kanan haudonta pihalla!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Msampo

kanan haudonta pihalla!

Viesti Kirjoittaja Msampo »

Hei kaikki!
Minulla kana on hautonut nyt n.10 päivää...ulkoilmahäkissä,pärjäävätkö tiput heti ulkohäkissä kuoriduttuaan vai hoitaako ja lämmittääkö emo niitä tarpeen mukaan?vai pitäisikö ne siirtää lämpölampun alle kun ovat kuoriutuneet? :smt001
ja jos pärjää häkissä pitääkö niille antaa jotain ruokaa tai jotain muuta tärkeää että eläisivät :smt003 vai opettaako emo syömään? :smt001
majuri

Re: kanan haudonta pihalla!

Viesti Kirjoittaja majuri »

meillä haudottu joka vuosi pihalla ja jopa taivasalla ruohikossa (kun ei olla löydetty hautovaa kanaa:). ilmestyi sitten 14 tipun kanssa pihaan :smt003 Kippoihin pihalle pikku punahelttaa ym,niin kanaemo hoitaa loput (meillä ainakin kaikki opettaneet tiput itse) :smt038 Meillä siis aina samassa paikassa kipot kanoille ja tähän kanaemo poikasineen tulee tipuset syöttämään ja juottamaan :smt007
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Tiput selviää kyllä pihalla ilman lämpölamppua emon kanssa,
ei ole mitään syytä erottaa niitä. Ne pujahtaa lämmittelemään
emon mahaa vasten ja siipien alle ja emo huolehtii että ne pysyy sen mukana.
Onko emolla jotain suojaa jonne viedä tiput yöksi esim. hautooko kanakopissa, koirankopissa vai mihnä?
Jokin suoja jonne tiputkin pääsee emon mukana ilman ponnisteluja, on kuiva ja vedoton
ja sisältää pohjalla kuivaa heinää/sahanpurua olisi yötä vasten hyvä.
Ja HUOM: mistä tiput EI pääse tippumaan.
Orsia tiput ei tarvi koskapa ne nukkuu emon mahan ja siipien alla alkuun.
Ja kun kuoriutuminen on lähellä antaa emon luokse kupissa ruokaa esim. monet suosii keitettyä kananmunaa
soosattuna ja sellainen astia vettä johon tipu ei mahdu jottei kastu huku. Undulaatin juomakippo voisi toimia :smt001
Ja emo tiputtelee rintaansa pitkin ruuan muruja tipuille.

Luehan tuo kirjoitus joka taitaa olla nimeltään
"Haudonta kanan alla" siellä on nimittäin aivan upeat
ohjeet koottu meille aloittelijoille. :smt023
Kaikki löytyy hautomisesta ruokintaan eli ruokinta muoto vaihto-ehtoihin.
Meillä kanssa ensimmäinen haudonta. 12 pv menossa :-"
Emo hautoo isossa koiran kopissa joka on meidän "kesä"kanala kun oikeaa kanalaa rakennetaan parhaillaan
ja isossa häkissä muun lauman kanssa on ja ne nukkuu samassa paikassa.
Ei lämmitystä mutta toki rotu kannattanee ottaa huomioon.
Msampo

Viesti Kirjoittaja Msampo »

hyvä tietää... :smt001 emo hautoo omassa munintakopissa,joka on n.70 cm maasta irti :smt002 keksin tähän jonki ratakaisun että tiput eivät pääse tippumaan alas. :smt003 Meneekö kuoriutumiseen suunillee saman verran aikaa kuin konehaudonnassa? :smt001
Kannaattaako eristää hautova kana muista kanoista,koska myös toinen kana on ollut innokas hautomaan samassa pesässä...tänäänkin olivat kahestaan hautomassa ? :smt003
pikkupi
kääpiö-kochin

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Meillä pyrkivät nuo viimesyksynä kotiutuneet valkeakoskelaiset villikanat hautomaan piilossa. Juhannuksena löytyi 12 untuvikkoa kivirauniosta ja niitten emon kiinnisaaminen oli aika homma. Poikaset löytyi sentään kaikki ja nyt ne ovat emoineen elämisen alkoita oppimassa tuolla koirankopissa.

Eilen valtavassa nokkospöheikössä pyydystin ensin yhden untuvikon ja sitten toisen, enempiä piipityksiä ei kuulunut ja tänä aamuna vein ne suureen, siis tosi suureen, koriin ja emo meni sinne niinkuin olin ajatellutkin. Opettakoon nyt poikasensa syömään ja kunhan ne kasvavat vähän pääsevät toisten joukkoon.Käyn vielä siellä korin reunalla kesyttämässä niitä kahta, villikanat ovat kyllä somia, mutta ah niin hankalia. Tässä hautomishommassa kuitenkin.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Kanan haudonta kestää tavasta riippumatta 20-25 päivää yleensä 21-22 päivää.
Voisit tehdä oman pesäkopin vaikka lattian rajaan ja siirtää kanan munineen sinne.
aukon voi vaikka verkottaa loppu haudonnan ajaksi jos sinua häiritsee se toinen kana.
Mutta tosi asiassa siitä ei ole haittaa siellä.

Mun kanat ja kukko olleet koko ajan samassa kopissa yötä hautojan kanssa ja tänään kuoriutui kaksi tipua.
Eli kavereita ollut koko ajan 6 kappaletta. Yksi tietty kana on autellut hautojaa.
Se on taukojen aikana hautonut munia eli hautoja on saanut rauhassa syödä ja ulkoilla. :smt045
ja monesti samoja munia hautoo kuulemma kaksi mutta yleensä vanhempi hoitaa homman loppuun ja hoitaa tiput.

Eristäminen on maku asia kuten ruokintakin.
Toiset eristää varalta mutta mun hiukka yli 80 vuotias naapurin rouvasano ettei ole mitään järkevää syytä tehdä sitä. Turhaa työtä kuulemma
joten itse en ole sitä tehnyt ja hyvältä näyttää meillä. Heillä on ollut kanoja käytännössä aina joten käyn sielläkin aina kyselemässä.
Ei kanat eikä kukko uskalla tipuja kouluttaa kun emo antaapi selekään. :smt047

Muokattu:
Jos päädyt verkotettuun pesään sen on oltava kooltaan mielellään 50x50x50 jotta kana mahtuu venyttelemään sekä sinne on laitettava
ruokaa ja juomaa ja nostettava kerran kaksi päivässä jaloittelemaan. Tuon suosituksen olen lukenut monelta harrastajalta joten se lieneen hyväksi todettu.
Toki isompi on parempi :smt023
Vastaa Viestiin