Talvikanalaan lämmitin
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
TARLAP
Talvikanalaan lämmitin
Heipä vaan täältä Pohjois-Karjalasta!
Pian olisi aika laittaa talviasumus kuntoon pienelle kanaporukallelleni joo sattu sinne yks kukkopoikakin, lähinnä olisin kysellyt lämmitys asioista.
Tarkoitus olisi laittaa lämpölamppu tai mahdollisesti kaksikin, tarvittaessa jokin muu lämmitin jos olis hyviä vinkkejä.
Samalla kysyisin riittääkö pohjalle purukerros, ajattelin sen alle laittaa pressun, ajatellen kevätsiivousta, kannattaako, lattia on betonia, reunat meinasin vuorata heinäpaaleilla.
Muitakin hyviä vinkkejä otetaan vastaan, olen näissä asioissa vielä aloittelija, nämä ovat ensimmäiset kanani, 4kpl silkkejä, ainakin yksi kukko, ovat keväällä kuoriutuneita, sekä 2 munivaa nuorta kääpiö kochia.
Kanaporukkaani mahtuisi vielä kaksi nuorta kääpiö kochin kanaa, ilmoita jos jollain olisi täälläpäin.
Pian olisi aika laittaa talviasumus kuntoon pienelle kanaporukallelleni joo sattu sinne yks kukkopoikakin, lähinnä olisin kysellyt lämmitys asioista.
Tarkoitus olisi laittaa lämpölamppu tai mahdollisesti kaksikin, tarvittaessa jokin muu lämmitin jos olis hyviä vinkkejä.
Samalla kysyisin riittääkö pohjalle purukerros, ajattelin sen alle laittaa pressun, ajatellen kevätsiivousta, kannattaako, lattia on betonia, reunat meinasin vuorata heinäpaaleilla.
Muitakin hyviä vinkkejä otetaan vastaan, olen näissä asioissa vielä aloittelija, nämä ovat ensimmäiset kanani, 4kpl silkkejä, ainakin yksi kukko, ovat keväällä kuoriutuneita, sekä 2 munivaa nuorta kääpiö kochia.
Kanaporukkaani mahtuisi vielä kaksi nuorta kääpiö kochin kanaa, ilmoita jos jollain olisi täälläpäin.
-
juujuu
Re: Talvikanalaan lämmitin
Pehkua ovat suositelleet kanalliset kokeneemmat Itse yritän sellaisen saada käyntiin ja varoiksi on lämpölamppu ja putkilämmitin vielä hakusessa 
-
vardenji
Lämmitysvaihtoehdoista löytyy kokemuksia ja ehdotuksia enempi tuolta rakenteluosiosta
Siellä hakupalkkiin 'lämmitys' tms niin pitäis löytyä tietoa.
-
TURILOWSKAJA
Hei!!
....mulle tuli "kesäkanat ja kukko" ja syksyn saapuessa pitäs ratkaisu tehdä, palautanko vai pidänkö.
Olen kovin kiintynyt niihin, joten palauttaminenkin ois tylsää.
....vanhassa saunassa olis kylmä löylyhuone, betonilattia, joka mielestäni sopisi,
miten sen lattia pitäs eristää?
...mikähän olis paras lämmitysmuoto?
....mulle tuli "kesäkanat ja kukko" ja syksyn saapuessa pitäs ratkaisu tehdä, palautanko vai pidänkö.
Olen kovin kiintynyt niihin, joten palauttaminenkin ois tylsää.
....vanhassa saunassa olis kylmä löylyhuone, betonilattia, joka mielestäni sopisi,
miten sen lattia pitäs eristää?
...mikähän olis paras lämmitysmuoto?
-
Jemuli
Itse vannon pehkun nimeen! Ohjeita pehkun tekoon löytyy täältä paljon. Varalla on hyvä olla jokin muukin lämmitin, jos pehku ei palakaan kunnolla... Itselläni on öljytäytteinen patteri, jonka on tarkoitettu kosteisiin ja pölyisiin paikkoihin. Paloturvallisuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota, sillä kanalassa pölyä on aina.
-
Iloisten Munatalo
Komppaan Jemulia, kestopehku on ehdoton silloin kun se toimiiJemuli kirjoitti:Itse vannon pehkun nimeen! Ohjeita pehkun tekoon löytyy täältä paljon. Varalla on hyvä olla jokin muukin lämmitin, jos pehku ei palakaan kunnolla... Itselläni on öljytäytteinen patteri, jonka on tarkoitettu kosteisiin ja pölyisiin paikkoihin. Paloturvallisuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota, sillä kanalassa pölyä on aina.
- tipsi
- riikinkukko
Meillä on meidän pienessä (3.5 m2 sisätila) ankkalassa lämmittimenä 600w matalalämpöpaneeli termostaatilla. Pitää ainakin ankkalassa hyvän lämpötilan. -30 asteen pakkasilla latianraja oli nollassa asteessa, mutta meidän ankkalassa on vain yksinkertainen lasi vaikka onkin muuten lämpöeristetty, ja tuuletusräppänöitä on tuplamäärä koska ankat läträävät niin paljon vedellä... eli luulen että tuon kokoiseen, kunnolla eristettyyn kanalaankin ko. paneeli riittäisi. Matalalämpöpaneelimme on tarkoitettu mm. eläinsuojiin, joten pöly & vedenroiskeet eivät ole ongelma. Huonona puolena on hinta, eli paneeli on aika kallis.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-
harrastaja
Aika pitkälle meni viimetalvena mulla jouduin lämpölampun vasta jouluvikolla laittamaan kun tuli kosteeksi eristimme katon finnfoamilla on noin 25 neliötä kanalan tila ja jos vielä menis nyt pidempään kun seinäkin sai eristyksen .Joten mielestäni katto on tärkein koska lämpö nousee ylös ja kanat munivat hyvin koko talven ainoastaan kovilla pakkasilla oli sisätilan lämmitin muutaman päivän ja 2 lämpölamppua
-
Bastu
Olisiko vinkkejä tuollaisen +/- 20M2 kanalan lämmitykseen (en ole mitannut todellista kokoa)...
Kanala on vanhasa lampolassa jossa kaksi karsinaa ja seinässä tiiltä/harkkoa/rappaus ja ei sen kummoisempaa eristystä. Katto sementtiä.
Kanoja (maatiaisia) on vain 6 eli pehkuun en luota vaikka voisihan sitäkin yrittää sytytellä (en näillä näkymin ole suunnitellut siis sen kypsennystä), koska pohjana on turve/kutteri n.10cm. Lämpölamppua ollaan mietitty, mutta ei sitä nyt yön haluaisi kanoilla valoa pitää ihan niiden lepoajan? Ja eikös se vie sähköä silloin ihan turhaan se valo puoli ja pelkkä lämmityspatteri tulisi edullisemmaksi?
Vinkkejä saa myös antaa ihan pattereista joita on ollut myynnissä tänäsyksynä tyyliin honkkari/bauhaus...eli nää yleiset mestat joita joka kaupungista löytyy.
Kannattaako sijoittaa patteri mihin?
Korkein orsi on ikkunan edessä/yläreunalla ja se varmaan hohkaa kylmää.
Tällä hetkellä ikkunat ovat yksipuolisia eli ei tuplia, kun tuossa kanalassa ei ole toista ikkunaa...paikka kyllä on sisemmällekin ruudulle, mutta eivät siirtyneet meille nuo ikkunat eli varmaan ovat menneet rikki. Pitäisi varmaan tehdä lisäikkuna, vai pärjääkö yhdellä?
Ikkunoita on kahdella seinustalla ja mitein, että yksi vaihtoehto on vetää tuo isoin ikkuna joka on orren alapuolella kiinni ja vaikka finfoamia, mutta tuleeko kanalasta liian pimeä, kun ei luonnonvaloa päivisin paljon? Tämä isoin ikkuna kuitenkin on varmaan jotain 1mx60cm, pienempi on 60x50cm.
Kiitos.
Kanala on vanhasa lampolassa jossa kaksi karsinaa ja seinässä tiiltä/harkkoa/rappaus ja ei sen kummoisempaa eristystä. Katto sementtiä.
Kanoja (maatiaisia) on vain 6 eli pehkuun en luota vaikka voisihan sitäkin yrittää sytytellä (en näillä näkymin ole suunnitellut siis sen kypsennystä), koska pohjana on turve/kutteri n.10cm. Lämpölamppua ollaan mietitty, mutta ei sitä nyt yön haluaisi kanoilla valoa pitää ihan niiden lepoajan? Ja eikös se vie sähköä silloin ihan turhaan se valo puoli ja pelkkä lämmityspatteri tulisi edullisemmaksi?
Vinkkejä saa myös antaa ihan pattereista joita on ollut myynnissä tänäsyksynä tyyliin honkkari/bauhaus...eli nää yleiset mestat joita joka kaupungista löytyy.
Kannattaako sijoittaa patteri mihin?
Korkein orsi on ikkunan edessä/yläreunalla ja se varmaan hohkaa kylmää.
Tällä hetkellä ikkunat ovat yksipuolisia eli ei tuplia, kun tuossa kanalassa ei ole toista ikkunaa...paikka kyllä on sisemmällekin ruudulle, mutta eivät siirtyneet meille nuo ikkunat eli varmaan ovat menneet rikki. Pitäisi varmaan tehdä lisäikkuna, vai pärjääkö yhdellä?
Ikkunoita on kahdella seinustalla ja mitein, että yksi vaihtoehto on vetää tuo isoin ikkuna joka on orren alapuolella kiinni ja vaikka finfoamia, mutta tuleeko kanalasta liian pimeä, kun ei luonnonvaloa päivisin paljon? Tämä isoin ikkuna kuitenkin on varmaan jotain 1mx60cm, pienempi on 60x50cm.
Kiitos.
-
Bastu
Mitään vinkkejä ei tullut joten ostettiin tuollainen perus öljypatteri 800W. Toivottavasti pitää kanalan siinä +5astetta.
Seinään kiinnitettiin ja nyt jo laitettiin hurisemaan.
Seinään kiinnitettiin ja nyt jo laitettiin hurisemaan.
-
malla
[quote="Bastu"]Lämpölamppua ollaan mietitty, mutta ei sitä nyt yön haluaisi kanoilla valoa pitää ihan niiden lepoajan? /quote]
Bastu: oikein kovalla pakkasella voi kanalassa käyttää yöaikaan infrapunalamppua, jossa siis samanlainen kanta kuin kirkkaassa lämpölampussa. Tällaista olen itse tarvittaessa käyttänyt (175 watin) eikä ole näyttänyt pahemmin häiritsevän. Tosin kanalassani on neliöitä vähemmän kuin sinulla.
Lämpöpatteri on aina ongelmallinen pölyn- ja kosteudenkerääjä. Jossain toisessa ketjussa on joskus selvitetty patterin soveltuvuutta/sopimattomuutta pölyiseen kanalaan ja IP-lukuja, ja joillakin on kokemusta myös kattoon asennettavasta säteilylämmittimestä.
Bastu: oikein kovalla pakkasella voi kanalassa käyttää yöaikaan infrapunalamppua, jossa siis samanlainen kanta kuin kirkkaassa lämpölampussa. Tällaista olen itse tarvittaessa käyttänyt (175 watin) eikä ole näyttänyt pahemmin häiritsevän. Tosin kanalassani on neliöitä vähemmän kuin sinulla.
Lämpöpatteri on aina ongelmallinen pölyn- ja kosteudenkerääjä. Jossain toisessa ketjussa on joskus selvitetty patterin soveltuvuutta/sopimattomuutta pölyiseen kanalaan ja IP-lukuja, ja joillakin on kokemusta myös kattoon asennettavasta säteilylämmittimestä.
-
pirtti
Sen toisen ketjun kautta me päädyimme pakkasvahdin hankintaan. Sopinee, koska kanalamme on pikkarainen...