Mihin kukko kuoli?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kruttu

Mihin kukko kuoli?

Viesti Kirjoittaja kruttu »

Löysin tänään kanalasta nuoren kukon kuolleena. Se oli aivan ehjä, ei ulkoisia merkkejä mistään. Pää hieman oudossa asennossa. Näytti siltä, että se on orrelta tipahtanut kuolleena maahan. 4-5 tuntia aiemmin kanoja ruokkiessani en huomannut kukossa mitään kummallista, ja kanat kaikki vaikuttavat normaaleilta. Eilen lisäsin kanalan sisäosaan mansikkamaalta kuivia mansikanoksia ja purua, jota oli talvikanalassakin. Mitään oireita kukossa ei ollut - oli viime päivinä just alkanut polkea kanoja, kiekuminen alkanut sujumaan ja näin.

Vaihtoehtoja, joita itse keksin, ovat:

1. Myrkytys. Luulisin kuitenkin, että muut vähintäänkin oireilisivat myös. Kukon löytymisestä on useampi tunti, ja kanat ovat edelleen normaaleja.

2. Suolitukos. Kanalan ulkotarhaosiosta on kanat kuoputelleet esiin jotakin vanhaa muovia, jota ollaan pikku hiljaa kerätty pois. Mutta sitä on erittäin helposti pystynyt syömään kuka tahansa parvesta. Tarjolla on koko ajan ollut myös hiekkaa ja kalkkia.

3. Sydän- tai muu sairaskohtaus. Mistä se nyt sitten johtuisi?

Sehän pitäisi tietenkin avata. Ainakaan tänään en pysty, huomenna lienee liian myöhäistä?
tuohis

Re: Mihin kukko kuoli?

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Ilmeisesti kukkojen / kanojen kuolinsyitä voi usein vain arvailla. Jos kynisi tai tekisi ruumiinavauksen, niin ehkä sitten voisi saada jotain selville. Kuten sanoit, niin en ainakaan itse siihen pysty. Kauniista hautaan meidän kuusiaidan viereen.

Itse löysin tänään kolme kuukautta vanhan kanamme kuolleena. Aivan kuten sinullakin, niin Tilta vaikutti aiemmin täysin kunnossa olevalta ja sitten se vain löytyi kuolleena pehkuilta. Tiltallakaan ei ollut mitään ulkoisia merkkejä vammoista, sairaudesta tai muusta. Täysi arvoitus.
kruttu

Jotenkin musta tuntuu, että näitä selittämättömiä kuolemia on aika paljon juuri tuossa kolmen kuukauden ikäisillä nuorikoilla. Liekö sitten siinä jokin herkkyyshetki, jolloin helpommin ottaa itteensä ja kupsahtaa? On nämä niin kurjia juttuja :(.
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Minä kyllä sulkisin pois suoli tukoksen, koska eläin oireilee kyllä ennen.. Siis ei se heti kuole siihen, että sillä menee suoli tukkoon vaan alkaa oireilla kun täyttyy ja täyttynyt eläin on hyvin nollea/hidas/kyyhöttäjä....Ja tuollaisen nollukan huomaa nopeasti porukasta.
etna

Viesti Kirjoittaja etna »

Meillä oli kupsahtanut yks, liekö ollut vajaa 5-kuinen komia tyrniskukko, ja ihan oli kukkolassa jäljistä päätellen lentänyt päin seinää. Syytä moiseen on toki mahdoton arpoa. Ihan täysin siisti ja terveen näköinen kukko oli, mutta kuollut. Että näemmä niinkin voi käydä.
tuohis

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Paljon sitä Tiltun kuolemaa pohdiskelin ja syytä selvittelin. Tulin siihen tulokseen, että Tilta taittoi niskansa tai löi päänsä pudotessaan. Tilta on yrittänyt joko lentää vesiastian päälle eikä jalka olekaan pitänyt. Minulla on vesiastian alla tinalautanen, etteivät sotkisi vettä. Tai sitten Tilta on yrittänyt mennä oksan karahkojen pikkuoksille, jotka ovat taittuneet ja Tilta pudonnut. Jos oksat olisivat olleet korkeammalla, niin olisi pystynyt tulemaan jaloilleen, mutta nyt ehkä liian matalalla. Yleensä noista tempuista selviää havereitta, mutta nyt on vain ollut jotenkin huonoa onnea. Tila oli erittäin vilkas kana, että sikäli ehkä tapaturmaherkempi. Mutta pitää miettiä kanalan "työturvallisuutta" entistä tarkemmalla silmällä.
Olipa Kerran

Viesti Kirjoittaja Olipa Kerran »

Kuolinsyyn saa selville, kun laittaa kuolleen eläimen Eviraan tutkittavaksi.
kruttu

Olipa Kerran kirjoitti:Kuolinsyyn saa selville, kun laittaa kuolleen eläimen Eviraan tutkittavaksi.
Juu, tää on itsestäänselvää. Minä en nyt lähettänyt, mutta ajattelin että sitä voisi silti vähän pohtia jotta mikä tuli.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Valitettavasti ainakin mulla on kaks kukkokokemusta just tosta kevään poikanen ja ennen jouluu jo sitten ihan tyypilliset marekit. Toisella äkkikuolema sydän petti, oli vaan kuollut ja toisella spagaati.. että sillain. Sitäkin vaihtoehtoo pitää pohtia.. valitettavasti :smt011..
Sisäelimiin iskenyt marek näkyy esmes maksan koosta ja väristä.
Vastaa Viestiin