Tänä kesänä tulee varmaankin tipuja
Hautojat (tod.näk.) ovat savitaipaleen maatiaiset Asta ja melkein vuoden vanha Roosa. Asta on tehnyt vanhaan navettaan salapesän, jonne se on käynyt munimassa, Roosa taas istuksii jatkuvasti kanalan puolella normaalissa munintapesässä... Asta on luotettava emo, joten sillä tulevat tiput ovat hyvinkin mahdollisia. Roosasta en tiedä, kun se on niin nuori, mutta ei sitä tiedä, maatiaisten ominaispiirteisiinhän ainakin pitäisi kuulua voimakas haudontavietti
Yllä: Roosa pesässä
Roosa oli pesässä vähän yli päivän, mutta nyt siltä on innostus kadonnut. Varmaan joku ilkimys käynyt häiritsemässä sitä liikaa Mutta Astan salapesään on tullut yksi muna lisää...
Astan salapesässä jo 6 munaa Vaikka en olekaan yleensä taikauskoinen, niin vein pesän lähelle hevosenkengänkin tuomaan onnea. Kunhan vielä alkaa hautomaan..... Jee
1. Onko mitään vinkkejä siihen, miten kanan haudontahalukkuutta voi lisätä? Hautovainen on tehnyt jo salaisen pesän, jonne se käy munimassa silloin kun pääsee.
2. Mitäs sitten, jos kana tekee pesään niin paljon munia, että kun se hautoo niin: ensin yhdet munat kylmettyvät reunalla, ja kun emo kääntelee niitä niin sitten ajan myötä kaikki poikaset ovat mennyttä..?
Kyllä kana pärjää sen munakasan kanssa aika hyvin. Ja jos niitä munia näyttää olevan liikaa, niin voithan sä hakea sieltä pois ylimääräisiä. Mut esim 10-12 pystyy ihan hyvin kana hautoon. Mulla hauto kerran 23 poikasta kerralla.
Kiitos helpotuksesta, rilla Ja onhan se savitaipale ihan "peruskokoinen" (ei kääpiö eikä jätti) kana, ja olen kyllä kuullut joskus maatiaisesta joka sai 14 poikasta, niin miksei Asta voisi saada myös? (Mutta miun tuurilla niistä on puolet kukkoja ) Aina huolehdin turhaan, niinkuin se kana itse ei tietäisi mitä tekee No, mutta onneksi nyt on ihan lämpimät kelit ja kesä tulee koko ajan
kochin-fani kirjoitti:1. Onko mitään vinkkejä siihen, miten kanan haudontahalukkuutta voi lisätä?
Niin onko kellään vinkkejä? Voisinkohan kokeilla sitä, mikä oli Haudonta kanan alla ja tipujen hoito aloittelijalle -topicissa: Että laitetaan pesä mukavaan paikkaan, ja muutama tekomuna houkuttimeksi niin kana saattaa innostua. Mutta mihin tämän rauhallisen paikan voisi tehdä?
Viimeksi muokannut kochin-fani, 03 Kesä 2012, 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.