sisäsiittoisuus

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

piiparinen

sisäsiittoisuus

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

juu eli tällaisesta aiheesta tällä kertaa...tuas näiltä kokeneemmilta immeisiltä kyselisin,toki kaikki ketkä jotain haluaavat kommentoida niin suap :smt045 . meillä on nyt kolmas poikue tai oikeastaan ei nyt tuota yhtä tipua voi poikueeks sanoa :smt003, mutta siis saman isän ja poijan polkemia...siis on ekasta,tokasta ja nyt tuo pikku Signe(se saa luvan olla kana tai suutun :smt012 ) olevia kanoja...ja ekasta se kukko et pitäisikö minun nyt tulevaisuudessa, jos ja kun niitä poikasia vielä tulee, ostaa/ottaa muualta munia?? Siitosmuniksiko nyt niitä sanotaan....kun koko lauma koostuu yhtä kanaa lukuunottamatta "perheestä"...samasta suvusta. alkaako olla vaara sit seuraavissa et sisäsiittoisuus tapahtuu...jotain hassuja kakspäisiä tirppoja :smt042 . noh, eipä se kyl edes naurata mutta silti.. tällainen olis tuas kysymys tällä kertaa. Paukkuhan ei lopeta hautomista sehän nyt on varma kun tauti....se tyttö jaksaa istua aina pikku tauon jälkeen :smt001 . :smt003
ja sit sellaista et osaatteko työ miten aikaseen sen sukupuolen kahtoa, kun se mein tipu on kohta kuukauden...ensi viikolla täyttää? jos kuvan laittaisin vaik ens viikol...leveä pyrstö sil ainakin on..oikea viuhka sen olen huomannu :smt017 .
piiparinen

Re: sisäsiittoisuus

ja vielä semmoista et mitä suosittelisitte, jos niitä siitos munia(nyt on muuten rekisteröintikin tehty,tunnuksia vaan odotellaan :smt001 ) et mikä sopisi mein kiuruvetisten joukkoon kun haluaisin jotain muun rotuisia kanoja pari?
hiltalla oli jossain kuvissa sellaisia kanoja millä oli hauskat posket...hassun kanan hassut posket..jne :smt003 .
minä kun en niistä hienoista nimityksistä tiedä...
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Juu, tilaat siitosmunia joltain toiselta kiuruvetisten kasvattajalta. :smt045
Ja ota ne toisenrotuiset semmoisia, että munat selkeästi poikkeaa kiuruvetisten munista :smt002
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muistuu mieleen se maattaritiedotteessa (2/07) oleva tutkimus, jonka mukaan sukusiitos alkaa oireilla heti ekassa täyssisarparituksessa muninnan vähenemisenä ja jo kolmannen sukupolven jälkeen lisääntyneenä kuolleisuutena. Siitä eteen päin ongelmat lisääntyvät...eli muualta ostetut siitosmunat ovat hyvä ratkaisu, kun hankkii ne semmoisesta paikasta, että eivät ole omalle parvelle sukua.
Linkki säilytysohjelman tiedotteisiin:
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... atiaiskana

piiparinen ei taida olla säilyttäjä? Kannattaa nyt miettiä, että olisiko se sinun juttu vai haluatko sekaparven ;)? Mun parralliset kanat ovat joko puhtaita faverolleja tai faverollea sisältäviä risteytyksiä. Hauska parta ja viides varvas periytyvät helposti. Meillä siis sikinsokin erilaiset rotukanat ja risteytykset...kahdessa eri parvessa.

Ai juu, eiköhän n. kuukauden vanhasta "kiurusta" jo sukupuoli selviä, kun laitat siitä tuoreen kuvan :smt045 Onko kyseessä se "kanakeittoainekset"-kuvan tipu? Siinä kuvassa näyttää kyllä kanalta!
piiparinen

sama tipu on kyseessä :smt001 . Hauskan näköinen tipu sinänsä ja kyllä se minustakin kanalta vaikuttaa ,toivotaan niin,hän saa sit jäädä meidän parveen :smt045 . en ole säilyttäjä, mietin sitä kyllä silloin kun kaksi ekaa kiuruv. otettiin, koska niillä on paperit ja on otettu säilyttäjältä. mutta sitten jotenkin vaan se "sitoutuminen" yhteen rotuun tuntui jo silloin, et ei ehkä ole meidän juttu ja nythän sen jo näkee, et mieli tekis jotain muutakin parven sekaan :smt001 . seuraavan kerran kun Paula rouva siis päättää alkaa hautoa(kunhan se nyt on kasvattanu Signestä kunnon Kanasen :smt003 ) pyrin hommaamaan jostain niitä siitos munia. ja voisin ottaa muutakin kun maatiais rotua, jos vaan ovat talven kestäviä, vaikka lämmitys onkin.
hiltan partaposket olis veikeitä :smt002 .
laitan tuoreemman kuvan Signestä vaiheessa kun kerkiän ottaa...
piiparinen

Tässä tämä kaveri nyt olis....toivottavasti se on kana..
Kuva

on vaan niin vikkelä tyyppi, ettei meinaa saada kunnon kuvaa :smt001
Kuva

toivottavasti tuosta nyt jotain osviittaa sais...
piiparinen

niin että mitäs mieltä olette?
onnikas

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Kyllä se miun silmään näyttää kanalta :smt001 :smt001
piiparinen

toivotaan näin :smt001 onko muita mielipiteitä? :smt003
ÄsVee

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Koska tuolla tipusella on jo pienet heltat kasvamassa, niin minä melkeinpä veikkaisin kukkoa. Mutta toisaalta harja ei nouse mahdottoman korkealle. Kukko, voi olla kanakin. :smt003
piiparinen

apuuvaa....toivottavasti olet väärässä äsvee... :smt003 .
sillä on muuten tosi leveä pyrstö, joka ei kuvassa valitettavasti näy...sellainen viuhka...ja pyöreä.
ja olen niitä niska höyheniä kytänny...kun oli et kanalla on pyöreät ja pyöreältä ne näyttäis...
voi hitsin hitsi...mitenhän se on..HIlta onko sinulla mitään uutta kommenttia...ossaatko noista kuvista mitään sanoa aapuuvaa.... :smt009
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla ei ole koskaan ollut "kiuruja", joten luottaisin ÄsVee:n kokemukseen :smt045
Jos vertaan niihin maattareihin mitä meillä on kuoriutunut eli "hornetteja" ja "ilmiksiä", niin kanaksi tämän veikkaisin :smt004
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Tässä vertailun vuoksi pari kuvaa Virkusta (kiuruvetinen kana, nykyään ÄsVeellä) kolmen viikon iässä:
Kuva
Kuva
piiparinen

mulla on omassa galleriassa kuva kans missä signe on Paulan kainalossa...siinä ei ainakaan harja ole kovin iso ja kuva on pari päivää vanha...mutta ei siitä varmaan saa sen parempaa kuvaa.. :smt009 . noh, aika näyttää...kanalta se minusta vaikuttaa...tai ehkä vaan toivon niin :smt001 .
piiparinen

tässä olis vähän freesimpiä kuvia eli tänään otettuja...tipu on siis jo yli kuukauden vanha...vaan enpä minä menis mitään itse enää veikkaamaan...pidinhän pirpeliinille mennyttä kukko Hermanniakin pitkään kanana :oops:
Kuva
Kuva
kauhukuvat valtaavat mielen...jos se onkin kukko :smt013
Kuva

veikkauksia otetaan edelleen vastaan...pysyyko äsvee samoilla linjoilla edelleen? :smt001
Vastaa Viestiin