Marek jyllää

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Nuki

Marek jyllää

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mulla on nyt joku karmea Marek-aalto meneillään, ensin meni Teppo ja Karkki, nyt Tomaatti ja Hillevi nuupottavat :smt009 Hillevillä tyhjän hautominen varmasti laukaisi marekin, Tomaatin pitäisi aloittaa kohta muninta, mutta tuskinpa enää aloittaa (koskaan). Lopetin tyhjän hautomisen kalkkutipujen kuoriuduttua, suljin pesät ja heitän nurkassa kökkiviä pihalle, mutta tehtävä tuntuu toivottomalta, aina ne jonnekin nurkkaan lässähtävät.
Voinko mä antaa noille hautojille munia alle vai onko talvi jo liian ovella tipuja aatellen? En ennen aikonut haudottaa ollenkaan siitä seuraavan kukko-ongelman vuoksi, mut pakkohan noille on jotain tehdä, kuolevat kohta kaikki kirottuun marekiin :smt010 Tää on niin syvältä, alkoi masentaa oikeen kunnolla kun aamulla menin kanalaan ja Hillevi horjui vastaan Tomaatin kyyhöttäessä siivet riippuen pesien alla. Tuli heti syyllinen olo kun pidin puoltoista päivää vapaata käydäkseni mutsilla ja nyt on koko vkl taas asiakkaita, pakko keretä jossain välissä päivystävään apteekkiin ja hakea ne matolääkkeet. Kun en sitäkään oo saanut aikaiseksi vaikka on jo monta viikkoa pitänyt. Miten ne kurjuudet voikin näin kasaantua.
tinttuli

Re: Marek jyllää

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

On kyllä ikävä tilanne. Mistä tiedät sen olevan marek?
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä en laittaisi munia hautojille, vaan yrittäisin keskeyttää hautomahalut. Jos siellä jyllää joku tauti, niin aika riski on, että tiput sairastuvat ja myös hautova kana kuuluu riskiryhmään sairastua. Nehän pakostakin heikentyvät hautoessaan. Eli ensin yritä saada tauti kuriin, hyvä tuuletus, riittävän lämmin ja hyvää ruokaa ja raikasta vettä. Ja sit vaan toivoa parasta.
Nuki

Tinttuli, Tomaatin kohdalla en olekaan ihan varma, mut Hillevi horjuu. Ihan samanlainen kuin Karkki ennen halvaantumista.
Mik, miten mä saan hautomishalut loppumaan? Oon noita pahimpia tapauksia (Hillevi ja pari muuta kotsia) viskonut pesistä pihalle jo alkukesästä lähtien, ne tunkee koko ajan takaisin tai jos estän pääsyn pesiin, ne lässähtää minne tahansa.
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Sinähän voisit kokeilla laittaa ne orsille jo pimeän aikoihin kun eivät enään näe liikkua, sillä konstilla ainakin Paju on rauhoittanut
hautomisen, päivisin kyllä edelleen kyykkii pesässä, mutta vain pari tuntia, muuten pihailee muiden kanssa. Selja taas lopetti hautomisen
kun kanat piti siirtää remontin tieltä talliin, kun ei ollut enään tuttu ympäristö niin hautominenkin hävisi, alkuun kyllä yritti kokoajan
pyyhältää takaisin kanalaan. Mutta tuskin tuota paikanvaihdosta kanattaa nyt kokeilla, tulee vain turhaa stressiä niin että tauti pääsee
leviämään. Mutta yöksi orsille laittoa kanattaa kyllä kokeilla, rauhoittuvatkin varmasti kun pääsevät kavereiden viereen ettei tarvitse
lattiatasolla kyykkiä jossa pedot pääsisivät paremmin hyökkäämään kimppuun.
Nuki

Kiitos vinkistä, Petskin! Kokeilen tyrkätä tyypit tänään orsille kunhan pimenee :smt001
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Mikähän hiivatti ton marekin toiminta oikeesti on, onko jotkun vaan immuuneja sille? Mietin vaan että tuossa kertun parvessa silloin meni kaksi kanaa siihen muninnan alkaessa, Nyt kochinit jotka ovat olleet tekemisissä Kertun kanssa, aloitti muninnan ja onneksi ei ainakaan mitään merkkejä ole tullut. Samoin Kertun tytär Miranda on aloittanut munintansa jo aikaa sitten... Jostain luin että tipun ensimmäisenä viikkoina jos välttyy tartunnalta niin taudilta voisi välttyä :smt017 Voisiko siis olla niin että meillähän tiput on ollu 4-5 jopa 6 viikkoa ihan sisällä? Ja juuri tuon lukemani takia en ole mennyt samojen vaatteiden kanssa tipujen lähelle missä käyn kanalassa.

Nyt on niin vähän vielä kanoja että jokainen menetys olisi karmaiseva, varmaan olisi vaikka kanoja olis 100 :smt009 Nukille voimia taudin kanssa, ei sille minkään voi, osa sairastuu ja osa ei... Kanat helpommin kuin kukot...
Nuki

Emokana värisee ja nieleksii

Mä en kestä, 3 lintua jo mennyt marekiin, yks on eristyksessä mutta näyttää siltä, että viikonloppuna pitää sekin vielä päästää paremmille matomaille. Menin äsken lohduttautumaan pienten kalkkupiiperöiden seuraan (ne sentään voivat hyvin, ainakin toistaiseksi), ja huomasin että keinoemona toimiva Anna-mille värisee ja nieleksii. Kai toikin on joku marekin oire, kuolevat varmaan kaikki kohta siihen.
Kanalassa on lämpöä 15-20 astetta, Annalla on alkava sulkasato mutta ei kai sen noin pitäis palella? Värinä ei ole hirveän näkyvää, mutta sen tuntee jos laittaa kädet kanan ympärille. Anna on muuten valpas, kirkassilmäinen, syö ja juo hyvin. On vähän hoikka haudonnan jälkeen, muttei liian laiha. Nieleksiminenkään ei ole kovin selkeää, mutta sen huomaa kyllä kun tarkkailee hetken. Olisko kellään mitään arvauksia vaivan laadusta? Siivet ei roiku, ei horju eikä ole apaattinen, mut alan olla niin hysteerinen ton marekin kanssa että kuvittelen joka oireen kertovan siitä. Mä en ymmärrä mikä musta pilvi meidän yllä on nyt :smt009 Menetetyt linnut ovat eri ikäisiä ja eri paikoista, tulee kyllä mieleen että tässä tapauksessa marek on tarttunut aikuisiin kanoihin kun yhtäkkiä pienen ajan sisällä noin moni oireilee.
petskin

Re: Emokana värisee ja nieleksii

Viesti Kirjoittaja petskin »

Anna on varmaan hermostunut, meillä kanat ainakin harrastaa nieleskelemistä hermostuessaan. Mutta toivotaan että ei ole mitään vakavampaa...
Hirveä tauti kyllä tuo Marek :smt012 .
tinttuli

Oletko Nuki lähettänyt näistä kuolleista yhtään Eviraan? Oletko saanut marek diagnoosin? En ole niin tarkasti lukenut kaikkia viestejäsi, anteeksi siitä.

Aivan liian herkästi oletetaan liki kaikkien tämän tyyppisten sairauksien olevan marekia. Jos useampi kana sairastuu/kuolee, järkevintä olisi aina varmistaa sairaus tutkimuksella. Eviran tilastojen mukaan harrastekanaloista lähetetyistä raadoista tehdään vain muutama marek-diagnoosi vuosittain. Se on outoa, kun kuitenkin liki kaikkiin sairauksiin/kuolemiin täälläkin ehdotetaan marekia.
Nuki

Petskin, okei, voi ollakin että oli vaan hermostunut kun käpälöin sen tipuja. Toivottavasti oli vaan sitä.
Tinttuli, en oo yhtään Eviraan laittanut, vois ton Tomaatin sinne lähettää kun pikkuinen pitänee kuitenkin kohta lopettaa :smt010 Mäkin oon koko ajan marekiksi aatellut kun siinä on niin moninaiset oireet että melkein kaikki tuntuis menevän sen piikkiin. Mut kun ei sen pitäisi tälleen epidemiana kuitenkaan tulla. Menenpä tästä Eviran sivuille selvittelemään vainajan postitusta...
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla tuli juuri noin epidemiana, yksi toisensa jälkeen piti lopettaa. Yhden laitoin silloin eviraan ja diagnoosina marek, en muita samalla tavalla oireilleita enää laittanut. Tsemppiä Nukille :smt056
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Nuki

Maattari, se oli varmaan sun tapaus mikä jäi mieleen kummittelemaan; muistelin lukeneeni, että jollekin täällä kävi just näin, marek vei monta nopeaan. Sillä välin kun mä taistelin (turhaan) saadakseni Eviran ruuminavauslähetteen printattua, pikku Tomaatti heitti hiljaa henkensä :smt010 Toisaalta oon helpottunut että säästyin kirveen käytöltä, toisaalta syyllisyydentuntoisena mietin, olisko pitänyt vaan lopettaa nopeemmin. Mutta Karkin oireita muistelin ja se meni paljon hitaammin. Tomaatti löytyi eilen kaatuneena ruoka-astiaan, ei päässyt itse ylös mutta nostettuani sen pystyyn se ei kaatunut uudelleen. Siivet roikkui, kana oli apaattinen ja meno heikkoa sekä horjuvaa. Tomaatilla ei ollut hengitysvaikeuksia kuten Karkilla, mutta samanlailla ripuloi ihan vettä. Söi ja joi kuitenkin itse loppuun asti.
Vein pienen vainajan metsään, en mä ehdi sitä enää huomenna lähettää ja tuntuisi makaaberilta (vaikka järkevää olisikin) laittaa kana pakastimeen. Jotenkin sitä haluaa vaan päästä yli koko jutusta ja jatkaa eteenpäin, muut ovat kuitenkin pirteitä. Jospa tää huono tuuri olis nyt tässä vähäksi aikaa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

tinttuli kirjoitti:Oletko Nuki lähettänyt näistä kuolleista yhtään Eviraan? Oletko saanut marek diagnoosin? En ole niin tarkasti lukenut kaikkia viestejäsi, anteeksi siitä.

Aivan liian herkästi oletetaan liki kaikkien tämän tyyppisten sairauksien olevan marekia. Jos useampi kana sairastuu/kuolee, järkevintä olisi aina varmistaa sairaus tutkimuksella. Eviran tilastojen mukaan harrastekanaloista lähetetyistä raadoista tehdään vain muutama marek-diagnoosi vuosittain. Se on outoa, kun kuitenkin liki kaikkiin sairauksiin/kuolemiin täälläkin ehdotetaan marekia.
Outoa ja mielenkiintoistakin, kun Eviran sivuilla sanotaan myös näin:

"Leviäminen
MD-virus leviää vain horisontaalisesti eli suoran tai välillisen viruskontaktin kautta. Käytännössä melkein kaikki kanat saavat tartunnan poikasina. MD-virus lisääntyy tartunnan saaneiden lintujen höyhentupeissa ja leviää höyhenpölyn mukana kanalassa. Kanat saavat tartunnan pääasiallisesti hengitysteiden kautta. Vain pieni osa tartunnan saaneista linnuista sairastuu myöhemmin Marekin tautiin. Kaikki tartunnan saaneet ja myös rokotetut linnut levittävät kuitenkin ajoittain MD-virusta ympäristöön.

MD-virus säilyy hyvin ympäristössä (+20-25° C:ssa kuukausia ja +4°C:ssa vuosia)."
tinttuli

HiltaHelikopteri kirjoitti:
tinttuli kirjoitti:Oletko Nuki lähettänyt näistä kuolleista yhtään Eviraan? Oletko saanut marek diagnoosin? En ole niin tarkasti lukenut kaikkia viestejäsi, anteeksi siitä.

Outoa ja mielenkiintoistakin, kun Eviran sivuilla sanotaan myös näin:

"Leviäminen
MD-virus leviää vain horisontaalisesti eli suoran tai välillisen viruskontaktin kautta. Käytännössä melkein kaikki kanat saavat tartunnan poikasina. MD-virus lisääntyy tartunnan saaneiden lintujen höyhentupeissa ja leviää höyhenpölyn mukana kanalassa. Kanat saavat tartunnan pääasiallisesti hengitysteiden kautta. Vain pieni osa tartunnan saaneista linnuista sairastuu myöhemmin Marekin tautiin. Kaikki tartunnan saaneet ja myös rokotetut linnut levittävät kuitenkin ajoittain MD-virusta ympäristöön.

MD-virus säilyy hyvin ympäristössä (+20-25° C:ssa kuukausia ja +4°C:ssa vuosia)."

Miksi Marekin tautiin kuolleita lintuja on lähetetty niin vähän tutkimuksiin?

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/e ... iipikarja/
Marekin tautia todettiin vuoden 2011 aikana parilla harrastekanatilalla.

Onko tästä pääteltävissä vain se, että hyvin harvat lintujaan sinne lähettävät? Koetaanko tutkimukset turhana rahanhukkana?

Jos useitakin kanoja kuolee nopeasti/hitaasti oireilla/ilman oireita, en itse ainakaan voisi olla varma mistä on kysymys.

On kuitenkin paljon muitakin vaihtoehtoja ja jos jonkun taudin esiintymiseen ja etenemiseen pystyy itse jollakin toimenpiteellä vaikuttamaan, ei uteliaisuus liene pahasta.
Vastaa Viestiin