Tiput vieroitettu 5-viikkoisina

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pippis

Tiput vieroitettu 5-viikkoisina

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Tänään se sitten tapahtui, ruokin kanat ulos tavalliseen tapaan, ja ihmettelin, miksei tiput seuraa emoaan ulos niin kuin aina. Emo ei ollut tuntevinaankaan ja tiput jäivät kanalaan vähän orpoina. Nyt ne liikkuu muun lauman mukana ulkona, kun vähän avitin niitä ulos, ovat lyöttäytyneet yhteen lauman alimman kanan seuraan ja ovat vähän orpoja. :smt009 Kauankohan tätä kestää :smt017 Oonko mä vähän yliherkkä? :smt003
majuri

Re: Tiput vieroitettu 5-viikkoisina

Viesti Kirjoittaja majuri »

Kyllä meilläkin tuossa iässä jo vieroitettu ja hyvin ovat pärjänneet muun lauman mukana :smt003 Pahnan pohjimmaisina ovat kyllä pitkään ja ensimmäisenä ei ruoka-astioille esim.ole asiaa,mutta muuten hyvin pärjäilevät ilman emon tukea :smt001 Itse odottelen taas kerran juuri tätä vieroitus vaihetta,kun niin kiukkunen emo kanalassa,että muut kanat ja kukko saa kyytiä mikäli eksyvät tipun lähelle (näitä nyt vaan yksi) :smt017 Myöskään kanalaan ei lapset voi mennä ruokia viemään,kun kiukkunen pirulainen taas lahkeessa kiinni :smt021 Minä olen ainoa joka saan käydä rauhassa :smt002
Pippis

Voe hyvää päivää, se sama emo on uusintakierroksella! :shock: Onks se nyt niin siistii hommaa se hautominen, et kun on ekat poikaset tyrkätty pihalle, niin nyt sit taas kaikki alusta. :smt030

Ruokalevolla, 5-viikkoinen.
Kuva

Tämäkin ruokalevolla.
Kuva

Kukko jumppailee pihakeinussa.
Kuva

Pikkutirppa
Kuva

Kuva
majuri

Kivan näköisiä tipusia sulla :smt055 Ei kannata antaa kanan hautoa montaa kertaa peräkkäin,meillä ainakin kaksi haudontaa peräkkäin on saanut kanan laihtumaan hurjasti :smt009 Taukoa kannattaa siis pitää haudontojen välillä :smt023
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Kylläpäs sulla onkin suloisia tipuja ja sievä kukko :smt060
Tämä olikin kiva ketju kun tuli heti tietoon milloin kana vieroittaa tiput.
Alkoiko kana kuinka pian vieroituksen jälkeen munimaan?
Meillä vaivaa muna pula kun se paras munija hautoi ja nyt viikon ikäiset tiput 4 kpl. :smt023
majuri

Meillä riippunut paljolti kanasta kuka alkaa munintansa heti vieroituksen jälkeen...joku vasta parin kuukauden jälkeen :smt002 Ja talvisin meitin kanat eivät muni juuri ollenkaan :smt011 Pitävät taukoa useamman kuukauden..jokunen muna silloin tällöin löytyy kanalasta. Nyt ennen syksyä kerään munia oikeen urakalla. Olen sanonut kanoille,että meillä ei haudota enään syksyllä :smt047 Koneeseen laitan haudottavaksi välillä :smt023
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Hyvä tietää että se vaihtelee kovastikin yksilöiden välillä. KIITOS :smt006
Meillä kyllä tullaan pitämään kunnon muninta tauko talvella
mutta luultavasti nuoret alkaa silloin munimaan joten varmaan sieltä jotain tiputtelee
vaikka aikuisilla sulkasato ja lomaviikot onkin. Nehän vissiin aloittaa kun niiden aika on ja valon määrästä viis veisaavat :smt017

Nuorisoa meillä on 2 kpl 10 viikkoisia ilmis-kanoja ja 4 kpl viikon vanhoja kuhanvaan-rotuisia
joista yksi on selvästi kukko, yksi on kukna ja 2 melkoisen varmoja kanoja. :smt054
Pippis

Mä en tiedä kuinka kauan kestää muninnan aloitus, kun nämä viisi viikkoa sitten kuoriutuneet ovat eka kerta mullekin :smt001 Ei ainakaan tällä välillä alkanut ja taitaapi tulla pidempi tauko nytkin, kun niin tarmokkaasti munakasan päällä makaa. Tää saa nyt tälle vuodelle olla vika kerta, täytyy kerätä munia ahkerammin, minen kestä sitä stressiä mitä poikaset tuo tullessaan :smt003
Vastaa Viestiin