Hei kaikki munislaiset!
Täältä Pohojanmaan aakeilta laakeilta ilmoittautuu uusi munislainen. Hetken olen jo taustalla juttuja lukenut, mutta nyt otin asiakseni kirjautua.
Höyhensarjaa olen hellinyt 90-luvun lopulta saakka, ensin yhden kukon ja kahden kanan sekarotuista parvea. Isäkukko Urho oli perinteinen aapiskukko, emot Helmiina ja Virpi-Siiri harmaa ja vaaleanruskea maatiaisen näköiset tyttöset. Helmiina hautoi 2002 kesällä yhteisesti munitun munavuoren ja sai aikaiseksi 16 mustaa ja ruskeaa tipua, joista yhden vei heti alussa naapurin kissa. Jäljelle jääneistä kehkeytyi sekalaisen värinen kukkokatras 9 kpl (harmaita rokkiraidallisia, kultakauluksisia mahongin värisiä tummia, "ruusuharjaisia" ja parrakkaita osa) sekä kauniita mustia ja ruskeita kauluksellisia kanoja 6 kpl.
Tuosta parvesta on jäljellä enää nuo 3 ruusuharjaista poikaa.
Tiikeri

Ritari

Apollo
Niille juttelin jo viime kesänä hommaavani heille kyllä emännät, mutta asia jäi, kun sopivia emäntia ei tuntunut noin vain löytyvän. (En tiennyt munanetistä siis vielä mitään.) Nyt elokuun alussa hain sitten 3 savitaipalelaista nuorikkoa, mustan Hiljan, harmaan Helmin ja harmaan kultakauluksisen Hilman. Tällä hetkellä porukka on jo hitsautunut niin hyvin parveksi, että samalla orrella sovitaan viettämään yöpuuta.
Hilma
Hilja ja Helmi
Parvi saa olla kesällä vapaana pihassa. Kulku (kesäkanalasta) on ulos suoraan vanhan navetan maitotankkihuonesta. Talvikanalana toimii navetan sivurakennuksena ollut sauna, josta lauteet on purettu ja eristeitä lisätty.
Ensi kesäksi parvi on toivottavasti kasvanut muutamalla tyrnäväläisellä, jotta saadaan haudontaintoa parveen. Sitten saankin jännätä, onko pojissa vielä virtaa!?

Tulevaisuudessa aion kuitenkin hommata puhtaat savitaipaleen ja tyrnäväläisen kukot, jotta saadaan puhtaita kantoja.
Eläintarhassani oli takavuosina myös hevonen ja pari lammasta, mutta toistaiseksi työtilanne on niin vaativa, ettei aikaa isompitöisiin eläimiin ole, vaikka ainainen hevoskuume kyteekin... Vielä joskus haluaisin omistaa aidon arabialaisen tai friisinhevosen. Ehkä sitten eläkepäivillä?? Joihin on aikaa noin 25 v...
Jos jollakulla on ajatus mistä lie pojat saaneet harjan mallinsa ja partansa, niin ois kiva kuulla arvioita??

Karvajalkoja ei ole, eikä viittä varvasta...
1.11.11:
Draco73 kirjoitti:Apollo ei selvinnyt kanahaukan hyökkäyksestä...
Paksuja matoja ja ihania kylpypaikkoja sateenkaarisillan tuolle puolen.
14-11-11:
Draco73 kirjoitti:Kiitos kaikille tervetuloa-toivotuksista!

Mukavahan tähän joukkoon on liittyä!
Kasasin vielä viimeiset syksyn lehdet viikonloppuna kanalaan ja toivon kompostoitumisen käynnistyvän vähitellen. Olen pitänyt muuripadassa iltaisin parin pesällisen verran tulta ja kivasti se pitää lämmön +7-+12 asteessa. Ei pitäis liian kylmä ainakaan olla kummallakaan, parvella tai kestopehkulla!

Ritari taitaa tykätä "takkatulesta". Se katselee aivan aidan takana ja ihailee luukunrei'istä loimuavaa valkeaa. Pitää pientä haikeaa ääntä...ehkä sillä vain on ikävä ystäväänsä Apolloa.
Munia ei vielä näy, vaikka heltat kasvavat hiljokseen...
Aika paljon tyrniksiä mun tuntuman mukaan meillä pohjalaisilla muuten on. Ja tietty ilmiksiä! Mulle tulossa tyrnistäydennys ensi kuussa, jos kaikki menee ok.

1.2.12:
Draco73 kirjoitti:Tiikerikin pääsi paremmille orsille...

Se olis täyttäny 10 v. kesällä.
Olin toiveikas, että saisin vielä omien kanojen hautomia tipuja pojilta, mutta tästä vastoinkäymisestä viisastuneena tilasin tänään Mini Advancen ja aion kokeilla, oisko munissa elämää...
Jäihän mulle vielä Ritari, mutta kun Tiikeri oli niin hieno luonne ja persoona muutenki. Ja jos Ritari elää kesälle + joku hautomaan alkaa niin toki sitten katotaan luomuna niitä poikasia.
Mutta tässä alkaa kohta olemaan ajankohtasta tyrniskukon hankinta. Ei saisi olla sukua "onnilaisille" eikä Tiger76 Vilille (tai sen isälle Veikolle Jyväskylästä).