Kukon outo silmä
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Hiljuska
Kukon outo silmä
Huomasin äskettäin, että brahmakukollani on toinensilmä "puolitangossa". Kaveri on sen verran uusi tapaus että hän ei anna mieluusti tutkia läheltä, mutta näytti siltä että silmä on muutoin kunnossa. ts. siitä ei valu mitään ja väri on ennallaan. Itselleni tuli mieleen silmätulehdus. Mitenkähän sitä voisi parhaiten hoitaa? Kokemuksia?
-
Tirppa
Re: Kukon outo silmä
Kanan outo silmä meidän tapauksessa.
Yksi sekoitus nuorikoistani brahma/kochin piti toista silmäänsä pitkiä aikoja ummessa.
Olen seurannut sitä pari päivää ja tänään käytin sen eläinlääkärillä näytillä. Tulehtunut se oli ja sai siihen salvaa lääkkeeksi. 2krt/pv pitää silmää salvata ja vaikka oireet häipyisivätkin,niin hoitoa jatketaan vielä kaksi päivää. Tirppa käyttäytyi todella mallikkaasti lekurin luona ja kotonakin lääkkeen laitto sujui hienosti.
Silmässä ei ulkoisesti ollut mitään ihmeellistä havaittavissa eikä itse silmämunakaan ollut normaalista poikkeava. Liekö saanut sinne jonkun pöpön nuorison kylpysessiosta tai jostain muusta?
(Totakin oon ihmetellyt...miks kaikki 8 tirppaa tunkee siihen samaan koloon kylpemään ja yhtä aikaa vielä?
Kylpylässä on sitten sekaisin kääppäri ja jätit ja vielä yleensä niin päin että ne pienimmät on tietysti alimmaisina
)
Olen seurannut sitä pari päivää ja tänään käytin sen eläinlääkärillä näytillä. Tulehtunut se oli ja sai siihen salvaa lääkkeeksi. 2krt/pv pitää silmää salvata ja vaikka oireet häipyisivätkin,niin hoitoa jatketaan vielä kaksi päivää. Tirppa käyttäytyi todella mallikkaasti lekurin luona ja kotonakin lääkkeen laitto sujui hienosti.
Silmässä ei ulkoisesti ollut mitään ihmeellistä havaittavissa eikä itse silmämunakaan ollut normaalista poikkeava. Liekö saanut sinne jonkun pöpön nuorison kylpysessiosta tai jostain muusta?
(Totakin oon ihmetellyt...miks kaikki 8 tirppaa tunkee siihen samaan koloon kylpemään ja yhtä aikaa vielä?
Kylpylässä on sitten sekaisin kääppäri ja jätit ja vielä yleensä niin päin että ne pienimmät on tietysti alimmaisina
-
Minnimanni
Kyllä mun tipit on hyvässä hoidossa TirpallaTirppa kirjoitti:Kanan outo silmä meidän tapauksessa.Yksi sekoitus nuorikoistani brahma/kochin piti toista silmäänsä pitkiä aikoja ummessa.
Olen seurannut sitä pari päivää ja tänään käytin sen eläinlääkärillä näytillä. Tulehtunut se oli ja sai siihen salvaa lääkkeeksi. 2krt/pv pitää silmää salvata ja vaikka oireet häipyisivätkin,niin hoitoa jatketaan vielä kaksi päivää. Tirppa käyttäytyi todella mallikkaasti lekurin luona ja kotonakin lääkkeen laitto sujui hienosti.![]()
(Totakin oon ihmetellyt...miks kaikki 8 tirppaa tunkee siihen samaan koloon kylpemään ja yhtä aikaa vielä?![]()
Kylpylässä on sitten sekaisin kääppäri ja jätit ja vielä yleensä niin päin että ne pienimmät on tietysti alimmaisina)
-
pikku2nen
Lempi-kanasella huomasin torstaina jotakin outoa silmässä. Se oli myös puolitangossa ja harmaa silmäluomi näkyvissä. Luin täältä ensiapuohjeet ja eikun veden keittelyyn! Kahtena päivänä pyyhkin silmän kunnolla keitettyyn veteen kastetuilla vanulapuilla ja se riitti! Nyt on taas silmä kunnossa
Mikälie roska siellä vaivannut, mutta hyvä juttu että näin vähällä päästiin!