Miten emo reagoi kun tivut viedään pois?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
väriminttu

Miten emo reagoi kun tivut viedään pois?

Viesti Kirjoittaja väriminttu »

Meillä on 10 tipua ja kaksi jää meille asustelemaan. Ylihuomenna tullaan hakemaan siis 8 tipua pois emoltaan.

Mietin jo valmiiksi kuinka emo reagoi? Yrittääkö se koko loppupäivän etsiä loppuja tipujaan, kun osa häviää? Tivut siis jo liikkuvat selkeästi omillaan osan ajasta, mutta olen varma että emo osaa laskea aikakin iltasella paikallaolijat...

Ajattelin, että jos pidän porukan sisällä kanalassa koko aamun ja sen ajan kun osa tivuista napataan jengistä pois. Uskallanko sitten enää päästää pihalle vapaasti ulkoilemaan, kun tipujengi karauttaa autolla pihasta? Emo on huolehtivainen mamma, ei kuitenkaan mikään aggressiivinen tms. muuten erittäin voimakkaasti pesuettaan puolustava.

Eli voisitteko ystävällisesti kertoa kokemuksianne asiasta aloittelijalle, ja miten menetellä asian kanssa.
mik

Re: Miten emo reagoi kun tivut viedään pois?

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä en luovuta tipuja ennen kuin emo on ne vieroittanut.
väriminttu

Kiitos mik vastauksestasi, olen kuitenkin niin aloittelija, tarvitsisin siis lisätietoa, joten auttakaa.

Olen samaa mieltä, että emon pitää vieroittaa poikaset, mutta miten noin käytännössä olet todennut asian? Olen ymmärtänyt että tällainen poikasporukka jatkaa oleskelua melko tiiviisti yhdessä, joten voivat kai aika vanhanakin liikkua porukkana.

Tivuista ja haudonnasta on aloittelijalle viesti, jossa lukee: "Emo opettaa tipuille kaiken, mitä ne elämässään tarvitsevat ja vieroittaa tiput yleensä niiden ollessa 1-3 kk." Meidän tivuilla on ikää 5 vkoa. Tiput osaavat kylpeä hiekassa ja tuhkassa, tonkia maata ja syödä kaikkea mitä emäntä eteen kantaa. Hyönteisiä pyydystävät ilmasta ja tekevät lentoharjoituksia. Kukkopojat leikkinahistelevat keskenään. Pihalla samoilevat porukkana, etäisyys emoon on koko ajan kasvanut ja yleensä jo useimmat loikoilevat yksin kauempana. Tuntuu enemmänkin, että tivut reippaina sinkoilevat pihalla uteliaina sinne tänne, ja emo hengailee lähistöllä vähän pitämässä silmää. Toisaalta illan tullen emo on se, joka porukan johdattaa sisään. Kanalassa emo nousee orrelle, poikaset perässä ja osa jengistä alkaa torkkua orrella. Muutamat kyhnäävät emon kyljessä ja meinaavat usein tiputtaa sen orrelta, jolloin emo sitten joskus vielä menee pesään nukkumaan. Silloin osa tivuista seuraa perässä.

Olen siis päätellyt että vieroitus on käynnissä, mutta olisiko vielä syytä odottaa luovutuksen kanssa kauemmin? Mitä olette mieltä, konkarit? Olen yrittänyt etsiä palstalta tietoa sopivasta iästä tipujen myymiseen, mutta en ole löytänyt. Tuntuu että noita konehaudottuja myydään ihan pieninä... ja tämä on varmaan sekoittanut ajatuksiani.

En myy tipuja rahan vuoksi, vaan siksi että talvi tulee, eikä ihan näin suuri porukka mahdu meille. Poikasten tulokaan ei ollut ihan suunniteltu juttu kun kana vain katosi pihalta ja pesä löytyi vasta haudonnan lopulla. Sain (palstan hyvien neuvojen) avulla siirrettyä pesän kanalaan.

Kiitoksia tästä aivan mahtavasta keskustelupalstasta. Olen lukenut tätä vuoden verran tiiviisti, mutta vasta äskettäin rekisteröidyin. Täältä on löytynyt aivan järjettömän paljon tietoa ja viisautta kanoihin liittyen. Tengvallin kirjasta olen löytynyt perusasioita, mutta täältä palstalta tuntuu löytyvän miltei päivittäin jotakin uutta.
väriminttu

Tein tänään testin: vein suurimman osan tivuista pois emolta ja viettivät noin tunnin erillään. Emo ei haeskellut poikasiaan, tivut alkuun piipittivät kovaäänisesti, mutta vähän ajan kuluttua alkoivat napsia hyönteisiä, kuopsutella, osa kävi unille aurinkoon jne.

Mutta... varmuuden vuoksi siirsin tipujen pois hakemista tulevaisuuteen. Haluan olla varma että eivät ole päävammaisia, jos joutuvat emosta eroon liian aikaisin. Päätöksen jälkeen tuli heti parempi olo, tämä asia on vaivasi minua kun ajattelin että tein liian hätiköidyn päätöksen luovuttaa tiput.
kaztanja

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Kyllä ne minusta ovat valmiita maailmalle, kun eivät enää pesäpoikasina nuku vaan orrelle kipuavat. :) Ensimmäisestä viestistäsi vain sai käsityksen että kyse on pikkutipuista.. :)
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Lukaseppas tässä samassa ketjussa mun kirjoitukseni omista kokemuksistani emojen hoivassa olevista tipuista ja niiden vierottamisesta :smt002
väriminttu

Kiitos kommenteista.

Näköjään on kovin kanarotu- ja myös kanapersoonakohtaista tuo vieroittamisajankohta. :smt045
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Talvi ei tuu vielä kanojen kannalta moneen kuukauteen, eli voit ootella ihan rauhassa siihen asti kuin susta tuntuu.. vasta kahden, kolmen kuukauden kuluttua on sellaiset kelit että tulee sisällä tiukkaa.. anna vaan ulkoilla rauhassa :smt006 , jos sulla on ulkotarha ,ja kasvaa.. ei oo mitään hätää vielä. Mut älä kiinny liikaa.. tulee pian rakennushommia kanalan laajentamisen merkeissä :smt005
Vastaa Viestiin