Auli ja Ismo hautovat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Lillerilalleri

Auli ja Ismo hautovat

Viesti Kirjoittaja Lillerilalleri »

Heippa,

meillä ovat Ismo(kana) ja Auli ryhtyneet lätyiksi samaan pesään! Viikon ovat sitkeästi hautoneet, tarkkaa aloituspäivää en tiedä kun oltiin viikonloppu reissussa ja kanahoitaja ei ollut huomannut mitään, eli voi olla että ovat aloittaneet jo pe 18.11. tai vasta ma 21.11. tai jotain siitä väliltä.

Nyt siis ensikertalaisen ongelmia (konehaudonnasta kokemusta, tuollaisesta ihanasta OIKEASTA :smt002 haudonnasta ei), kanat kun hautovat ylimmässä pesässä, niin odotanko kuoriutumiseen asti, sitten laitan verkon pesän suulle (miten pärjäävät kaksi kanaa ja molempien tiput samassa?) ja kun tiput kuivuneet, siirrän kanat ja tiput lattiantasoon "tipulapesään"?

Ajattelin eristää kanalasta verkolla n 1-1,5 m2 tilan kanoille ja tipuille. Riittääkö tila, jos on nämä kaksi äityliä ja vaikka molemmilla esim 6 tippeä? Pitääkö molemmilla kanoilla tipuineen olla oma tila, vai voivatko asustella yhdessä? Pitääkö tilan olla sellainen, että kanat pääsevät sieltä pois muiden sekaan halutessaan? Entäs tiput? Vai voivatko kanat ja tiput olla "eristystilassa" 3-4 pv (kuinka kauan?) ja sitten teen pienen kulkureitin , että pääsevät muidenkin puolelle?

Mitä minun pitää tietää? Ruokinnan luulen olevan ihan kunnossa/tiedossa, mutta tuo käytännön puoli panikoiduttaa, etteivät raukat tyyperry palelluksissaan.

Kiitos neuvoista jo etukäteen!
ninnu

Re: Auli ja Ismo hautovat

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Hyvin se menee, älä panikoi :smt023

itse olen tosiaan odottanut että tiput kuoriutuneet ja sitten vasta alkanut siirtämään yläpesästä maan tasalle, ei ne pariin päivään sieltä mamman alka juurikaan lähde hortoilemaan.

"Ennen vanhaan" kanssaa harrastin tuota emon ja tipujen eristämistä, mutta nyt oon parisen vuotta jättänyt kanat ja poikaset ihan siihen samaan tilaan, kuin muu sakki. Ei tule sitten myöhemmin sitä takaisin parveen sijoittamis ongelmaan. Hyvin on mennyt, vaikka joukossa on helmereitä, riikinkukkoja, kyyhkyjä, fasaaneja ja kalkkunoita. Nämä kaikki ei siis asu samassa tilassa, mutta kanoja on joka kanalassa, joten vähintäänkin joku muu lintulaji asustaa samaa tilaa.
Tämä riippuu sitten millainen lauma sulla on, ja miten muut poikasiin suhtautuu, mutta seuraa tilannetta, tai siirrä esim. ehdottamaasi häkkiin :smt045

Monen kanan yhteishuoltajuus onnistuu hyvin, yhdessä hoidellaan sopuisasti ja on tipuilla ainakin valinnan varaa päästä lämmittelemään.

Yksi vanha kana tekee kyllä poikkeuksen, se omii kaikkien tipit itselleen :smt003 Yhteishaudonnoissa käy lopulta niin, että toiselle mammalle jää yksi tai kaksi ja tämä vanha rouva haalii loput kaksikymmentä itselleen, on näistä myös niin tärkeänä, että tämä muuttaa sitten aika pitkäksikin aikaa lapsikatraansa kanssa ihan omiin tiloihina. Pitää kaikkia vihollisina ja tipun ryöstäjinä, stressaa itseään ja tipujaan jatkuvilla hyökkäyksillä.Hän on Kerttu mummo, 12-vee ihanuus, jolla nytkin lähes 4 kk tiput yöt siiven alla, joista yksi on plymount rock kukko on valtavasti äippäänsä isompi :smt055
Lillerilalleri

Viesti Kirjoittaja Lillerilalleri »

Meillä on nyt viikon mittaan kuoriutunut yhteensä 8 tipua. Kaikki vielä hengissä ja reippaita :smt055 . Ilmeisesti työnjako on nyt se, että Ismo hautoo ja yhdessä hoitavat kuoriutuneet.

Nyt kysymys kuuluukin, että voiko ismolta ottaa loput munat pois? Siellä oli siis aamulla vielä 4, joista 2 oli tyhjää ja heitin pois, 2 todennäköisesti hyytyneet jossain vaiheessa, ei liikettä tai eloa munissa. Mutta senkin hetken kun minulla oli ne munat poissa perästä, Ismo sai kamalan hepulin ja vauhkosi ympäri kanalaa ersien munia :smt027 . Ja sitten keekaloivat ne tiput perässä ja Auli yrittää kerätä niitä kasaan, eli sen sortin kaaos, että oksat pois :shock: . Laitoin siis kaksi epävarmaa munaa vielä takaisin Ismolle, joka rauhoittui heti.

Aikooko se hömppä hautoa niitä kahta munaa hamaan tappiin saakka vai tajuaako joskus itse hylätä ne, vai pitääkö minun vaan kylmästi ottaa munat pois?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea tipuista! Kanojen (ja varsinkaan hautovien!) mielenliikkeistä ei koskaan voi sanoa mitään satavarmaa :smt003 Jos niistä parista munasta ei ole tulossa tipuja, niin ota ne pois ja sitten vaan toivo parasta, että Ismo hoksaa jo saaneensa haudonnan loppuun ja älyää keskittyä tipujen hoitoon. Koeta vaikka laitella osa tipuista Ismon alle, että sen hoivavietit heräisivät.
Vastaa Viestiin