Viiriäishäkki?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Skuukkeli

Viiriäishäkki?

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Olen nyt tutkinut kaikenlaisia kuvia viiruhäkeistä ja kysäisenkin vielä teiltä, josko jollain olisi vaikka ihan tavan ohjeet moisen hökötyksen rakentamiseen?

Ihan vaan laiskuuttani kyselen ettei "pyörää tarvitsisi keksiä uudelleen". :smt003 :smt004

Kuinka paljon luukkuja/ovia ym. Ottaen huomioon että joudun varmaan jokaisen luukun sulkemaan munalukolla, koska naapurilla on aika uteliaista jälkikasvua. :smt012
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meinaatko siniviiriäisiä laittaa? Onkohan sinulle jo tutut nämä Tulpun sivut?
http://www.tirpat.suntuubi.com/?cat=15 Ne on niin ihanat sivut, että huvikseni aina katselen.

Mulla oli viiriäisillä kaksi erilaista häkkiä. Toisesta aukesi koko etuseinä kahtena erillisenä ovena. Se oli paljon helpompi huoltaa kuin toinen häkki, jossa ovi oli 1/3 keskellä pitkää sivua. Siivousta varten mahdollisimman suuri ovi/ovet ovat parhaat.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Hilta, ihan tavan viiruja, onks ne niitä japseja vai? Siniset on vähän pieniä... :smt002

Ulkohäkistä siis kysymys.
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Minä taas pelkään viiriäisten lentävän isosta ovesta karkuun... Ovat monesti ovella odottelemassa ja joskus pitää ihan töniä kauemmas, jotta pystyy ottamaan munia tai laittamaan ruokia. Minä laittaisin seuraavaan häkkiini oven joka seinustalle (mikäli mahdollista) tai ainakin päätyyn ja sivulle. Vinkkinä häkin syvyydestä oli jossain mainittu 60 cm. Muuten hyvä, mutta ei sovellukaan minulle. Kyllähän minä tyhjässä häkissä ennen lintuja yletin nurkkiin, kun oikein kurkottelin, mutta ei se oikein lintujen kanssa onnistu. Ehkä 55 cm voisi olla pienelle ihmiselle ok. (ei ole paljosta kiinni :) )
Antaisin vielä vinkkinä, että kokoa seinät osista, esim. k60 x s60 x l60/120 cm, kiinnitä verkko kiinni näihin ja sitten kasaat häkin valmiiksi. Tosi vaikea saada verkko tiukkana koko häkin ympäri, jää herkästi mutkille. Minulla on laidat puusta 20 cm korkeat ja saisivat olla vieläkin korkeammat, etteivät heittele hiekkaa ym. yli laidan.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Riittäiskö viiruille, jos olis vaan etuseinä verkkoa..? Jääkö turhan hämäräksi?

Entä jos isoon oveen laittais keskelle pienemmän käden mentävän luukun, josta vois ruoat ja vedet hoidella ja keräillä munia. Isot ovet sais auki siivousta varten.
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Kiitos Haaveilija ja siimis vinkeistä...

Ensviikolla aletaan rakentelee sitä häkkiä.
Oiko jollakulla kuvia itsetehdyistä viirujen ulkohäkeistä?

Mun siippa sanoi ettei niille mitään spurgujenmajaa tehdä vaan kunnollinen häkki. :smt003 :smt005

Kävin tänään shoppailemassa Moilasen putiikissa ja tarttui mukaan kaikkee kivaa...
Niistä siemenistä vois vaikka puuron keittää tässä kesää odotellessa... :smt005
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Mistään en mitään tiedä, kunhan kerron mielipiteitäni! :smt003
Lintujen käytöksestä päätellen (ja muistan myös jostain lukeneeni) ainakin yksi seinä olisi hyvä olla näkösuojaa (kiinteää). Minä laittaisin seuraavaan häkkiini vain yhden verkkoseinän, tai kork. 1½ verkkoseinää. Nyt olen rakennellut risuista niille suojaseiniä kahdelle sivulle (ei siis täysin läpinäkymätöntä) ja yksi verkkoseinä on seinää vasten. Kävipä mielessä, kun näin Tokmannilla muovipitsiverhokappaa, että jos laittaisi sellaista johonkin vähän näkösuojaksi... Estäisi samalla sitä pölyn pöllytystä.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

siimis kirjoitti:Riittäiskö viiruille, jos olis vaan etuseinä verkkoa..? Jääkö turhan hämäräksi?
Kyllä sinne ulkohäkkiin ainakin valoa tulee. Meillä on myyräverkkoiseen ulkohäkkiin paukuteltu reilu katto, takaseinä ja sivuiseinät ja tässä viritelmässä viirut viihtyvät hyvin (ja kestää sadetta ja tuulta, ei kastu ruuat eikä aluset... eikä siis haise). Sisähäkki taas on ihan pelkkää verkkoa. Tosin siinäkin on alaosissa valoa läpäisevää "hallaharsoa" ympärillä pölyn leviämisen vuoksi. Sisähäkissä on sisällä lamppu talvisaikaan.

Ulkohäkissä mahdollisimman pienet luukut ovat olleet kätevät. Eli mistä vaan saa kätensä sisään ja hommat hoidettua sitä kautta. Vesiautomaatti ja ruuat kannattaa laittaa lähelle tätä luukkua. Munat saa vaikka pitkävartisella kauhalla kauhottua kauempaakin.
kiekuja

Re: Viiriäishäkki?

Viesti Kirjoittaja kiekuja »

määkin ilmeisesti nyt taidan viiriäisiä hankkia :-" pitäis jonkinlaista häkkiä alkaa tehdä :smt001 ja laittais kaiken maailman tunneleita ja ja... :smt005
suikku

Re: Viiriäishäkki?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Kiva. Pääsette sitten isän kanssa puuhaamaan?! Häkin sisustus on varmaan hauskaa.
PieniHopea

Re: Viiriäishäkki?

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Olisinpa nähnyt tämän ketjun ennen viime kesää kun tein häkin omille viiruille... Hiltan viestissä olikin esitettynä ihan kaikki asiat jotka tein väärin :-"
Kannattaa siis siitä ottaa vinkkiä!
ninnu

Re: Viiriäishäkki?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on viiruilla metrin leveä ovi ja hyvin ne sisällä tarhassa pysyneey, enemmänkin ne tulee ovelle heti vastaan, kun tietävät että herkkuja on tulossa :smt003 :smt003 Tarha on korkea, alkuun ne reagoi vieraisiin ihmisiin lentemällä kattoon (valokate) mutta nyt on jo rauhoittuneet. Kuvaa ei taida olla :smt017 Rappausverkk0 on verkkona, samassa tarhassa myös millet. Ulkotila 12 neliötä, kulku luukun kautta sisään, sisällä n. 5neliötä.
tässä vähän sivuprofiilia tarhasta ja kuva asukista:


Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin