Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hienoa että ehtivät ennen viikonloppua :smt041 Pelkäsin etteivät ehdi kun on tää lyhkänen viikko!
Tänään lähti 6 uutta siitosmunaa uuteen kotiin ja ajattelin laittaa noi loput omaan koneeseen kalkattien kanssa.
En saanu kaverille niitä hornettien munia vielä, niin ne sit aikanaan. Jotta uoriutuu kalkattien kans(jos ne kuoriutuu) niin laitan tänään illalla koneeseen. Sit 21 vrk, niin pitäis olla kaksia tipuja :smt044
Nyt mä olen jälleen muuttanu mieltäni noista ilmiksistä :smt017 Sulkiintumisesta sanoisin et 5/8 on kanoja, mut harjojen kasvusta sanoisin et 6/8 on kukkoja :shock:
Hoippuva tipu on vähän parempi. Olen pitäny huolta et se syö ja juo. Ja ostin pikkupunahelttaa niille, joka on muuten ilmeisesti nimetty uudelleen 'Paras poikanen'-rehuks. Ovat syönee mielellään :smt001
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

vardenji minäkin jännitin ja en olisi saanut niitä tänään postista ilman erikoisjärjestelyjä, pienen paikan etuus :smt003
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Eka itsetehty mämmi maisteltu ja hyväksi todettu :smt023 . Olipa loppujen lopuksi aika helppotekoinen,
aikaa vaan kului melkein koko päivä!
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Huonolla tuurilla kun aikaisemmin hautomaan laitetuista munista todennäköisesti vain 4 lähti kehittymään .Ovat jo huomenna 2 viikkoa olleet ja vielä ei varmuudella pysty sanomaan tuleeko niistäkään mitään otin tyhjiä pois ja sain kuinka ollakkaan vaihtokaupalla toiselta kanailijalta toiselle uudet munat alle ja siellä se nyt lättynä lämpösessä kököttää. Ja ajatukset pyörii nuorissa kaikkee harmia heillä sen minkä jaksaa kantaa :smt012
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

hen-na kirjoitti:Me laitettiin nyt ekaa kertaa kukkopoika pataan. Tuolla se sulo nyt muhii ohra/riisi pedillä tai vain koivet ja rintapalat...
Jännittää kyllä, että miltä se maistuu, kun tähän asti on kaupan omia syöty.. Tai on joskus ikuisuus sitten mummolassa, mut ei muista..

Sulkien nyppiminen oli tosi helppo homma, aattelin että siinä on hiki ja tuska, mut ei! ja siiven "käret" tohdin katkoo, mut jalat annoin ukon tehtäväksi.
Oli aika mielenkiintoinen homma (kuulostaako jotenkin hullulta sanoa nuin?!), aluksi aattelin etten tohdi siihen edes koskea.

No saa nähdä millainen painajaisten yö on edessä :smt002
Rintapala oli oikein hyvän makuista, mutta hiukka sitkeää. Koivet oli järkyttävän sitkeät!(enkä ole edes nirso!!) Koipien päällä nahka oli todella paksua ja uunissa kutistui pieneksi rievuksi siihen päälle. Eikä siitä todellakaan tullut semmosta ihanaa rapsakkaa namia mitä yleensä koivissa on. Miikähän meni vikaan?! Liian korkea lämpötila? 200 astetta ja reipas tunti...
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Tunti ei oikein riitä noilla kukkopojille. Itse haudutan liemessä 2-3 tuntia ja sitten on suussa sulaavaa :smt016 Liemessä sen takia, kun meillä on tähän asti nyljetty, joten ei ole ollut nahkaa. Välillä olen käärinyt pekoniin, joka on saanut korvata nahan. Tulee ihan älyttömän hyvää!

Kaisumaria: Hyvä kun puhuit mämmisät, täytyy käydä hakemasa pakkasesta sulamaan äidin tekemät mämmit! On maailman parasta :smt001

Meillä jännätään kahden orppi/brahma tipun kuoriutumista. Ovat eilen illalla alkaneet kuoriutumaan ja nyt jotenkin tuntuu hitaalta toiminnalta. Ovat samassa koneessa myöhemmin kuoriutuvien munien kanssa, joten en voi nostaa kosteutta paljoakaan. Laitoin kostean talouspaperin munien viereen. Täsmäkostuttamista :smt005
Noi on ensimmäiset ei tyrnikset, jotka meillä kuoriutuu. 18 päivä pitäis tulla ensimmäiset silkki tiput :smt007
SannaT

Siis ensimmäiset muunrotuiset hautomakoneesta :smt001 Viime kesänä kuoriutui millejä kanan alta.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Hen-na: 200 astetta on ainakin minun koemusksen mukaan liian korkea lämpötila. Liha kuivuu ja sitkistyy. 150 asteessa minä paistan ja mielellään paistopusissa koivet sidottuina, tunti ei taida ihan riittää, kannattaa välillä katsoa irtoaako liha luista.
SannaT

Molemmat kuiriutuivat :smt041 Näyttävät light brahma tipuilta, mitä voivat ollakin :smt001
Toisella tipulla tosin oli navasta lähtevä lenkki niskan takana! Nostin vielä vähän märän tipun pois hautomakoneesta ja huomasin. Leikkasin sen sitten poikki ja suihkutin desinfioivaa ainetta. Toivotavasti parantuu. Toinen on jo ihan pörrönen ja virkunen :smt055

Samalla vähän huonoja uutisia. Meidän kanalasta kuuluu niiskutusta, rohinaa ja aivastelua :smt009
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

No joo kesällä ollaan sitten viisaampia, kun on seuraavia poikia siinä iässä :smt001
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

No eipä sitten käy meidän kanatarhan katteeksi jalkapalloverkko. :smt011 Ei asetu vaikka mitenpäin virittäisi :smt019
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Meille syntyi tänään pieni pukkikili :smt049 Edellispäivän kahden pukkikilin lisäksi.. :smt049 :smt049
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:headbang: Isäntä on myöntynyt! :smt041 Uusi laajennus on saanut siunauksensa, kunhan saadaan noi veneet tuolta myytyä jollekin ja kaikki roina ym. pois tieltä :smt038
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Iloisten Munatalo kirjoitti::headbang: Isäntä on myöntynyt! :smt041 Uusi laajennus on saanut siunauksensa, kunhan saadaan noi veneet tuolta myytyä jollekin ja kaikki roina ym. pois tieltä :smt038
Jee!! :smt038
saralele

Viesti Kirjoittaja saralele »

Minä pääsen oppisopimuksella maatalouslomittajaksi!!!! :smt041 :smt041 :smt041
Vastaa Viestiin