Tuhkakylpy?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
kaisatar
Tuhkakylpy?
Jossain keskustelussa mainittiin kanoille kylpymahdollisuudeksi tuhkan ja hiekan sekoitusta. Minulle jäi epäselväksi tuhkan ja hiekan suhde. Käyttöön otan sellaisen "lihalaatikon" johon tuon sekoituksen teen. Jos en nyt ihan yläreunoja myöten sitä täytä, sotkeeko tuhka silti? Vinkkejä vastaanotetaan.
-
Suvianne
Re: Tuhkakylpy?
Kanat ei yleensä hyväksy tehtyjä kylpylöitä.. Ei niin millään.
Mutta ei nuilla suhteilla ole mitään sen suurempaa väliä..
Minä kärrään tuhkat aina yhteen nurkkaan. Sinne lentää sekaan kaikkea mitä ne kuopii ympäriltä. Ja välillä nakkaan samaan kasaan muuta hienojakoista.
Kanat tykkää hirveesti tuhkasta, varsinkin kalkkunat tykkäs. Mutta kyllähän se sotkee.
Valkoisissa se näkyy aika pahasti. Ja jos vain kastelevat ittensä jossain, niin sitten se tuhkasotku voi olla sulkimiseen asti
Mutta silti minä aina vaan vien ne tyhkat sinne, koska ne on hyvä keino estää loisia ja kanat tykkää välillä nokkia hiiliäkin.
Mutta ei nuilla suhteilla ole mitään sen suurempaa väliä..
Minä kärrään tuhkat aina yhteen nurkkaan. Sinne lentää sekaan kaikkea mitä ne kuopii ympäriltä. Ja välillä nakkaan samaan kasaan muuta hienojakoista.
Kanat tykkää hirveesti tuhkasta, varsinkin kalkkunat tykkäs. Mutta kyllähän se sotkee.
Valkoisissa se näkyy aika pahasti. Ja jos vain kastelevat ittensä jossain, niin sitten se tuhkasotku voi olla sulkimiseen asti
Mutta silti minä aina vaan vien ne tyhkat sinne, koska ne on hyvä keino estää loisia ja kanat tykkää välillä nokkia hiiliäkin.
-
Zulia
Meillä on yhdessä nurkassa myös tuhkaa, ja muuta sen sellaista kylpy kamaa, ja tokihan se sotkee mutta ei sillä niinkään väliä ole jos on varannut sille
osalle kylpy-paikan
osalle kylpy-paikan
-
Hellan lettas
mä oon huomannu saman,ettei mun vauvanpunkka tuhkakylpyhiekka -spa kelpaa niiin ei kelpaa.Oon sitte kaadellu tarhaankin puskan juurelle tuhkat sellaisenaan,jonka ovat kuopineet sinne tänne ja sitten haravoin ne taas kasalle ja siinä kylvetään tai ei kylvetä.Kanalan sisällä ei kylvetä ,kuin pehkussa.
-
Suvianne
Eikö ole kumma, että nää vaivalla tehyt spa´at ei kelpaa
Minä ajattelin hakea ennen talvea kanojen lempikylpypaikoilta sitä ainesta ämpäriin ja tarjoilla nurkkiin talvella
-
terhili
Meillä on nähtävästi vähän laiskoja kanoja, koska kylpyläni kelpaavat.
Toinen on metallinen iso soikko, toinen ns. sängyn aluslaatikko, levystä tehty. Reunat n. 15-20 cm. Niihin olen sitten heitellyt kuivaa turvetta, purua ja tuhkaa. Suhde ollut jotain ämpäri+ ämpäri+ ½ ämpäriä. Viimeinen siis tuhkaa. Hiekkaa en käytä.
Lisäilen aineita sitä mukaan, kun hupenee. Siihen pinnalle vaan, että saavat itse sekoitella. Tosin tuhkan yritän laittaa turpeen ja purun väliin, ettei ihan niin paljon leijuisi ympäriinsä. Nyt ovat alkaneet kylpeä jo sisällä, nähtävästi maa alkaa kylmetä liiaksi herrasväelleni.
Lisäilen aineita sitä mukaan, kun hupenee. Siihen pinnalle vaan, että saavat itse sekoitella. Tosin tuhkan yritän laittaa turpeen ja purun väliin, ettei ihan niin paljon leijuisi ympäriinsä. Nyt ovat alkaneet kylpeä jo sisällä, nähtävästi maa alkaa kylmetä liiaksi herrasväelleni.
-
harrastaja
Olen käyttänyt pelkkää tuhkaa lasten ammeessa ,mutta se ainakin pölyää kauheasti yksinään .muuta ei oo tullu mielen sekoittaa .Ja herrasväki ei tuu enään ulos kesäkanalalla joten päätimme ne ottaa talvikortteeriin tänään kun jatkuvasti sataa on sellanen kuravelli osa tarhasta 
-
kaisatar
No niin, kukko ja kanaseni saapuivat eilen ja olen siellä viettänytkin sitten aikaani istuen ja seuraillen
heidän tutustumistaan uuteen ympäristöön. Täytyy myöntää, että tuo pelkkä turve on kaikkein paras heidän mielestään, mutta ovat kyllä myös käyneet hiekka+tuhkalaatikossa(en laittanut kyllä kovin paljon vielä tuhkaa joukkoon, suhde ehkä 1/5). Pitänee laittaa vielä tuo turve+puru+tuhkaseos tyrkylle ja seurailla mikä mielyttää eniten. Haluaisin vain että kävisivät tuhkassakin pyörimässä koska käsitykseni mukaan juuri se ehkäisee loisien esiintymisen.
-
Mimi30
Meidän kanaset kylpee myös mieluiten turpeessa silloin kun sitä oon käyttänyt kanalassa. Sinne voi sitten sekaan heittää tuhkat silloin tällöin..mutta nyt kun saadaan sahanpurua ilmaiseksi sahalta niin on turpeenostamiset jäänyt kyllä vähemmälle paitsi talveksi ajattelin laittaa taas
..Minäkin kärräsin joskus hiekkakasoja kanalannurkkiin jotta arvon herrasväki vois siellä käydä kylpemässä mutta ei kelevannu ei..viiriäiset sensijaan ovat aina yhtä iloisia kun muovilaatikkoon laittaa hienojakoista hiekkaa..