Ankkalammen sekä ympäristön kasvillisuus?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
AnetteMilli
Re: Ankkalammen sekä ympäristön kasvillisuus?
orapihlajan piikkien takia en vaihda. Lapsena itseni liian monesti niihin repinyt, niin en halua, että omat lapset satuttaa itseään. Sekä se on hyvin hidaskasvuinen verrattuna siperianherneeseen, sekä "sippe" on huomattavasti kauniinpi.
Mistäs sitä rentukkaa muuten saa? Sehän on luonnontilassa rauhoitettu muistaakseni.
Mistäs sitä rentukkaa muuten saa? Sehän on luonnontilassa rauhoitettu muistaakseni.
-
rilla
Rentukoita myydään ihan puutarhamyymälässä. On kerrottukukkaistakin. Jos ei ole niin ne kyllä saa tilattua.
Joo, piikinen on orapihlaja, olet oikeassa.
Useimpia rantakasvejakin saa puutarhamyymälöistä nykyään. Ja esim Hirvelän taimistolta kantsii kysyä. Siellä on sitä hienoa purppurakoivuakin.
Sehän ois kans aika hyvän näköistä ja täysin talvenkestävää.
Ja syyskukkijoiksi erilaisia nauhuksia. Ei veteen, mut rantakasviksi. Mm huiskunauhus leviää myös juuriston avulla ja ainakin mun linnut on antanu kasvaa.
Samoin purppurapunalatva ja tietenkin rantakukka.
Näyttävät hyvältä ja tuovat myös perhosia.
Joo, piikinen on orapihlaja, olet oikeassa.
Useimpia rantakasvejakin saa puutarhamyymälöistä nykyään. Ja esim Hirvelän taimistolta kantsii kysyä. Siellä on sitä hienoa purppurakoivuakin.
Sehän ois kans aika hyvän näköistä ja täysin talvenkestävää.
Ja syyskukkijoiksi erilaisia nauhuksia. Ei veteen, mut rantakasviksi. Mm huiskunauhus leviää myös juuriston avulla ja ainakin mun linnut on antanu kasvaa.
Samoin purppurapunalatva ja tietenkin rantakukka.
Näyttävät hyvältä ja tuovat myös perhosia.
-
AnetteMilli
rilla
tais löytyä suunnittelija meidän lammikon kasvillisuudelle
tuo purppurakoivu on kyllä upea!!
Rentukasta olen tykännyt lapsesta asti, sitä vain painotettiin silloin muksuna, ettei saa koskea, kun on rauhoitettu, enhän mä tajunnut, että sitä voi ostaakkin
Tulee siis listalle
Tässä oli paljon ideoita, KIITOS
Rentukasta olen tykännyt lapsesta asti, sitä vain painotettiin silloin muksuna, ettei saa koskea, kun on rauhoitettu, enhän mä tajunnut, että sitä voi ostaakkin
Tässä oli paljon ideoita, KIITOS
-
rilla
Ole hyvä
Tää on mun ominta alaa. Tykkään miettiä mitkä kasvit minne sopii ja kaikkea siihen liittyvää.
Tää on mun ominta alaa. Tykkään miettiä mitkä kasvit minne sopii ja kaikkea siihen liittyvää.
-
taikku
Minä haluaisin meidän ankkojen yötarhaan jotain pensasta joka kestäisi ankat.... voisivat sitten munia niiden alle kesällä... en muista mitä olen yrittänyt sinne istuttaa, mutta kaikki on syöty juuria myöten 
-
AnetteMilli
oho! Meillä ei juurikaan ole tuhonnut vanhemman lammen kasvillisuutta, kasvitkin tietenkin niin iäkkäitä, voi johtua siitä. Jos ovat enemän persoja tuoreelle.
Meillä on kesäisin ollut kymmenkunta ankkaa, mutta tarkoituksena olisi pitää enemänkin kesäisin
Meillä on kesäisin ollut kymmenkunta ankkaa, mutta tarkoituksena olisi pitää enemänkin kesäisin
-
Mimm@
Luulisi että kun istutetut verkottaa että juurtuvat kunnolla ja alkavat kasvamaan kunnolla niin sitten ne annettaisi olla rauhassa. Meillä ainakin kanojen tarhassa huomaa että isommat puskat saa olla rauhassa, mutta pienimmät vasta laitetut tuhotaan heti..
Onko kenelläkään kokemusta miten hyvin nämä koristeheinät asettuu aloilleen ja nousee joka vuosi?? Äiti kerran istutti näitä mutta ei ne enää seuraavana kesänä nousseet.. Olen tosissani alkanut hahmotella tätä lampimaisemaa niin että se näyttää idylliseltä saunoineen kaikkineen. Että on kiva juoda saunan jälkeen pari siideriä ja katsella siivekkäiden menoa. Kävin tuolla exotic gardenin sivuilla, mutta siellähän on tuhansittain kasveja, eikä niitä ole jaoteltu vesikasveihin yms niin ikuisuus menee tonkia kaikki läpi että mitkä sopii ja mitkä ei, ja vielä se, että ne ei olisi vaarallisia ankkojen syödä..
Onko kenelläkään kokemusta miten hyvin nämä koristeheinät asettuu aloilleen ja nousee joka vuosi?? Äiti kerran istutti näitä mutta ei ne enää seuraavana kesänä nousseet.. Olen tosissani alkanut hahmotella tätä lampimaisemaa niin että se näyttää idylliseltä saunoineen kaikkineen. Että on kiva juoda saunan jälkeen pari siideriä ja katsella siivekkäiden menoa. Kävin tuolla exotic gardenin sivuilla, mutta siellähän on tuhansittain kasveja, eikä niitä ole jaoteltu vesikasveihin yms niin ikuisuus menee tonkia kaikki läpi että mitkä sopii ja mitkä ei, ja vielä se, että ne ei olisi vaarallisia ankkojen syödä..
-
haahkaherra
- isa brown
Juu kyllä on hieno piirrustus ankkatarhasta, kuinka on toteutunut!!?? Entä ovatko ympärivuoden tarhassa, ja onko talvisin sulavesi-avantoa???
-
haahkaherra
- isa brown
Kuten vanha sanonta kuuluu "siellä paju, missä vesi" pitää se pitkälti paikkansa muttei aina
Kuitenkin sanon, että te jotka mietitte ankkalammen ympäristön kasvillisuutta, niin kannattaa jopa tutustua sivustoon pajutjapoppelit.com
näyttää olevan mielenkiintoinen lajivalikoima, ja mikä tärkeintä niin pajut kuin poppelit ovat nopeakasvuisia kasveja, joten niitä on helppo leikata, ja kestävät lintujen pientä "riipimistä" taimien hieman varttuessa isommiksi. Tietysti ympäristöstä ja lammen koosta ja lintumäärästä riippuen kerrassaan ihania rantakasveja ovat keltakurjenmiekka ja sen valkokukkainen muunnos, sekä tarhapäivänliljat! Ja se vielä pajuista ja poppeleista, jos kasvavat turhankin isoiksi, ei muuta kuin niitä on helppo uudistaa leikkaamalla!