Mikä ihme mahtaa aiheuttaa tällaiset kuoret? Outoja munia munii nuori pronssi Hilja, kalkkuna munii lähes päivittäin ja on muuten pirteä ja kaikin puolin hyvinvoiva. IB-taudissahan röpelöiset kuoret ovat kai yksi oire?
Mä ajattelisin nuoren ja oireettoman yksilön munien kauneusvirheet vain siihen piikkiin, että munintaelimistö ei toimi vielä kunnolla. Ainakin ib-taudin saat unohtaa, koska se on vain kanojen tauti, joka ei tartu muihin lintulajeihin. Mitä kalkkia käytät ja syökö Hilja sitä?
Tavallista raekalkkia on vapaasti tarjolla ja kierrätän munankuoret pöperöön. En oo kyllä Hiljan nimenomaisesti nähnyt kalkkia syövän, voisko se sitten olla niin nirso että gritti maistuisi paremmin... Voiko tuo olla kalkkivajeesta johtuvaa? Viime kesänä raekalkki kelpasi myös tosi huonosti ja olin jo hakemassa grittiä, kun tyypit yhtäkkiä alkoivat sittenkin syödä kalkkia. Hyvä kuitenkin ettei ole mitään tautia.
Meillä yksi silkki munii tuommoisia munia, melkein joka päivä. Lie tuo nuorikon ongelma, vähänniinkuin teini-ikäisen finninen naamataulu, tässä vaan munan pinnalla
Kanoillahan nämä ns. hiekkapaperimunat voivat johtua ainakin ib-taudista, munankuoren muodostumisen aikaan sattuneesta häiriötekijästä, vedenpuutoksesta tai valaistuksen muutoksista ja varmaan juurikin tuosta teini-iästä, mutta ib-tautia ei ole kalkkunoissa tai ankoissa (tai ainakin oletetaan sen olevan vain kanojen tauti)
Mun kalkkurouva muni kans tollasia ens alkuun, mutta nyt kun on ollu jo muutaman kuukauden munimassa, niin tulee tasasia kauniita munia. Uskoisin siis tohon Hiltan ekaan kommenttiin tottumattomasta munintaelimistöstä. Kalkkia Anna rouva ei mielellään kyllä ainakaan mun nähden noki, mutta kuoret on ollee tosi kovia. Ne röpelöt kyllä kanat sai rikki.