Minäkin nyt kirjoitan tänne, kun näyttää täällä olevan jo meidän linnuista keskusteltu ennenkin

.
Eli minä hoidan Särkänniemen kotieläinpihan lintuja ja nyt sen viimesyksyisen Volmarin herätyksen jälkeen olen oikein paneutunut aiheeseen. Toki meillä oli ennenkin yritetty kalkkijalkaa vastaan taistella, mutta kukaan täkäläisistä eläinlääkäreistä ei oikein osannut määrätä oikeita troppeja.
Viimesyksynä linnut sai sitten stonghold-lääkkeen kahteen kertaan ja ivomec-öljyt jalkoihin kahteen kertaan. Keväällä kun tulivat puistoon, saivat taas strongholdit niskaan kaikki.
Ja nyt olisi taas ohjelmassa öljyt. Uusia tapauksia ei ole tullut, mutta eihän niitten pahimpien koivet ihan priimoiksi ole muuttuneet.
Vanhoilla kukoilla tuntuu olevan pahin alttius ainakin meillä tälle viheliäiselle vaivalle.
Puhuin erään pitkänlinjan lintukasvattajan kanssa taas aiheesta ja hän kertoi että missä kanoja on siellä on myös kalkkipunkki, mutta oikeastaan ihmetteli itsekin ettei hänellä sitä pahemmin esiintynyt.
Hän kuitenkin mainitsi että kanat hoitavat itse itseään hiekkakyvyin, ja valitsevat mieluiten sen pölyisimmän paikan jos mahdollista. Ja pöly tappaa punkkeja.
Eli mulla on ainakin nyt tämän kesän ohjelmassa luoda niille linnuille jotka ovat meillä häkeissä, kunnon pölyävät kylpypaikat, jotka eivät kastu sateellakaan. Vapaana olevat kukothan meillä kyllä löytävät itsekin ne pölyisimmät paikat.
Sama lintukasvattaja kertoi, kun kyselin meidän vanhan kalkkunan vaivaisista jaloista, että usein vanhoja lintuja vaivaa kihti. Oireina turvotus, punoitus, varpaitten kääntymiset ja haluttomuus hypätä enää orrelle nukkumaan. Kihdille altistaa liian voimakas ruokinta, aivan kuten ihmisilläkin. Eli kihdin tullessa voidaan kokeilla ruokavalion pelkistämistä, herkut pois.