kaupunkilaiselle "kädestä pitäen" ohjeet

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ninnu

Re: kaupunkilaiselle "kädestä pitäen" ohjeet

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Alice: Ei mitään sorryja :smt003 Vaan mielenkiintoista! kaikki muut on täysin mustia, lukuunottamatta tuota yhtä kukkoa. Näitä ei suomessa käsittääkseni kovasti löydy eri sukuja :smt017 ei paljon ole vertailukohteita :smt009

Toivottavasti Hollannikas saisi kanan, jos toisenkin ostaa omakseen :smt023
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Jos hollannin kieli taipuu, niin täältä löytyisi varmaan kasvattajia lisääkin:
http://www.antwerpsebaardkriel.nl/index ... 3&Itemid=3

Aika hauskaa, tämä kerho yhdelle rodulle on perustettu -47 jos oikein ymmärrän (hollanti ei ole kovin vahva mulla, joten saatan olla väärässäkin).

Ai kauheeta, siellä on noita pyrstöttömiäkin, kuvissa tältä vuodelta. Mä en vaan lämpene niihin yhtään! Mutta tämä siis minun mielipide, voihan ne olla jonkun mielestä kauniitakin.. :smt003 (muoks: onko ne muuten antwerpeneita ollenkaan, näyttää kyllä kaikin puolin muuten, paitsi se hienoin eli pyrstö puuttuu)

googlettamalla barbu d anvers tai antwerpener bartzwerge löytyy lisää tietoja ja kivoja kuvia. Toivottavasti Hollanikas löytää kavereita kanaselleen sieltä Hollannista, pidetään peukkuja.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

On tämä Munis vaan ihmeellinen! :smt048 Kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja auttavat toisiaan, oli se avuntarve sitten kotimaassa tai tuhansien km päässä ! :smt041 HIENOA!
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Täällä on tätä palstaa luettu mielenkiinnolla, ja kovasti odottelen että Karoliinan omistaja löytyy ja Hollannikas saa asiat järjestymään niin että Karoliina saa jäädä Hollanikkaalle ihan omaksi kanaksi ja saa uusia kavereita, kenties sieltä Karoliinan entisestä kodista. :smt023
hollannikas

Viesti Kirjoittaja hollannikas »

Tänä lauantaina pitää rakentaa Karoliinalle parempi koti. Olemme tulossa Suomeen kahdeksi viikoksi ja naapuri lupasi hoitaa Karoliinaa sen aikaa. :smt001 Toivottavasti saan ennen sitä hommattua Karoliinalle myös kaverin/kavereita. Vai olisiko parempi vaihtoehto nyt vain ensin viedä Karoliina hoitoon naapurin kanalaan... Huolestuttaa vain, kun naapurin kaksi kanaa ja kukko ovat selvästi isompia... :smt009

Ostin levyä, josta teen pienen kopin, jonne mahtuu 4 pesää yhdelle seinälle sekä orret. :) Silloin häkkiin jää vielä "ulkotilaakin" muovin alle, johon voin laittaa ruoka- ja juomakipon. Kopista tulisi n. 60x60x60 kokoinen. Systeemistä ei tule kaunis, mutta mahdolisuuksien mukaan kuitenkin toimiva , että mahdollisia munia pystyy pesästä ottaa sekä systeemiä pääsee siivoomaan. Nyt Karoliinalla on vain muovinen laatikko, johon olen tehnyt kulkuaukon. Alkuun siinä oli katto, mutta otin sen pois, koska luulen kopin olleen liian matala. Laatikko ei kuitenkaan näytä kanaa kiinnostavan. Laitoin sinne jopa valkoisen, pyöreän kiven, josko se innostaisi munimaan, mutta joko munat on tältä vuodelta munittu tai "muna" oli väärän värinen (rasistinen kana? :smt018 )

Karoliinalla on nyt muoviastia, jossa on hiekkaa, mutta hiekka lienee vääränlaista. Laitoin nyt vain kokeilun vuoksi, mutta pitänee ostaa oikeata "kylpyhiekkaa" ja pyytää naapurilta tuhkaa joukkoon. :smt003

Ostin jo muutama päivä sitten kananrehua, mutta Neiti Karoliinalle ei kelpaa kaikki vaan osa jää syömättä (aina ne samat). Liekö "puriste" liian suurta raekooltaan vai eikö vain miellyttävän makuista... Lienee siis ainakin saanut tarpeeksi ruokaa, kun osa jää syömättä? Lisäksi olen antanut keittiöstä välillä milloin mitäkin: viinirypälettä, mustikkaa, leipää, näkkäriä sekä vähän kinkkua.
hollannikas

Ai niin! Ja ulkotarha on viittä vaille valmis. :) Se on n 2,5m x 1,2m ja korkeutta myös se 1,2m. Katoksi laitoin vihreää puutarha-aitaa, joka kyllä aika riskaabeli... Karoliina pääsi siitä kerran melkein karkuun, koska silmukkakoko on niin suuri. En tiedä pääsisikö, jos oikein työkseen sen homman ottaisi...

Kunhan saan vaan häkin tuunattua valmiiksi, puhkasen siihen ja ulkotarhaan reijät ja yhdistän ne. Nyt ulkotarhaan on vain "minun mentävä"-aukko, joka on rautalangoilla suljettava. Olen siis pariin kertaan vienyt Karoliinan käsin sinne.

Voinko jättää ulkotarhan ja häkin aina keskenään auki vai pitäisikö häkki (jossa koppi tulee olemaan) sulkea yöksi? Ulkotarhan upotin maahan n.5-8cm syvälle, mutta seinustankin silmukkakoko on aika suuri. Kyllä siitä pienempi rotta sisään mahtuu halutessaan. Petoja täällä ei juurikaan ole. Kettuja en ole nähnyt, mutta se toki pääsisi sisään kaivamalla. Myös kivinäätiä voi olla, mutta en tiedä kuinka innokkaita kaivajia ne ovat ja miten pienestä kolosta mahtuvat sisään...
Aleksandra
nandu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voi kuinka mukavaa on seurata uuden kanaharrastajan 'syntymistä' :smt038 ! Toivottavasti saat pitää Karoliinan ja löydät sille mukavat kaverit :smt001 .
Nuki

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Ja musta nää on aina hauskimpia tapauksia kun kanat "valitsee" uuden omistajansa. Pakkohan sitä on silloin hurahtaa! :smt050
Muoks. Ja tän ketjun seuraaminen ei oo tehnyt hyvää mun antwerpen-intoilulle joka alkoi jo kesällä munismiitissä Ninnun luona... Ne olis niin pieniä ettei juur veis tilaa, mut sit saa pelätä että kömpelöt kalkut talloo pikkuiset.
hollannikas

Tänään Karoliina söi kädestä näkkileivän muruja. :smt055
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Nuki: Mulla on pikku-pörriäiset on kalkkkujen kanssa :smt002
Ensimmäiset yksilöt sain poikasina lahjaksi (kiitos vielä mahtavasta lahjasta, jos antaja luet tätä :smt057) ja seuraavan porukan ostin siitosmunina, en ole kenelläkään toisella koskaan nähnyt livenä, niin ulkomuotoseikoista ei mitään vertailupohjaa, vaan netistä kuvia ihastellut :smt050
hollannikas

Nyt on laitettu kolmelle myyjälle meiliä. :)

http://dieren.marktplaats.nl/pluimvee/5 ... antje.html

http://dieren.marktplaats.nl/pluimvee/5 ... ringd.html

http://dieren.marktplaats.nl/pluimvee/5 ... ippen.html

Jospa joku näistä tärppäis ja saatais Karoliinalle kaveri/kavereita. :smt056
ann75

Hollannikas,
Eikö sieltä päin löytyisi saman rotuisia kaveriksi Karoliinalle? Jos on puhtaan värinen, niin voisi ajatella etsivänsä hälle sopivan kaverin saman rotuisesta ja värisestä? Jos vaikka joskus innostuvat hautumaan munia :smt003 Antwerpenit ei käsittääkseni ole innokkaimmasta päästä hautomaan itse, mutta tiedän ainakin muutaman kanan jotka ovat homman hoitaneet "kotiin" :smt005 Ihan varmuuden vuoksi vaan :-"
ann75

Kerropas vielä Hollannikas, koska olitkaan tulossa Suomeen..
Kun katseltiin viiriäisen munille paistinpannuja ja nuo Hollannin mini-pancake-pannut olisi juuri sopivia. Jos valurautaisia löytyisi, niin täällä taitaisi olla jo muutama jonossa :smt040
hollannikas

Ainakaan tuolta Marktplaatsilta en löytänyt saman rotusia myynnistä... :smt017 Yritin kyllä.

Viiriäismunapannuja? Kaikkea sitä kuulee! :smt003 Ei aavistustakaan mistä semmosia saisi ja en kyllä uskalla luvata, että pystyisin tuoda, koska lähdetään tiistai-iltana autolla: kaksi aikuista, kaksi lasta ja kaksi isoa koiraa... Plus ne köh... hmm.. Pukin meille delegoimat joululahjat... :-"
ann75

Juu, ei mitään stressiä, oli vaan niin hauska juttu, että kun noihin mini-pancake-pannuihin törmäsi, niin ne olikin nimeltään hollantilaisia sellaisia, hih hih.

Saisikohan täältä yhteyttä johonkin kasvattajaan, joka olisi lähempänä Teitä? Käsittäkäseni tällä kerholla on jäseniä aika laajalti, saattaa olla jopa Hollannistakin. Siellä on yhteydenottolomake ainakin, täältä en löytänyt (mun kielitaidolla) osto-myynti palstaa. http://www.sv-antwerpenerbartzwerge.de/5/Home.html

muoks, siellä on vieraskirjakin, sinnehän voisi laittaa ilmoitusta? http://www.sv-antwerpenerbartzwerge.de/ ... ion_id=115
Vastaa Viestiin