Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
fasunen

Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Joka toinen päivä tulee muna yleensä.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt rouva munii joka toinen päivä, mutta tuli ongelma...
Kertokaas kellä kanat ja kalkut samassa, kuinka kalkut saa munia rauhassa avopesään ilman että kanat syö niiden munat? Kaks viimestä munaa on menny kanojen suihin :smt009 Yks muna odottaa kavereita joita pistää koneeseen.
Maistuuko muilla keitetyssä kalkun munassa voimakkaasti rauta?
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

En ole huomannut, että rauta maistuisi. Rakenteeltaan kalkunmunat kyllä ovat ihan erilaisia kuin kananmunat. Kalkunmunan keltuainen on sellainen geelimäinen, ei leviä lautaslle niin kuin kananmunat. Onko kukaan tehnyt kakkua kalkkunan munista? Mahtaakohan vatkaantua hyvin?
vardenji

Rouva ratkaisi ongelman itse, alko hautaamaan munat pehkuun :smt002 Kanat saa kaivettuahiukan esiin niin minä meen ja vien niiden herkun pois :smt004 Nyt kolme munaa odottaa hautomista.
Näit tuntuis tulevan useemmin kun joka 2. päivä :smt017 Nyt on kai neljänä päivänä tullu peräkkäin muna...
kaakatin

Meillä kalkut alkoivat munimaan joulun tienoilla. Ensimmäiset pari kuukautta tuli muna/kalkku päivässä joskus jopa kaksi munaa/ kalkku. Tahti pikkuhiljaa harveni, taisivat olla viikon munimattakin. Tällä hetkellä tulee kahdelta kalkulta 4-6 munaa viikossa. Hautomaan eivät ainakaan vielä ole innostuneet, eivätkä edelleenkään muni pesään vaan minne sattuu ja usein suoraan orrelta läväyttävät munta lattialle. Onneksi on hautomakone sieltä on tullut jo 9 kalkkutipua ja kahden viikon päästä pitäisi kuoriutua kahdeksan lisää. Pitäisköhän näitä jo ruveta myymään :smt017
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Minkäslaiset onnistumisprosentit on muilla kalkkunoissa? Meillä oli haudonnassa 14 munaa, ja nyt näyttää, että tipumäärä jää yhteen. Vielä elättelen toivoa, että josko edes yksi kaveri tulisi, mutta huonolta näyttää. Entä onko kuoriutumisessa ollut kuinka pitkiä aikaeroja?

Mitä kummaa tuolle yhdelle pienelle keksii, ei ole nyt kuoriutumassa kanatipujakaan, pitäneekö tuo ainokainen laittaa pois, jos ei sille kaveria tule tai löydy?
kaakatin

Meillä oli ihan sama juttu ensimmäisissä haudonta satsissa. Kalkut olivat nuoria ja niiden ensimmäisiä munia laitoin 16 koneeseen ja yksi kuoriutui, seuraava 8 munaa kaksi kuoriutui, seuraava 12 munaa ja neljä kuoriutui, seuraavasta 7 munan satsista kuoriutui 3. Viimeisestä 10 munan satsista 8 lähti kehittymään ja alkuviikosta pitäisi niiden kuoriutua. Eli jos teilläkin vielä harjoitellaan :smt003
Missä päin asut, kyllä noista meidän kalkkutipuista muutama joutaa yksinäiselle kaveriksi
Karhurouva

Nämä oli ostomunia, en siis tiedä minkä ikäisiä vanhemmat ovat. Harmittaa kyllä vietävästi. Oulun pohjoispuolella asutaan. Miten se ainukainen pärjäsi, oliko se yksin tipuajan?
Karhurouva

Niin kiitoksia vaan tarjouksesta, mutta taitaa olla Vihti vähän kaukana. Voi että kun olisi osannut edes kuvitella, että noin huonosti itävät, niin olisin laittanut kanoja tulemaan samaan aikaan, vaan eipä hoksannut ei... :smt009
kaakatin

Kun hoksasin, ettei lähtenyt kuin kaksi kehittymään niin laitoin muutaman kananmunan koneeseen. Joten kasvoi ensimmäiset 10 päivää kanatipujen kanssa :smt003 ja sitten kuoriutuikin jo muutama laji kaveri.
vardenji

Mä laitoin nyt tolta rouvalta 7 munaa koneeseen ja koitan saada sinne kanan munia kaveriks niin et kuoriutuis samaan aikaan. Rouva vuoden ikänen, joten taitaa prosentti olla kehno :smt017
Kalkkupari sai nimet :smt003 Anna Mäki ja Usko Kylmänen. Tuttavallisemmin Mäen Anna ja Kylmäsen Usko :smt005 Akka ei meinaa antaa ukolle, jos mä olen paikalla, kun menee maate mun eteen ja seuraa mua pitkin kanalaa...Mutta olen kyllä nähny ukon polkevan.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vari: hauskat nimet sun kalkateilla...pikkusen aikaa kesti ennenkuin hoksasin idean :smt005

Kalkkunoiden munien hedelmöittymisprossat on ihan arpapeliä...toisaalta sen ymmärtää, kun katsoo sitä polkemista...melkoista keikkumista ja pitkät pyrstöt siinä vielä haitolla.

Mulla oli kerran yksi vajavainen/vammainen emohaudottu kalkkunatipu, jonka toin (tyhmyyttäni!) välillä sisälle taloon tehohoitoon. Se huusi yksinäisyyttään niin paljon, että Karhurouvalle suosittelen tipukaverin hommaamista. Tosin voihan se olla, että koneesta kuoriutuva ei osaa huutaa muiden perään? Meillä kuoriutui kerran koneesta kananpoika, joka pääsi n. vuorokauden-parin iässä kanamamman alle ja se ei huutanut kyllä yhtään.
vardenji

Parina päivänä olen polkemista nähny ja on se kyllä niin huteraa touhua, että voihan :smt017 Akka hermostuu ennen kun ukko löytää hyvän asennon seistä siinä selässä...
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Meillä kanssa nuori ukko on vähän epävarmana selässä ja tuppaa roikkumaan melkein sivuttain. Jossain vaiheessa rouva sitten kyllästyy.
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

noniin, meillä on nyt reilun viikon ollut akka ukon kaverina. Mikähän on tuollainen normaali polkemismäärä kalkkunoilla? Jouduin eristämään nimittäin myös tämän akan tuosta ukosta, kun niskasta tihkutti jo verta. Ei siis valunut, mutta niin että kämmentä tahri, kun silitti :smt009 Aika kovilla siis akka.

Ja mitä olen seurannut tuon ukon toimia, niin mielestäni on jotenkin poikkeuksellisen viriili verrattuna kanojen kukkoihin. Montako akkaa teillä on ukkoa kohden? Pitäisikö hankkia vielä toinen akka?

Ja sitten, voiko kalkkunan muna olla suurinpiirtein samankokoinen, kuin kanoilla? Meillä 11kpl kanoja, tänään kuitenkin löysin 12 munaa joista yksi oli litteän mallinen ja aavistuksen täplikäs, mutta ei isonpi, kuin kanoilla. (kanat oli tulleet munimaan kalkkunoiden puolelle hiekka astiaan, ihme tyyli!) Tämä akka on viimeksi muninut syksyllä myyjän kertomana, joten olisi tälle keväälle ensimmäinen muna.
Vastaa Viestiin