elikkäs kiuruvetinen Hellä on ekaa kertaa elämässään"itse teossa" eli hautomassa.
aloitti sunnuntaina, vaan eilen illalla vaihdettiin kulta munan luomu munat alle...koska omia ei haluta haudottaa.
nyt odotellaan vielä postin tuomisia, ja odotellaan sit miten hommat etenee...olen aina antanu asioiden mennä omalla painollaan, eli kana hoitaa hommansa ja minä ihmettelen vieressä
munat on nyt "työn alla" elikkäs siirille kiitokset vielä kerran. just vein Hellän alle kun töistä tulin, laitoin riviin munat Hellän viereen ja minuutin päästä oli kaikki kuusi imaistu
nyt vuan ootellaan, eipä tässä hyvin päivittäistä raporttia sua irti, mamma istuu ja käy välillä kylpemässä ja syömässä ja sitten se taas istuu... aika näyttää mitä sieltä saadaan
kiitokset . en jaksa oikein uskoa noihin kaupan muniin, mutta suapihan sitä kokeilla ja jännittää et mitä jos ..hyvin on tuntunut Hellän alle uppoavan kaikki mitä on annettu
toivotaan vaan et mamma jaksaa loppuun asti etenkin kun on ekakertalainen. paulan kohdalla olisin täysin varma et homma menee putkeen, vaan aina jännittää kun on uusi kana hautomassa. kyllä rouva oli äkäinenkin,kun laitoin siiriltä tulleet munat sille. nokki sormille, vaikka yleensä on niin pirun arka pikkukana . että osaa näköjään tilanteen tullen pitää puolensa ja hyvä niin
kaikki tällä hetkellä ovat vielä ehjänä. Hellä tosin meni sekaisin kun yhteen munintapesään asettui taloksi tänään kaksi kanatipua( alhokana Helmi ja millekana Vieno)... varmaan niiden piipitys teki sen, että se siirtyi lähempänä niitä olevaan pesään hautomaan...
piti sitten se kärtty mamma siirtää takaisin omaan pesäänsä
viisi on jäljellä kuudesta faven munasta...ja yks kutosen kenno on luomumunia kun oli pakko jotain laittaa pelkäsin jo vaiheessa et jään ilman munia..niistä ei kyl varmaan tule yhtään mitään.taisi sinne yks kiurukin jäädä kun kerkes sitä niin pitkään jo hautoa . muut olen ottanu pois sitä mukaa kun tulee...ja nyt mamma saa olla eristyksissä vähän aikaa et ei sotkeennu pienten äänistä ja kun käydään tod.näk.pikku reissussa sattuu näet olemaan talviloma . ruokaa ja vettä tarjoilen pesään, onneksi tehtiin varta vasten sellainen pesä jossa on hyvin liikkumatilaa pesän ulkopuolella ja ruuat ym saa sinne.
äsken kävin vähän tutkimassa niitä Hellän haudottavia, ja huomasin et luomumunat "hölskyy". eli viisaammat jne onko se nyt siis se merkki et ne on poissa pelistä? ei mulla mitään kuvitelmia ollu muutenkaan niiden suhteen, arvelin vaan kokeilla. ei ne päälle päin ainakaan haise miltään, vaan eipä ne taida muutenkaan ennen kun rikki menee... mulla kun ei ole mitään läpivalaisu laitteita ym... siirin favet tuntuu kiinteiltä, siellä ei "hölsky" mikään, samoin se yks kiuru joka jäi sinne sillo alkuun.sen "laskettu aika" olis sit muuten 24.3....luomut on laitettu jokunen päivä myöhemmin ja favet pitäis putkahtaa muailmaan kuun lopussa eli 29-31 jossain siinä haarukassa...
heinää ja ruti-rexiä. se on koiran kopin pehmikettä kai virallisesti . vaan minusta oli niin kivan oloista kun ei pölise ja ovat mielellään munineet sen sekaan. rauta kaupat ja agrit myypi. arvelin vaan siitä hölskynnästä et on sitä " litkua "vaan sisältä, kuitenkin viikon jo olleet ne alla niin pitäis kai jo jonkinlainen tipun alku olla jos olis, tuskin hölskyis. vaan näin veikkaan aika kai sen näyttää et tuleeko mitään..
tänään alkais päivä 19 ekan munan kohdalla, eli ekan tipun eli kiuruvetisen pitäis syntyä aivan lähipäivinä . tosin faveja tässä enemmän outellaan, kiuru jäi vaan siksi kun se kerkes sitä jo viikon hautoa eikä ollu sydäntä ottoo sitä munaa pois .vuan katsellaan tullooko siitä mittään
mein yks faven muna breikkaa! tuota noin..tuas viisaammilta pakko kysästä...onkohan se tässä vaiheess jo ihan ok, kun "laskettuun aikaan" on vielä viikko!? hirmu zembalot oli munal käynnissä kun emo nousi vähäsen pesästä syömään..ettei se vaan liian aikaisin työnny muailmaan? eikös faveil oo kuiteskin sama aika suurin piirtein kun muillakin roduil ja muatiaisil?en oo muutes ikinä nähny tuota munan liikkumista vaikka on poikueita tullukkin