Apuuva tarvitaan, kana hautoo! [kuva lisätty]

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Pippis

Apuuva tarvitaan, kana hautoo! [kuva lisätty]

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Iik, kana on hautonut ahkerasti nyt seitsemän vuorokautta. Eli parin viikon päästä odotettavissa tipusia. :smt007 Ankat mulla on aikanaan kuoriutuneet, mutta ei kanat koskaan. Pesäkoppi on noin metrin korkeudella, sinne vie heinäpaaleista tehdyt "portaat". Pelkään, että jos laitan verkkoa pesäkopin eteen (ettei tiput putoaisi), niin tuo hautova (kohtuu arka) kana saa slaagin. Saati jos yrittäisin tuota koppia sijoittaa lattialle. :smt017 Voisin tietenkin heinäpaaleista ja irtoheinästä vuorata siten, että "lattia" ylettyisi pesäkoppiin asti.

Mulla on kukko ja neljä muuta kanaa. Mistä tiedän, miten ne suhtautuvat poikasiin? Minulla on mahdollisuus rajata hautovan kanan osa kanalasta siten, ettei muut pääse sinne ollenkaan. Onko se tarpeen? Kuinka kauan menee, että tipuset voi päästää emon kanssa muiden joukkoon tai jopa ulos?
Viimeksi muokannut Pippis, 16 Kesä 2012, 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sikuriina

Re: Apuuva tarvitaan, kana hautoo!

Viesti Kirjoittaja Sikuriina »

Meilläkin on haudottu jo pari viikkoa! Jännityksellä odotan, tuleeko munista mitään.
Munia on tupsahdellut toisen kanan alle useana päivänä, enkä ole niitä oikein mitenkään merkinnyt. Ihan on luomumenetelmät siis ollu käytössä. Toinen kana on hengaillut samassa munintakopissa ilmeisesti seuraneidin roolissa.

Miten kuoriutumattomille mahtaa käydä, kun ensimmäiset tiput tupsahtaa maailmaan? Voiko hautomaton kana jatkaa siihen, mihin hautova kana jää, vai onko kuoriutumattomat tipuset tuomittu kuolemaan automaattisesti? En haluaisi sotkeutua tuohon keinoemon rooliin, vaan toivoisin kanojen hoitavan tiput alusta loppuun asti itse.

Meillä munintakopit on vanhoja vaatekaappeja, joten ne on aika korkealla. Tämän hetkinen haudonta on käynnissä noin 1,5 metrin korkeudella. Miten tuo tipusten elämä olisi kuoriutumisen jälkeen järkevintä hoitaa? Estänkö pääsyn kaikkiin koppeihin? Eristänkö tipuille jonkinlaisen aitauksen kanalan sisään? Tuleeko uudet tulokkaat toimeen kanarouvien kanssa välittömästi, vai onko aiheellista odottaa jotain muuta reaktiota?

Kysymyksiä on pää täynnä...
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kannattaa muuten muistaa; eräät, esim maatiaisrodut voivat hautoa itsensä hengiltä. Meillä tapahtunut.
Nostan aamusella aina hautojan syömään ja senhän se kyllä tekee. Ravinnonhankkimisvietti ja lisääntymisvietti taistelevat; usein lisääntymisvietti voittaa.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla yks siirsi kuoriintumattomat syrjään mutta onneks ei ehtineet kylmetä joten siirsin toisen alle ja annas olla sainkin vielä niistä 2 tipua.Joten on paljon mahdollista kun saa mielestään tipuja tarpeeksi niin jättää loput hautomatta :smt017
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kalle kirjoitti:Kannattaa muuten muistaa; eräät, esim maatiaisrodut voivat hautoa itsensä hengiltä. Meillä tapahtunut.
Nostan aamusella aina hautojan syömään ja senhän se kyllä tekee. Ravinnonhankkimisvietti ja lisääntymisvietti taistelevat; usein lisääntymisvietti voittaa.
Minä tarjoilen aamupuuron pesään mutta pidän huolta että on käynyt ainakin kerran päivässä jaloittelemassa ja juomassa sekä ulostamassa. Helppoa sinänsä huomata että näin on tehty koska pesä on puhdas :smt003
Sikuriina

Pesä on kyllä puhdas, ei kai kana voi ikuisuuksia kakkaansa pidätellä? En ole nostellut kanoja erikseen syömään, kun kerran satuin (hautoma-aikaan) ohimennen huomaamaan kaikkien olevan samaan aikaan ruokailupuuhissa. Oletan siis, että kanat hoitavat itse itsensä.

"Päähautojalla" on sulattomia alueita mm. selässä. Onko se nyppinyt sulkia pesätarpeiksi, pitääkö se sulkasatoa, vai pitääkö huolestua? :smt010

Kun nuo tiput sitten ehkä joskus kuoriutuu, niin mitä niille sitten tehdään? Voiko kanatiput jäädä parveen (isänsä polkemiksi!)?
Kukothan kannattaisi kasvatella pata-aineksiksi tai koiran ruuaksi, mutta jotenkin tuo lisätilan rakentaminen mietityttää...
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Meillä muninta/haudontakopit myös korkealla. Kun ensimmäinen tipu on kuoriutunut olen sulkenut kanan ja tiput sinne munintakoppiin pariksi päiväksi, kun en tiedä miten muut kanat niihin tipuihin suhtautuisi, eivätkä toisaalta pääse putoamaan. Emon ja poikaset olen sitten ruokkinut sinne pikku koppiin.
Kun munat ovat kuoriutuneet, niin siirrän emon ja tipuset omalle tipuosastolle.
Pippis

Mä kans olin vähän huolestunut, kun en viikkoon nähnyt, että tuo hautova kana olisi poistunut pesästään. Eilen sitten kävin tavanomaista myöhemmin kanalassa, niin huojennuin, kun tämä hautova kana olikin muiden mukana syömässä ja juomassa. Hetken ehdin jo ajatella, että joko sille riitti, mutta sitten kun muut läksivät ulos, niin tämä kiiruhti takaisin pesäkoppiin. Näytti muutenkin virkeältä ja hyväkuntoiselta. :smt001 Mut edelleen mua hirvittää, et missä vaiheessa voisin nostaa tuon pesäkoppivirityksen lattialle. Se on (tietenkin :smt003 ) kiinnitetty niin näppärästi, että jos toista tilaisuutta ei tule, jolloin kana olisi pois pesästään, tartten miehen apua sitten siihen, että otetaan se viritys lattialle. Muuten irroittamisen ajaksi täytynee laittaa verkko kopin aukon eteen ja yrittää saada se mahdollisimman rauhallisesti siirrettyä kanoineen munineen päivineen lattialle. Ja tietenkin vielä askarruttaa se, että pitäisinkö näitä erillään muista kanoista ja kukosta... :smt017

Mut on tää jännittävää :smt007 Paljon onnea muillekin, jotka parhaillaan elelevät jännittäviä hetkiä :smt001
Pippis

Voi helvata! Alkuperäinen hautojakanani on ilmeisesti ollut jaloittelemassa, kun sen munien päälle on parkkeerannut meidän Lumi, joka on valkoinen leghorn-hybridi :smt013 Kauanko muniminen kestää vai onko tuo parkkeerannut siihen nyt ihan hautoakseen? :smt017 Alkuperäinen hautojakana on sitten viereisessä kopissa nokka vinossa parin munan päällä :smt022
Pippis

Huh, Lumi kävi onneksi ilmeisesti vain munimassa, tuli pois ja saman tien ap. hautova maatiainen palasi omien munien päälle :smt001
Pippis

Voi aargh, mun vatsa ei kohta kestä enää tätä jännitystä. Tipujen pitäisi kuoriutua näinä hetkinä, tänään tulee 21 päivää haudonnan aloittamisesta. Tupla-iik! :smt003
Pippis

Mä en kestä, ekat on tullut jo! Jossain emon helmoissa ne on piilossa vielä. :smt023 Emo näyttää niin onnelliselta :smt007 Kukkokin käy välillä katsomassa ja jotain ne emon kanssa juttelee. Kukko on niin ylpee iskä :smt007
Sikuriina

Meidän haudonnat tais mennä ihan pipariksi. 21 vuorokautta on kulunut, eikä ole tapahtunut yhtikäs mitään. Ei särön säröä... :smt009
Mikä neuvoksi? Montako päivää yli voi kanan antaa lötköttää munien päällä? Mitä teen? Onko kellään myydä muutama siitosmuna?
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

mulla pisin aika on ollut 26 vuorokautta
Pippis

Päivällä saatiin kuva onnellisesta emokanasta ja ekasta kuoriutuneesta :smt007 Kolmen viikon urakka kannatti, tasan 21 vrk.

Kuva
Vastaa Viestiin