talvikortteeri

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Puulanlapsi

talvikortteeri

Viesti Kirjoittaja Puulanlapsi »

Nyt kun kanaharrastus näyttää olevan kasvussa, syksyllä luulisi olevan kova kysyntä talvikortteeripaikoille. Tuli mieleen, että voisi kartoittaa, mitä ihmiset olisivat valmiita maksamaan kanan ylöspidosta. Ei mitään? Säkki rehua per kana? 20e? 30? ...
tipsi
riikinkukko

Re: talvikortteeri

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä maksoin neljän ankan talvihoidosta toissatalvena 80 e/kk, siihen sisältyi ruoka. Ehkä kanasta maksaisin vähemmän, sillä ankat ovat hirmu sotkuisia ja vaativat enemmän työtä. 50-60/e kk? Olishan se hienoa jos jollakulla olisi moinen palvelu, ties vaikka tulisi itsekin otettua kesäkanoja mökille jos niille löytyisi talvipaikka (kun minä rukka asun taajamassa ja lupa on pitää vain ankkoja).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
tipsi
riikinkukko

Mä rupesin jo haaveilemaan kesäkanoista mökille joilla olisi talvihoito.. mutta höh, tää keskustelu ei näköjään saanut tuulta allensa.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla ollu joskus pikku porukoita 2-3 kanaa ja kukko talven yli.
Niistä olen saanu 3 säkkiä rehua talven aikana. Riippuen kanojen omistajasta. :smt024 :smt048
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Mäkin voisin harkita tota talviylläpitoa kun tilaa on sen verran että kanalaan mahtuu, tosin ne olis meitin kanasten kans samassa.. et tulishan siitä sitten omat ongelmansa...
rilla

Niin

Yleensä on kukkokin talvehtijoissa mukana. Kukot pahemmin ottaa yhteen. On mulla joka talvi 4h-tilan kanat. Mut ne on oikeastaan mun omia, jotka on kesän "töissä".
Tulevat talveksi sitten takasi kotiin.

Mut on mul ollu joitain ihan vieraitakin kanaporukoita.
Semmosella toiminnalla vois olla tilausta. Kun toi kanan pito nyt tuntuu kuitenkin olevan ihan muodikasta vaihteeksi. :smt020
tipsi
riikinkukko

Jos talvipaikkoja oikeasti on olemassa, niin voisin tiedustella vanhemmiltani jotka siis ovat eläkkeellä, innostuisivatko he kesäkanosita. Itse en kuitenkaan ole mökillä kuin kesäloman, joten kanojen pitäisi olla myös vanhempieni projekti. Ei taida kuitenkaan onnistua tänä kesänä, ensi kesäksi kesäkanoja voisi jo miettiä :smt001
klematis

Viesti Kirjoittaja klematis »

On ollut todella vaikeaa löytää leikkimökkiä/koppia - mitä tahansa talvikodiksi passaavaa kanoilleni Uudeltamaalta! Päätin, että pidän kanat ja kukon itselläni myös talvet ja aloin jo nyt etsiskellä sopivaa pientä n. 3-4 m2 asumusta, jonka kyllä pystyn itse tuunaamaan lämpöä pitäväksi.
Rupesin jo hätäpäissäni katselemaan romu- ja museopakettiautoja.
Rahalla saa ja hevosella pääsee mutta ei näemmä max 200 €:lla?
Ei liene utopistinen toive, sillä olen todennut, että erilaisia rupuisia, mutta tuunattavia puurakennelmia (leikkimökit esim.) annetaan ilmaiseksikin...
tipsi
riikinkukko

Mä luulen että alle 200 euron rakennelman saa vain jos onnistuu haalimaan kierrätysmateriaalia tms. ja rakentaa itse. Ellei sitten tosiaan satu hyvä tuuri ja saa puoli-ilmaista leikkimökkiä. Meidän ankkalan (alle 4 m2) rakentaminen uudesta materiaalista maksoi yli 3500 euroa (sinne vedettiin sähköt joka selittää osittain korkeaa hintaa), joten pieneen koppiin saa kyllä tuhlattua rahaa jos tekee kaiken viimeisen päälle :smt001 Mä selitinkin naapurin lapsille, että monilla lapsilla on leikkimökki mutta mulla on sen tilalla ankkala :smt005
klematis

Juu, mä tunnen yskän!
Meillä jos saisin isännän mukaan, niin kaikki tehtäisiin viimeisen päälle. Mutta nyt ei vielä ole tajunnut innostua. Minähän toin nuo kanat salaa meille, siinä syy, miksi yritän saada tuota edullista leikkimökkiä metsästettyä...
Minusta harrastukseen täytyykin ihan luvalla saada mennä rahaa, aikaa ja rakkautta <3
rilla

Jospa tota tilaa olis enempi, niin voisin kyllä pikkuporukan tai 2 ottaa talvehtiin.
Noi kopit on kyllä joskus "kiven alla".

Pitäis vaan osata oikeasta paikasta kysyä. Kyllähän niitä lienee tyhjänpanttina ympäri suomea. :smt040
klematis

No sepä se, uskon, että jos myyjä ja ostaja vain kohtaisivat, niin pääsisi sopimukseen. Siis juuri siinä tapauksessa, että myyjällä olisi joko sellainen asumus, jonka hän haluaa poisvietäväksi pihaltaan tai sellainen joka möisi sen max 200 €.
Minulle sellainen sopisi :)
Ja tietysti vain pääkaupunkiseudulta mukaanlukien Kirkkonummen, Siuntion ja lähimaastot :)

Tai jos löytyisi kanalanpitäjä, joka samoilta alueilta ottaisi ne talveksi, saisi munat ja jolle ostaisin
pitoajan rehut.
klematis

Hei!
Niin sitä vain etsivä löytää....
Sain ilmaiseksi mielettömän hyvin rakennetun lipunmyyntikojun Marketanpuistosta tästä meiltä parin kilometrin päästä.
Kojun pohjapinta-ala on n. 1 1/2 m2 ja ylöspäin on korkeutta varmaan 2 1/2 m. Aion rakentaa kanasille kaksikerroksisen talon.
harrastaja

Talvihoito

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Talvihoitoon ilman erillistä aikaisempaa sopimusta ainoastaan aamulla rupesi kyselemään saapui 5 kanaa joista 3 oli multa kesällä vietyjä...Nyt kysyisin teiltä neuvoa mitä pitäisi niistä keväällä ottaa hoitopalkkaa kun vie ne takasin laitoin nippusiteet jalkoihin ja sitten piti ottaa muutaman lisää siellä on ne 2 vuotta vanhat jotka voin keväällä myydä . tuumasi vaiin jos kuolee niin kuolee
Viimeksi muokannut harrastaja, 28 Loka 2012, 08:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MariaK

Re: Talvihoito

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Tää ei tajua viestistä mitään :smt011
Vastaa Viestiin