Marek vai jokin muu?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
kanajannu
Marek vai jokin muu?
Hei. Minulla kuoli kana noin 2vk sitten. Kana oli uupunut ja oleskeli pää kyyryssä silmät lupaten. Uloste oli vettä jossa seassa normaalia. Tasapainossakin oli sanomista loppuvaiheessa. Nyt on ilmennyt uusi tapaus tosin ilman tasapaino-ongelmia. Lueskelin muita topiceja ja oireet viittaisivat marekiin. Onko muilla kokemusta tälläisestä vesiripulista kanoilla ja onko selvinnyt mihin se liittyy? Mitähän kanan hyväksi voisi tehdä vai onko lopetettava? Miten tätä saisi hillittyä kun jo toinen kana pienen ajan sisään... Kiitos neuvoista jo etukäteen ja lisäkysymyksiä saa esittää! Matolääkkeet haen huomenna jos olisi siihen liittyvää.
-
Nuki
Re: Marek vai jokin muu?
Mun marekiin menehtyneet oli myös vesiripulilla. Se on kurja tauti, mutta siitä hyvä ettei sen pitäisi enää tarttua aikuisiin. Ja sehän on melkein joka kanalla, ja heikommat vaan lopulta sairastuvat. Eipä toi kyllä itseäni paljon lohduttanut kun jouduin käyttämään kirvestä lempikanaani
Voihan toi olla muutakin, mä olin sen verran nössö ja toiveikas etten lopettanut muita kuin Karkin, joka oireili vaikealla hengityksellä. Hillevi meni niin nopsaan etten oikeastaan kerennyt kuin suunnitella tulevaa lopetusta ja Tomaattikin menehtyi itsekseen, oli kyllä nuupea mutta söi ja joi loppuun asti eikä ehtinyt halvaantua. Ehkä en vielä noilla oireilla lopettaisi.
Voihan toi olla muutakin, mä olin sen verran nössö ja toiveikas etten lopettanut muita kuin Karkin, joka oireili vaikealla hengityksellä. Hillevi meni niin nopsaan etten oikeastaan kerennyt kuin suunnitella tulevaa lopetusta ja Tomaattikin menehtyi itsekseen, oli kyllä nuupea mutta söi ja joi loppuun asti eikä ehtinyt halvaantua. Ehkä en vielä noilla oireilla lopettaisi.
Nuupottaminen ei ole niitä marekin tyypillisimpiä oireita. Ovat yleensä kohtalaisen pirteitä ja syövät ja juovat vaikka tasapainossa onkin ongelmia. Meillä ei yhdelläkään marekuhrilla ole ollut ripulia. Sen sijaan suurentunut geelimäinen kupu on ollut monella.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
sannikki
Meilläkään ei marekissa ollu ripulia ja kanat oli pirteitä vaikka pyllähtelivät ja horjuivat, kuten maattarilla. Olisko nyt niin että kanoilla on joku muu tulehdus joka on laskenut vastustuskyvyn ja marek päässy kimppuun, tai sit ei edes ole marek. Meilläkään ei ehtinyt halvaantumaan kukaan mutta tasapaino heitti ja kanat pyllähteli vähän väliä... Söivät ja joivat ihan normaalisti mutta lihaa ei enää ollu luiden ympärillä kun avattiin...
-
Nuki
Ok, tuotapa en tullutkaan ajatelleeksi, että olisi voinut olla joku muu pöpö ensin ja sitten marek vasta vienyt. Ai ripuli ei olekaan marekin oire? Olin niin katsovinani tuolta lintutauti sivustolta (http://partnersah.vet.cornell.edu/avian ... ch/disease), mutta voi kyllä olla että noilla oli joku muukin. Kun niin kummasti meni monta samaan aikaan. Mut toisaalta niin meni Maattarillakin kerralla useampi, ja oli ihan tutkitusti marekkia. Ja kyllä noi kaikki Teppoa lukuunottamatta oli vaisumpia kuin normaalisti. Olis vaan pitänyt ehtiä se Tomaatti lähettää Eviraan...
-
kanajannu
Kanankasvattajakaverini epäili myös matoja. Nyt on lääkettä ja katsotaan mitä ne siihen tuumaavat
-
vehmasvilla
jos on marek tautia mikä on käytännössä mun kanalan kohtalo.miten pahoin se voi tuhota ja loputtomastikko se jää vaivaksi.mistä tietää milloin kana on niin kipeä että se on lopetettava.esim yksi orppikukko ei ole okein kehittynyt kuten sen veli se poti jo kesällä jotain sitten se piristy mutta ei ole yhtä pirteä enää .sitten on ollut toisilla kuin jokin kouristaisi vasenta jalkaa ja samalla vasen silmä myös menee kiinni.on kuin kanalla olisi jokin kramppi.onko kellään hyviä neuvoja t.päivi
-
sannikki
vehmasvilla Toi marek on käsittääkseni kovin rotu kohtainen tauti. Mitä jalostetumpi rotu sen herkempi. Meillä meni marekkiin kaksi plymouth rock kanaa 2011 syksyllä, sen jälkeen ei ole kuollut ketään eikä taudista ole oireita, tipuja on ollut ja uusia kanoja tullut. Rokeista tosiaan 2/3 kuoli ja yksi on ja kukkuu terveenä edelleen
Marek taitaa olla kuten herpes, lähes kaikilla se on mutta kaikki eivät sairastu. Muninnan aloitus, muutto ym stressi voi laukausta sen, sitten osa kuolee ja osa ei. Jos on marekin oireita, kuten tasapainon häiriöitä (pyllähtely/horjahtelu), siiven roikkumista jne, niin kyllä itse lopettaisin saman tien, marek ei parane, ja voimme vain arvailla onko kanalla kipuja/epämukava olla. Ja meidän yksi kana hakattiin verille ennenkuin sairauden oireita edes näkyi!
-
vehmasvilla
kiitos sannikki tämä auttaa jo paljon.minulla ne ovat olleet orppeja,ja tänään juuri katselin nuo oireet ovat ja laitan sen pois kärsimästä.ostin keväälllä paljon eri rotuisia kanoja ja luotan nyt sitten ettei se kaikkiin tule.kiitos paljon vastauksestasi.
-
satusatu
Sain tänään Evirasta soittamalla vastauksen kanapatologilta. Vastaus oli kanatuberkuloosi. Kana söi loppuun saakka, mutta viimela ei syönyt enää, niin lopetettiin Oli todella laihtunut ja kakka oli keltaista. Oli lopettanut muninnan ja laihtui, kuhtui, nukkui pystyssä ja piti kummallista purputusta. Sen saa lintujen saastuttamasta maaperästä, harvinainen ja hitaasti tappava. Oireena apeus, ripuli ja laihtuminen. Muilla ei oireita. Vanhempi kana sen saa (meillä 2-3 vuotias) ja itämisaika saattaa olla jopa useita kuukausia. Meille tulivat Kesäkuun alussa.