sen verta lämpimänä et voi saaja tuon pehkun toimimaan(lisäaikaa)?
Suvianne:
Meillä orrelta kakat tippuu suoraan pehkuun ja ne vain on pyöräyttetty siihen pehkun sekaan jottei haisis. Muualta kanat itse sekoittaneet kakkansa pehkun sekaan.
Jees eli lehtiä sekaan ja kastelua jos ei niillä kostu tarpeeksi. Ymmärsin että osa kaataa likaantuneet juoma veet sekaan ja taidan kokeilla samaa.
Meillä kanat sekoittaa itse ruuan moskaa sinne jonkin verran. Enimmäkseen kuitenkin omenia koska mie heittelen niille reilu kymmenkunta omenaa joka päivä.
Meillä on kaksi omena puuta ja paljon, paljon pudokkaita.
Suurimman osan kuitenkin syövät kun on nuorisoporukkaa puolet.
Muokattu:
Laitoin niitä syksyn lehtiä 4 rakennuskorveellista joista kaksi sekoitin orren alla olevaan pehkuun. Kastelin myös orren alusen 2 litralla vettä ja kaavin ruokintapöydällä
olleet paskat siihen. Nyt melkein 40 senttiä kampetta orren alla. Alkaakohan siellä tapahtua viikonloppuun mennessä? Mitä mieltä olet Suvianne?
Tarkistan huomenna kosteuden kuitenkin mutta en möyhennä jos se tarvii hiukan rauhaa. Ja voin lisätä vähän lisää vettä sitten. Pitääkö sen sitten pysyä koossa kun puristaa nyrkissä?
Meillä orrelta kakat tippuu suoraan pehkuun ja ne vain on pyöräyttetty siihen pehkun sekaan jottei haisis. Muualta kanat itse sekoittaneet kakkansa pehkun sekaan.
Jees eli lehtiä sekaan ja kastelua jos ei niillä kostu tarpeeksi. Ymmärsin että osa kaataa likaantuneet juoma veet sekaan ja taidan kokeilla samaa.
Meillä kanat sekoittaa itse ruuan moskaa sinne jonkin verran. Enimmäkseen kuitenkin omenia koska mie heittelen niille reilu kymmenkunta omenaa joka päivä.
Meillä on kaksi omena puuta ja paljon, paljon pudokkaita.

Muokattu:
Laitoin niitä syksyn lehtiä 4 rakennuskorveellista joista kaksi sekoitin orren alla olevaan pehkuun. Kastelin myös orren alusen 2 litralla vettä ja kaavin ruokintapöydällä
olleet paskat siihen. Nyt melkein 40 senttiä kampetta orren alla. Alkaakohan siellä tapahtua viikonloppuun mennessä? Mitä mieltä olet Suvianne?
Tarkistan huomenna kosteuden kuitenkin mutta en möyhennä jos se tarvii hiukan rauhaa. Ja voin lisätä vähän lisää vettä sitten. Pitääkö sen sitten pysyä koossa kun puristaa nyrkissä?

Mun täytyy sanoa,että ihan ruohonleikkuu silpulla lähti kyllä niin nopeesti palamaan,että itekki yllätyin. Tipujen juomavedet kippaan orren alle ,kun uusia vaihdan se lienee tarpeellinen kosteus tässä vaiheessa. Lämmittää kyllä vietäväästi tuo.jos ikinä sen laajennuksen saan valmiiksi,niin tuostahan sitä pehkun pesämunaa on sitten toisellekkin puoliskolle.
.Lisäsin myöhemmin vielä lehtiä mitä haravoin pari korveellista,mut se paloikin jo paikoin ,kun lehdet kääntelin. Mulla on pääasias turvetta ja paiskaan munimakopperoista heinät lattialle ja on siinä jonkin verran purua,mutta aika vähän sitä.