Miten saa parhaiten kokeiltua rupeisko kanat hautomaan?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Laara

Miten saa parhaiten kokeiltua rupeisko kanat hautomaan?

Viesti Kirjoittaja Laara »

Nii...se olennaisin tuli jo otsikossa. :smt001

Mielenkiinnosta kyselen,josko kokeilis rupeisko kukaan kanoista hautomahommiin.Oireita ei mielestäni ole.Lapset viel innossaan keräävät munat pois het melkei muninnan jälkeen.
Mutta mikä on paras ja toimivin keino kokeilla oisko kukaan siihen hommaan ryhtymässä? :smt002
rilla

Re: Miten saa parhaiten kokeiltua rupeisko kanat hautomaan?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Ainakin muutaman munan jättö pesään. Rauhallinen, vähän hämärä pesä. Joskus olen kuullu sellaistakin, et jos antaa ohraa ainakin osan viljasta, niin tulee hautomakuume.
Siitä en osaa sanoa, onko asia niin. :smt020
tanja

Viesti Kirjoittaja tanja »

Tai sitte kipaset kauppaan ja ostat munia ja merkkaat ne vaikka x tai renkulalla. Paat pesään koko satsin ja kiellät muksuja keräämästä merkittyjä munia. Jos joku rupee niitä hautomaan, niin otat omat munat jääkaapista ja annat lämmetä huoneenlämpöiseksi ja sitten vaihdat ne kaupan muniin, nekin kannattaa merkata, jotta jos tulee uusia munia sinne ne kerätään pois. Viikon vanhat munatkin kelpaa kanan alle vielä, kuhan ovat lämmenneet huoneenlämpöiseksi. Toiset varmaan käyvät munimassa sinne jatkossakin, kun hautoja käy syömässä tai juomassa ja niistähän ei ehi poikasia tulemaan, joten ne kannattaa kerätä syöntiin.
Laara

Viesti Kirjoittaja Laara »

Kiitos vastauksista. :smt001

Mä oon ihan hörhähtänyt nyt kanoihin ja omia pitäisi saada. :smt030
Mä saan kun saankin hautomakoneen lainaan...pääsen kokeilee saanko mä mitään aikaseks. :) Sit tietenki käy niin...
et kanat rupee hautomaan kun tipuja jo on. :smt003 Saa nähä.

Mutta pian se nähään...mitä tulee.Kukko polki ainakin yhtä kanaa tänään...eli se ainaki hoitaa hommansa.Vielä sitä kanaa miltä poikasia lapsetkin oottaa. :smt007
kochin-fani

Haudontainnokkuus

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kun sanotaan, että esim. silkki ja orppi ovat todella innokkaita hautojia, niin tarkoittaako silti "hyviä hautomaan" sitä, että ko. rotu hautoo usein/innokkaasti? Voihan se kai riippua kanasta itsestäänkin, tai siitä että millaiseksi se tuntee olonsa?
Haaveilen jo nyt siis tulevista kochin itse hautomista tipuista :smt003
Vastaa Viestiin