Kysymyksiä mitäs muutakaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ujopossu

Kysymyksiä mitäs muutakaan

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

1.Miten saan erotettua nuorikon(4kk) äidistään?

2.Suunnitteilla viirujen hankintaa.Häkin koko:lev.35cm kork.40cm ja pituus 110cm. Voisko tollasessa häkissä pitää viiruja ja jos voi niin kuinka monta?

3. Kinka paljon afrikkalainen kääpiövuohi lypsää/ syö heinää päivässä? Riittäiskö 1 kpl säilörehupaali (semmonen iso) talveksi?

4. Onko meidän kanoille tulos sulkasato kun eivät syö muutakuin kotiruokaa suurella ilolla ja kauraa( tarjolla 24/7) eivät juuri ollenkaan. Yksi kanoista munii joka toinen päivä kompostiin( lentää häkistä pois) ja toinen hautoo parhaimmilaan pesässä ja muihin pesiin ei ole ketään mennyt. Loikoilevat maassa päivät ja nukkuvat yöt pihalla :smt018 vaikka voisivat itse mennä kanalaan nukkumaan.

5. Mistä saisi halpaa ja hyvää kanaverkkoa kork. 1.8m/ 2m ja leveys 50m etelä-pohjanmaalta? Paikallinen myyjä sano vaan että "mulla ei oo valtuuksia tilata sitä.." ja sitten soitin saman virman toiselle työntekijälle ja tää sama tyyppi veisas saman virren ettei voi tilata. Oon laittanu s-postia jokaiseen mahdolliseen paikalliseen kauppaan ja kellään ei oo eikä tilaa :smt013 :smt019
Ujopossu

Re: Kysymyksiä mitäs muutakaan

Niin ja se tärkein unohtu! :smt003
Eli meikäläisen koira 8kk kiertää kanahäkkiä ja kanat on kuin susi olis häkissä.Esteitä on pistetty ettei kiertäis mut hyvin pomppii niiden ohi. Ei tottele laisinkaan sillä hetkellä kun käsketään pois, muuten tottelee aika hyvin. Ja kyseessähän on paimenkoira.
Niin ja miten sen saa lopettamaan kanan kakan syönnin, kun kanat on vapaana.? Enää ei olla pidetty kanoja vapaana ettei kakit päätyis koiran suuhun.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

1. Minkähän lajin nuorikko lienee kysymyksessä? Heh, tähän samaan kysymystulvaan kun on laitettu vaikka mitä, niin tarkoittaako tämä siis kananuorikkoa? Vai nuorta kukkoa vai mitä?

2. Meinaatko hankkia japaninviiriäisiä vaiko sini/kääpiöviiriäisiä? Niillä on iso ero keskenään...itse hankkisin reilusti isomman häkin olipa kyseessä kummat vaan.

3. Yhtä vuohta ei kannata edes suunnitella. Rotupuhtaat kääpiövuohet eivät lypsä kovinkaan paljon kiliensä tarpeiden yli eli jos lypsyvuohista haaveilet, niin hanki risteytyksiä tai suomenvuohia.
Periaatteessa yksi iso pyöröheinäpaali riittää yhdelle kääpiövuohelle talveksi, mutta sen heinän pitää olla olomuodoltaan täysin kuivaheinää, koska muunlainen ei säily koko talvea.

4. Voi hyvinkin olla sulkasadosta kysymys, mutta tätäkin on vaikea arvailla, kun et kerro kotiruuan koostumusta? Montako kanaa ja minkä ikäisiä?

5. Laajenna hakualuetta naapurikuntiin/-kaupunkeihin. Kanaverkoksi käy muukin kuin juuri kanaverkko-niminen. Mikä teillä on petotilanne, onko irtokoiria jne? Esim. meillä on n. 1cm X 1cm-silmäkoon seinäverkot kanatarhassa ja sitä myytiin jänisverkon nimellä.
Ahaa, teillä on omakin "kanaverinen" koira, joten verkoksi kannattaa laittaa jotakin normikanaverkkoa huomattavasti tukevampaa, ettei satu vahinkoja.
Meidän koiran herkkua ovat kanankakat ja enpä ole keksinyt miten estää niiden syöminen.

Ps. Tämä alue on kanakeskustelua varten...viiriäisjuttuja löytyy 'muut munivaiset'-alueelta, kanatarhoja rakentelu-alueelta jne.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ujopossu

1. Kananuorikko jo n. 4 ja puoli kuukautta vanha. Ja on kääpiö-kochin.

2. Japanin viiriäisistä haaveilen, jos ottaisin 4kanaa ja 1 kukon, minkä korkuisen häkin kannattaa tehdä , oisko metrin korkuinen hyvä?

3.Perheemme maidon kulutus on sellasta 6litraa päivässä ja jos saisi edes puolet siitä "omasta takaa" olis hyvä. Eli suomenvuohta etsimään.

4.Mielestäni ruokinta on aika monipuolista; erilaisia puuroja , pastoja, jauhelihaa, joskus keksiä ja pullaa, ruohoa,herneitä,salattia, muusia,riisiä yms.Kalkkia aina tarjolla kuten kauraakin.Höyheniä on alakanut löytyä tavallista enemmän.

Olen yrittänyt etsiä jokaiselta alueilta mutta en ole oikein saanut suoraa vastausta jonka pikkuiset aivoni ymmärtäisivät, kun asioista monet ovat montaa erimieltä.
Ujopossu

Neloseen sen verta vielä lisäystä että kääpiö-kocheistä kanoista kaksi on puolentoista vuoden ikäistä , kukko reilun vuoden, ja pienin kana on noin neljän ja puolen kuukauden ikäinen. ja sitten on kaksi sekarotuista kanaa yli puoli vuotiaita, 50% tyrnistä, loput orpingtonia ja jotain mitä en muista.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mihin olet tuota ykkös kysymyksen nuorikkoa erottamassa? Uuteen kotiin, toiseen laumaan, vai minne? Tuon ikäinen pärjää jo ilman emoa, mutta usein kanat muodostaa omiin tipuihin kiinteän suhteen, eli voivat olla hyviä ystäviä koko elämänsä ja kulkea "samoissa porukoissa". Jos se sulle kotiin jää, niin ei tarvitse mitenkään erillistä "vieroitusta".

Vuohen maidon määrään vaikuttaa monikin seikka, ruokinta, ikä, suku, vuodenaika jne. Mutta ota ilman muuta lajikumppani! Pyöröpaalia on turha parille vuohelle hommata, ehtii menemään huonoksi. Osta pikkupaaleja, mukavampia siirrellä, säilyttää ja jakaa vuohille.

Rappausverkkoa on ainakin täällä suunnalla rautakaupoissa, Starkki, K-rauta jne. Itse tykkään paljon enemmän, kuin kanaverkosta. Kiva/helppo laittaa, pysyy ryhdissään ja mukavan näköistä. :smt045

Oon käyttänyt puputarhoissa, linnuilla ja minipossuillakin. Saa ainakin 10 ja 25 metrin rullissa.

En nyt tähän hätää löydä mitään järkeviä kuvia, mutta esim tässä näkyy taustalla rappausverkkoa:
Kuva

Ja tämä possutarhakin on rappausverkosta tehty (kuva otettu nikkarointivaiheessa, tolpat lyhentämättä jne):
Kuva
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Ujopossu kirjoitti:5. Mistä saisi halpaa ja hyvää kanaverkkoa kork. 1.8m/ 2m ja leveys 50m etelä-pohjanmaalta? Paikallinen myyjä sano vaan että "mulla ei oo valtuuksia tilata sitä.." ja sitten soitin saman virman toiselle työntekijälle ja tää sama tyyppi veisas saman virren ettei voi tilata. Oon laittanu s-postia jokaiseen mahdolliseen paikalliseen kauppaan ja kellään ei oo eikä tilaa :smt013 :smt019
Minä oon ainaskin hakenu tästä alajärven k-raudasta viimeksi keväällä. Halvaksi en kyllä menisi haukkumaan, mutta mutta.. olikohan jossain 20-30€:n paikkeilla.. En vaan muista mikä sen korkeus oli.
Sinne kannattaa vaan eka soittaa ja varmistaa onko sitä, koska muilla asioilla kun siellä on käynyt, niin on välillä näkynyt olevan verkkojen kohtiilta hylly tyhjänä..
ja keskisellä on ollut ainaskin keväällä puutarhapuolella (onkohan se puutarhapuoli jo sulkenut ovensa?!)
Vastaa Viestiin