Viirujen ulkohäkki

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Cesam

Viirujen ulkohäkki

Viesti Kirjoittaja Cesam »

Rupesin suunnittelemaan tuota ulos tulevaa viiriäishäkiä kesäksi... Jotta ei tarvitsisi viiriäisiä aina siirtää, niin meinasin laittaa niiden häkin kiinni kanalan takaseinään, porata seinään reiän ja laittaa siihen esim. ison viemäriputken pätkän, josta pääsisivät ulkohäkkiin kulkemaan. Tässä sekin etu, että ruoka ja vesi olisi edelleen sisällä, niin ne olisi helppo pitää siistinä ja täynnä. Nyt mietityttää muutama seikka johon kaipailisin vastauksia:

1. Kuinka iso putki noille viiruille siihen kannattaa laittaa,ettei ole liian ahdas? olisko 10cm halkaisijalta sopiva?
2. Meinasin viiriäishäkin yläkertaan laittaa uloskulun (jotta se on sitten helpompi minulle avata ja sulkea) mutta pihan puolella ulostuloaukko olisi sitten n.150cm:n korkeudessa, kannattaako siihen tehdä iso taso, josta ramppi maahan välitason kautta, vai kannattaako tehdä siihen vain pieni taso, niin muu häkki on korkeampi jos vaikka innostuvat lentämään? (ramppi tähänkin ratkaisuun kuitenkin tulisi) (kuinkapaljon nuo ylipäätänsä tykkäisivät lennellä?)
3. Mitä virikkeitä tuonne pihalle kannattaa noille tehdä? sokkeloita, ratoja, esteitä, orsia, oksia???
4. Häkki tulisi kanalan täysin varjoisalle puolelle haittaako viiruja jos eivät saa aurinkoa ? :smt004

Muitakin vinkkejä otetaan vastaan, jos joku haluaa ideoitaan jakaa!!!! :smt041
petskin

Re: Viirujen ulkohäkki

Viesti Kirjoittaja petskin »

Minulla ei viiruja ole mutta olen niistä lukenut ja tutullani on viiruja... Joten sanoisin näin (korjatkaa kokeneemmat!)
1. Varmaan vähän isompi olisi parempi...
2. Jotkut sanovat että viiriäiset eivät saisi lentää, joten häkkien pitäisi olla matalia ettei lentohalua tule.
3. Orsia, keppejä, havunoksia majaksi kasattuna, ramppeja, tasoja?
4. Saattaa se vähän haitata, linnuthan tykkäävät ottaa aurinko "kylpyjä" ja kai nekin tarvitsevat D-vitamiinia, tosin saahan sitä kalaöljystäkin ja kalasta...
Vastaa Viestiin