kukko vai kanan?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pirjo

Re: kukko vai kanan?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Suwitsu kirjoitti:Pirjolla on siellä kukko, kukko ja kana :smt001
No näin minäkin olin sen alunperin ajatellut, mutta sitten sitä vaan haaveilee turhia :smt018
...eli sillä heltan värillä ei sitten ole mitään tekemistä sen kanssa kumpaa sukupuolta lintu on... :smt017 ...niin no -eihän siitä väristä voi päätellä noilla mun omista sekotuksistakaan :smt021
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

joo, 2 ekaa on kukkoja, viimeinen kana. :smt040
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Piikkiöläisillä ei ainakaan heltan värillä ole merkitystä vaan pelkästään koolla :smt001
viirupöllö

Viesti Kirjoittaja viirupöllö »

Minä olen pähkäillyt myös kukko vai kana noista tipuista, siitä asti kun kävin Ähtärin eläinpuistossa. Siellä hoitaja sanoi että ne on kukkoja jotka heille tulee eläinten ruuaksi. Siis sellasia ihan pieniä, hyvä kun ovat kuoriutuneet... Nyt näyttäis että taidan löytää eron kanan ja kukon välillä jo vajaan viikon vanhana. Kertokaa kuvittelenko vaan?? :oops: Kukolla on leveämpi ja pitempi nokka ja se jatkuu sinne päälaelle päin leveämpänä, kuin kanalla. Kukolla on vahvemmat jalat. Ja kukko seisoo suoremmassa, kun jokin vieras ääni kuuluu. Siis kurkottaa kaulaansa ja kuuntelee, kun taas kana kuulostelee kyllä, mutta ei venytä kaulaansa samanlailla suoraksi ja pitkäksi. Löytyykö niistä muita eroja josta ihan pienet voi jo erottaa? :smt017
Peltomäki

Viesti Kirjoittaja Peltomäki »

Mun mielestä on paras tulos tullut kolmen päivän iässä katsottaessa. Siipien sulkautumista olen vertaillut. Joskus löysin jonkun ohjeen ja kyllä aika hyvin on pitänyt sen perusteella paikkansa. Nyt mulla orpington tipuja ja niissäkin oli kolmen päivän iässä paljon selkeempi se ero kuin noissa kaksi viikkosissa. Tai sit on vaan käynyt hirveen hyvä tuuri arvauksissa. :smt003
rilla

Jotkut osaa ton nokan perusteella kyllä tunnistaa. Tai tunnen yhden ihmisen joka osaa.
Itse en aivan varma uskalla nokan perusteella olla. Ja rotuerojakin on. :smt041
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Siivistä täälläkin sukupuolia tutkitaan, aika hyvin näkee eron juuri muutaman päivän ikäisillä :smt045 se kloaakista katsominen on ainakin mulle ihan toivotonta, joskus koitin tiirailla, mutta vaikeaa on :smt003
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Anteeksi, tungen minäkin tänne... meillä 5 tipu ja kaikki ihan samassa sulkien kehitysasteessa olleet alusta alkaen. Kaikilla sulkia millilleen yhtä paljon ja yhtä pitkiä, niin siivissä, selässä kuin pyrstössäkin. Ikää näillä on nyt 1,5 viikkoa. Vanhempina valkoinen hybridi ja araucana. Mitä nämä voisivat olla? Ja, pliis, älkää sanoko että kaikki on kukkoja.... :smt044

Kuva
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Tohon en osaa vastata ovatko kukkoja vai kanoja, mutta mulla on nyt jo yli 4vko tipusia kolme, favorelle-araucana risteytyksiä, eikä kenelläkään vielä näy minkään sortin helttaa.. joten elän siinä uskossa, että on niin hyvä tuuri käynyt, että meillä on nyt kolme kanatipua. :) toivotaan että sielläkin on käynyt yhtä hyvä tuuri. :) uusimmista tulokkaistani en osaa sanoa juuta enkä jaata, vaikka olen yrittänyt tutkia tavalla ja toisella.. :/
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

tässähän se sivusto onkin, jossa neuvotaan siipisulkien tunnistamisessa:
http://animalsciences.missouri.edu/repr ... sld001.htm

...mut on se jotenkin niin vaikeeta kun ei raaskis pikkuisten siipiä venytellä :smt022
Pia

Viesti Kirjoittaja Pia »

Pirjo, tuosta kuvasarjan viimeisestä kuvasta voisi päätellä että siipisulat ovat heti enemmän näkyvissä kanatipulla kuin kukkotipulla, ilman siipien venytystä, näin sen tulkitsin. Kiitos linkistä :smt023

Pidetään peukkuja Epi :smt023
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Iittiläisiin ei ainakaan päde tuo sulista ennustaminen.... harjojen kehittymistä on odoteltava ja kukkopojat erottaa rotevimmista sääristä :smt005
rilla

Pia, voin veikata, yleisilmeen perusteella. 3 kanaa, äärimmäisenä oikealla kukko. :smt040
No, onneksi en joudu tästä suurempaan vastuuseen. :smt006
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Jokos Raksu pystyt sanomaan miten orppi tipujen kävi, osuiko arvaukset oikeaan? kyselen vaan että tunnistan sitten omat.. :)
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

epi, taisi käydä niin että olivat kaikki kanoja :smt003 Ainakin ylimmäinen ja alimmainen ovat kanoja. Eivät ole kukaan enää minulla mutta nuo kaksi ovat naapurissa ja kanoja ovat ja tuosta keskimmäisestäkin kuulin että todennäköisesti olisi sekin kana :smt038 Että meillä syntyy vain kanoja :smt044
Vastaa Viestiin