Mikä kuivike, paljon maksaa?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

onnikas

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Meillä tuo miehen tuoma puru on enimmäkseen kiharaista ja ilmavaa lastua. Hamsteri ainakin on ihan onnessaan siitä.
kanajalka

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Mut meillä ainakin isäntä säästää JOKA ASIASSA (hyvä tottakai, varsinkin talon rakennuksen jälkeen, mut rajansa kaikella). Jos kaverilta saadaan ilmaista purua, joka on _vähän_ liian jauhemaista, niin vähät siitä välitetään. Kunhan saadaan ilmaseks. Juuri tommosissa asioissa vois olla vaikka säästämättä, ja ostaa LAATUA. :smt001
kirppu

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Miten te sen turpeen kanssa tulette toimeen? Meillä on sitä - kanoja ollut vasta muutaman kuukauden - mutta turvehan pölisee ihan mahdottomasti. Vesi- ja ruoka-astiat ovat hetkessä likaiset, usein suorastaan täynnä turvetta.
Auttaako jos sen turpeen päälle laittaa olkea? Vai olisiko pelkkä olki sittenkin paras? Vielä en ole hakenut, mutta tuolta navetalta on olkea luvattu.
Iloisten Munatalo

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla on turve pohjalla, sitten sen päällä on kutteria ja olkea, ei se mun mielestä silleen kamalasti pölise :oops:
suikku

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mulla oli talvella pelkkää turvetta. Kipot tosiaan olivat täynnä heti ekasta kuopaisusta kunnes hoksasin nostaa ne korkeammalle. Turpeessa on puolensa: sonnat piiloutuivat heti eikä kanala pahemmin haissut. Ei pölynnyt älyttömästi. Ehkä siinä oli sen verran kosteutta sitten?
lahjakanala

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja lahjakanala »

Minä olen ostanut purua Agrimarketista isoissa paaleissa ja hinta ollut n. 8,50 euroa/25 kg.

Nyt tässä mietin, että jos tämän kanalani laitan vielä ensi talveksi enkä hävitä eläimiäni, niin pitäisiköhän minun tyhjentää entinen pehkuaines pois ja laittaa uusi? Voiko sama pehku olla toista talvea ja varsinkin kun kanalassani on kalkkijalkaa???
Siihen voisin sitten kokeilla ehkä sitä turve/puru -sekoitusta.
Iloisten Munatalo

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Vaihtaisin puhtaat :smt047
HIPSU

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

kanajalka kirjoitti:Mut meillä ainakin isäntä säästää JOKA ASIASSA (hyvä tottakai, varsinkin talon rakennuksen jälkeen, mut rajansa kaikella). Jos kaverilta saadaan ilmaista purua, joka on _vähän_ liian jauhemaista, niin vähät siitä välitetään. Kunhan saadaan ilmaseks. Juuri tommosissa asioissa vois olla vaikka säästämättä, ja ostaa LAATUA. :smt001
Ihan niinkuin meillä. Aamu alkoi sillä että soitteli viljeliöille että mistä saisi ilmaista kauraa, ihan vaan jotain pa... kun tulee kanoille :smt011
Lopulta laittoi varaukseen koko vuoden kaurat ja ihan priimaa. Ollaan oltu kimpassa reilut 10 vuotta ja mitään ei olla taidettu hankkia normihinnalla ( siis talonrakennus, autot, remontointi...) , taitolaji sekin, joskus vaan ahistaa :smt002
Suvianne

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä taas olen hakenut ihan varta vasten sahalta sahajauhoa.
Ihan sellasta hienoa. Se vie kestopehkun kosteutta parhaiten halvoista kuivikkeista. Ja hajun, Turve on niin kallista ja nuo oikeat kutteripaalitkin.


MUTTA nyt minulla on mahdollisuus saada ilmaista myllyjätettä. Sitä kuorta kuivikkeeksi.
Onko kellään kokemusta imeekö se kosteutta ollenkaan??

Aion kuitenkin kuorman hakea ja laittaa sitä tuonne kunnon kerroksen kun olen jo aloittanut kestopehkun perustamista. Mutta kiinnostaa onko kellään kokemusta!!??
suikku

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja suikku »

No, mulla. Oli säkillinen speltin akanoita, lähinnä mun silmiin siis kuoria. Olivat mulla tallessa jo kauan ennen kanoja. Säästin kuitenkin, kun ajattelin, että niitä vielä johonkin käytän. Kuivitin niillä nyt tänä kesänä kuraista tarhaa. Ehkä ne hetken olivatkin kuivikkeenkorvikkeina, mutta ensinnäkin kanat söivät niitä (seassa oli myös v'ähän jauhoja) ja toiseksi kastuivat ja rupesivat haisemaan ihan hirvitykselle. Haravoin ne sen sateen jälkeen kasvimaalle krassien juurelle. Tulipahan käytettyä, kun kerran niitä olin säästänyt. En tiedä millaista jätettä sinä olet saamassa, mutta tällainen kokemus mulla.
Suvianne

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ahaa :smt017
No kanala ei tieten olis nuin märkä...
Pakko vissiin vaan kokeilla. Käsittääkseni ne on akanoita mitä saan.
suikku

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Koita ja kerro sitten kuinka toimi.
Suvianne

Re: Mikä kuivike, paljon maksaa?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt muistin tämän.

Akanat todellakin haisee hirveelle kastuessaan. Mutta olen lampolassa käyttänyt nyt ja olen todella tyytyväinen!!!
Lampola pysynyt täysin kuivana.

Idea on, että levitetään päivittäin uutta akanaa päälle. Silloin pehku ei ala haisemaan. Päinvastoin jauhoinen akana syö kaiken hajun.

Mutta jos menet kaivelemaan, niin alta tulee akanoiden tympeä haju. Mutta tässä on sellainenkin niksi, että akanasotku näyttää syttyvän helposti. Joten luulen, ettei pehkun palamiseen ole enää mitään ongelmaa.

Vein kakkivillat lampolaan makuu paikalle. Lampaat tykkää makoilla niissä. Ne pyöri siinä akanoissa ja seuraavana päivänä olivat jo tulikuumia!!! Joten kannattaa ottaa edes säkillinen myllystä ja kokeilla sytykkeenä pehkuun taikka kompostiin :)

Levittelen siis puhdasta akanaa joka päivä, niin hajut pysyy poissa ja alustana on mukava, kuiva ja pehmeä ja ennenkaikkea ilmainen kuivike :)
Vastaa Viestiin