Hautovan kanan siirto pesineen eri paikkaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
karpalo

Hautovan kanan siirto pesineen eri paikkaan

Viesti Kirjoittaja karpalo »

Hei,
Karpalon kanalassa on pulmia.

Kanamamma hautonut 3 viikkoa, eilen illalla kuoriutui yksi tipu, joka oli aamulla virkeä ja terhakka. Töistä tultuani pesästä oli kadonnut kokonaan elävä tipu (ei löytynyt mistään!) ja toinen haudottu muna.
Jäljellä kaksi munaa, joista toisesta kuuluu piipitystä, koputusta ja liikettä tuntuu, toinen liikkumaton. Siirsin hätäpäissäni kanan kaksine munineen nyt 120cm kanihäkkiin, JOS jompikumpi kukoista tai joku toisista kanoista olisi tappanut/syönyt elävän tipun ja yhden munan. Tai toinen, ehkä todennäköisempi vaihtoehto on, että kanalassa käy lumikko joka olisi varastanut ne. Kissat eivät sinne pääse, hiiret kyllä. Joten lumikkokin mahtuu varmasti. :smt022

Kanaemo tuli siirrosta kuitenkin erittäin suureen paniikkiin, joten voiko niitä sinne jättää uuteen häkkiin eli rauhoittuuko se sinne uudestaan hautomaan? Koetin samanlaisen heinäpesän rakentaa ja varjostaa sitä hämyisäksi tummansinisellä kankaalla, mutta silti emo vain tallusteli kaula pitkällä häkin reunoja edestakaisin. Kuinka nopeasti "kuoriutuva" muna jäähtyy liian kylmäksi..? Ei ole elämä aina aurinkoista näin kanaharrastajan silmin, vaikka aamulla vielä iloitsin ja hehkutin että söpöisiä tipuja tuli keskellä talvea.

Auttakaa, mitä nyt pitää tehdä? Siirränkö takaisin entiseen pesään, hämärään laatikkoon, josta kuitenkin päivän aikana kaksi jo katosi, vai jätänkö ne kanihäkkiin, rauhoittuuko emo vielä hautomaan? Sääliksi käy jo valmiiksi tuota kopistelevaa munaa, jos se kylmettyy eikä jaksa aukaista kuorta.

Onko muille käynyt ikinä samoin ja miten olette toimineet?
kaakatin

Re: Hautovan kanan siirto pesineen eri paikkaan

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Voi voi, kävipä karpalolle ikävästi. Minä ehkä siirtäisin kanan takaisin alkuoeräiseen koppiin ja siirtäisin sen uuteen häkkiin vasta kun tipu on kuoriutunut. Kyllä kana rauhoittuu kun kuoriutunut tipu on alla. Jos kuoriutuva muna ei ole kanan alla, niin kosteus laskee aika nopeasti ja valmis tipu kuivuu kuoreen.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kurkistappas mun haudonta rutiineihin ;) Toiminut joka kerta!
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Tämä olisi kyllä mielenkiintoinen aihe....
Miten oot Ilomuna sen käytännössä tehnyt; teillä on näemmä korit pesinä -siirrätkö sitten koko korin kanoineen/munineen päivineen toiseen paikkaan... :smt017
-ja missä vaiheessa se siirto olisi hyvä tehdä? Jos alunperin pesä sijaitsee vaikka vähän korkeammalla (ei lattian tasolla) ja tulevien pikkutipujen takia pesä olisi hyvä olla alhaalla (etteivät putoa)....vai?
Kyselyiässä olen ja jos meijän Hunaja innostuu hautomaan nyt -ja keväällä tulee muutto toiseen saareen -niin uskallanko ollenkaan antaa munia alle?
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Hei Pirjo :smt006
Olen aikas kokematon näissä touhuissa mutta kaksi poikuetta minulle nyt syntynyt. Olen rakentanut kaikki pesät erillisiksi jotta niitä voi tarvittaessa siirrellä, syksyllä minulla hautoi jättikotch leikkimökissä ja siirsin pesän talliin kun kuulin piipitystä pesästä ja nyt reilu viikko sitten orpington kanani sai tipuja ja siirsin pesän samoin kun osa pojista oli kuoriutunut. Istuvat pesässä kuin tauti vaikka pesän paikkaa muuttaa mutta jos pelkät munat laittaisi eri paikkaan niin luulisin että kanoille tulisi silloin hätä :smt001
Pirjo

Hah, mun olis pitänyt ajatella tota asiaa aikaisemmin: rakensin hätäpäissäni Hunajalle pesän sellaisesta karseesta kaheksankymmentäluvun ´stereolaatikosta` (sellanen musta) ja unohdin ajatella että pitäisi olla joku sivu, joka aukeaa kokonaan. Nyt en voi pesään laittaa sisälle mitään irtolaatikkoa kun ei se mahdu siitä ´kananmentävästä` reijästä :smt021
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mulla on joka pesässä irrotettava katto ja yks pesä on koirien kantokori josta saa kans katon irti ja luukun pois ja helposti myös takasin, ovat käteviä pesiä ja suurin syy tähän yksittäispesiin on se että kanat asuvat tallissa yhdessä hevosten karsinoista ja sinne en voi laittaa kiinteitä pesiä kun emätamma tarvitsee karsinan käyttöönsä kesäksi ja kanat muutavat leikkimökkiin kesäksi :smt045
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillähän on pesät tehty normaaliin korkeaan komeroon jossa 4 hyllyä, joilla lankakorit. Kana hautoo kaapissa korissaan ja kanasta riippuen olen verkottanut tai en haudonnan ajaksi, kunnes eka tipu kuoriutuu. Sitten siirrän koko höskän kanoineen korineen päivineen eristettyyn tipujenhoitotilaan. Hyvin onnistuu. Hautovaa kanaa ei pysty siirtämään jos ei ole yhtään tipua alla. Se vaan panikoi ja haluaa takaisin alkuperäiseen pesäpaikkaan vaikka istuisi koko ajan samassa korissaan munineen. Ajoitus on kaiken a&o. :smt045
Pirjo

Iloisten Munatalo kirjoitti: Hautovaa kanaa ei pysty siirtämään jos ei ole yhtään tipua alla. Se vaan panikoi ja haluaa takaisin alkuperäiseen pesäpaikkaan vaikka istuisi koko ajan samassa korissaan munineen. Ajoitus on kaiken a&o. :smt045
Tämä oli hyvä tietää :smt023 kiitos Iloinen!
Johku

Viesti Kirjoittaja Johku »

Minä siirsin hautovan kanan munineen "tipuhäkkiin" ja meidän intohimoinen hautoja oli täysin tyyväinen kun sai ne munansa uuteen pesälaatikkoon. Siellä se on jatkanut haudontaa ja saa nyt olla rauhassa munineen. Alkuperäinen siirron syy oli se, että sattui olemaan koko kanalan suosituin pesälaatikko jossa hautoja oli ja koska se ei porukassa ole sitä ylintä kastia, niin muut kävivät nokkimassa ja repimässä hautojaa. En siis kestänyt katsella sitä ja siirsin hautojan munineen ja nyt on valtakunnassa kaikki hyvin :smt055
Vastaa Viestiin