onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 7

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tavast

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Joko tuli tipusia?
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Aamulla oli neljä kuoriutunutta ja neljässä munassa reikä. Kahdessa ei vielä näkynyt reikää.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja onnikas »

iltapäivällä oli kahdeksan jo kuoriutunut ja kahdessa jäljellä olevassa kuului piippaus, toisessa reikäkin, että eiköhän nekin ponnista sieltä.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja onnikas »

yhdeksäs kuoriutunut! kymmenes, eli viimeinen piippaa!
Tavast

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Nonni, hienoa :smt007 Minkä värisiä tipuja tuli?
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Oon huomenna vasta menossa hakemaan tipuja kotiin, kun kuoriutuivat kaverin luona. Kaveri kuitenkin kertoi että on maaoravaa, tummaa ja harmaata ainakin :)

Viimeinen tipu on autettu kuoresta. Sillä on ongelma nokan kanssa. Alapuoli on ilmeisesti pidempi kuin yläpuoli. Se on tosi väsynyt. Onko kenelläkään kokemusta nokkavikaisista tipuista? Pitäisikö sitä nokkaa muotoilla varovasti jos se virkistyy?
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tiput on nyt kotona.

Viimeiseksi kuoriutunut jolla oli nokan kanssa ongelmaa, oli myös muutenkin jollain tapaa "kehistysvammainen". Se oli toispuoleinen niin että sen takapuoli oli toiselta puolelta normaali, mutta toiselta puolelta "litteä". peppureikä ja napa olivat siis ihan pepun toisessa reunassa, eikä keskiviivan kohdalla niin kuin kuuluisi. Se ei oikein syönytkään niin hyvin kuin toiset, vaan piipitti kaula pitkällä katsellen ylöspäin. Toinen silmäkin oli vähän vajaasti kehittyneen näköinen, samalla puolella kuin vajaasti kehittynyt sivukin. Munia on käännelty haudonnan aikana, joten ei ole sellaisesta toispuolisuudesta kyse kuin mitä voisi olla jos munia ei käänneltäisi, vaan toinen puoli oli jäänyt kehittymättä normaaliin kokoon. Luulen että tuo ristikkäinen nokkakin oli osa sitä. Tämä tipu pääsi autuaammille piipitysmaille.

Muut 9 tipua voivat oikein mainiosti! Siellä on ihania melkein mustia, joilla alavatsa vaalea, sekä yksi tummanharmaa, yksi vaaleanharmaa ja pari eri sävyistä maaoravaa. Kiva kun tuli vähän kirjavampaa sakkia tällä kertaa kun tuota ruskeavoittoista on jo useampi. Sain kaverilta lainaan poikaslämmittimen pariksi viikoksi ja lopun aikaa sitten mennään lämpölampun avulla.

Nyt pitäisi keksiä joku hyvä tapa yhdistää nämä 9 tipua viikon vanhoihin 4 omaan tipuun. Miten merkkaan omat että erotan myöhemmin etten laita samasukuisia sisaruksia keskenään siitosparveen?
Tavast

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Varmaan on söpösiä, laitahan kuvia :smt001

Nilkkarenkaat tai nippusiteet kävis varmaan tipujen merkkaamiseen, kunhan ei laita liian kireälle, jos nippusiteitä käyttää.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Joo, nippuside ois varmaan varmin keino merkata, mutta pelottaa että jos menee liian tiukalle tai on vaikea poistaa kun vaihtaa isompaan kun tiput kasvaa. Pitää varmasti merkata pian kuitenkin ettei jää yhdistämiset liian myöhäiseksi.

Otan kuvia heti kun saan hommat järjestykseen :)
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja onnikas »

http://1.bp.blogspot.com/-9xd86_-wBYo/T ... 00/003.JPG

http://4.bp.blogspot.com/-Y_apMsNRN7M/T ... 00/004.JPG

Laitoin linkkeinä kun on niin isoja kuvia. Tässä siis omien munista tulleet 4 tipua ja ostomunista tulleet 9 tipua.
Tavast

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 4&5

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Onpas kivan näköistä ja monen väristä porukkaa :smt060
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 6

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tänään laitetaan taas hautomakone puksuttamaan. Koneeseen menee muutama omien maatiaisten muna sekä kaverilta tulleet kääpiökochinin munat. Vähän jännittää ja odotan ihan innolla!
Elsa-Maija

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 6

Viesti Kirjoittaja Elsa-Maija »

Haa, sä olet palannut taas tähän ketjuun :smt006 Ei mulla muuta kun tulin vaan uteliaaks taas....tässä omien kuoriutumista ootellessa, illalla, klo 16.49 tulee täyteen 20 vrk. ja mä olen monena yönä ollut jo muna korvalla kuuntelemassa että joko piippais ees vähän :smt044 ei yhtään niinku kärsimätöntä ja pitää tää oottelu.
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 6

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Joo, nyt on pimeä ja synkkä talvi ohi ja aurinko paistaa tähänkin risukasaan. Jaksaa taas vähän jotain. Oottelen tosi innoissani nyt tätä uutta tipuetta. Mulla on aina ollut vaan maatiaisia ja nyt tulee myös käppänöitä. Manuaalisesti kääntelen aluski munia ennen kuin selviää läpivalaisussa mitkä on kehittymässä. Voi olla että saan jossain vaiheessa kääntölevyn päälle. Aluksi jouduin laittamaan itse tuunaamani koneen pohjan kun tuohon ei ois mahtunut mitenkään päin kahtatoista munaa sillä koneen omalla pohjalla.

Niin, ja onnea Elsa-Maija haudonnasta! :smt049
onnikas

Re: onnikkaan onnistumisyrityksiä vol 6

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Ajattelin ensin että läpivalaisen 4vrk kohdalla, joka olisi ollut huomenna. Mutta nyt kun on mukavan pimeää muutenkin, niin oli helppo läpivalaista. Minun omien kanojen kuudessa munassa oli kaikissa hämähäkki, mutta yhdessä keltuainen ja ilmakupla liikkuivat, joten veikkaan että se menee kesken jossain vaiheessa. Muut näyttivät oikein hyviltä. Kääpiökochinin munissa kaikissa kuudessa oli hämähäkki! Se olisi aika hienoa jos ne kaikki jaksaisivat pysyä matkassa mukana!
Vastaa Viestiin