Mitä teette tivuilla?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

chicken

Mitä teette tivuilla?

Viesti Kirjoittaja chicken »

Miten te ketkä haudotte koneella paljon, useita kymmeniä munia. Teettekö niitä myyntiin vai pidättekö kaikki tivut? Vai kasvatatteko esim. kukkotivut sitten itselle ruokapöytään? Ja jos kasvatatte niin minkä ikäisinä ne menee lihoiksi? Jos myisi/antaisi ylimääräiset tivut niin meneekö ne kaupaksi?
kanamummo

Re: Mitä teette tivuilla?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ylimääräiset kukkopoijaat menee monta kertaa ruusupuskan juurelle lannoitteeksi.
Kas maatiaiskanta, paistin mittoihin kasvattelu kestää, ja sitten kun isäntä (kuitenkin) nyrpistää ruualle nokkansa voi olla turhan suuri kiusaus heilauttaa kirv... eiku ei mittää.
Mutta on mulla muuten komeita ruusuja :smt005
emilia

Viesti Kirjoittaja emilia »

siis mitä ????????

tapat ne pienenä ja hautaat ruusupuskaan niinkö ??????????????
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

:smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Sillätapaako sais nuo ruusut kukkimaan komeammin? :smt017
Mä oon säälinyt metsäneläimiä ja vienyt haaskaksi, mutta mutta, oma ruusu lähempänä kuin ketunpojan kuono... :smt003
Tosin ei oo metsänelävätkään saaneet ylimääräisiä aterioita pitkiin aikoihin, kun nälkäisemmät ovat hakeneet meiltä kukkopojat kasvamaan, itse kun ei siivekkäitä syödä laisinkaan.
anssiu

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Täällä myös kukkopojat menee herukkapensaille lannoitteeksi. Nyt olen kylläkin kasvatellut kukkoja kun näkyy olevan innokkaita kukkojen ottajia. Pataan en laita. Ei vaan pysty nauttimaan ruoasta jos itse on kaivellut sen sisuskalut irti. Joka haarukallisella tulee mieleen miten hauskaa kukon nylkeminen/ nyppiminen on :smt005
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Kukkopoikia ollaan ruuaksi kasvateltu, ite en lihaa syö mutta miehelle, ja kissoille ja koirille. Joskus oon myynyt tutulle käärmeenruuaksi, lähinnä kyllä aikuisia kukkoja kukonvaihdon yhteydessä kun ei raaski itse niitä käyttää. Kanoja jos on ylimääräsiä niin olen myynyt, nyt ei tosin tunnu kauppa enää käyvän joten vähennän varman syksyllä kanojakin pataan. Pakko vielä yksi satsi hautoa kun sain erisukuisia munia ihan ilmatteeks. :smt003

Vaikka hautoisi vain sen verran että saa itselle kanoja lisää, tulee niitä kukkopoikia aina kaupanpäälle, liikaa. Jotainhan niille pitää tehdä tai se on silkkaa eläinrääkkäystä (viriili kukkoparvi kanojen kimpussa...), ei se ruusupuska minusta ole hullumpi vaihtoehto.
Tuometar

Viesti Kirjoittaja Tuometar »

Nyt on kyllä pakko kysyä, kun mielenkiinto heräsi, että miten tuo lannoitus käytännössä tehdään? Pitääkö kukko/kana paloitella, otetaanko jotain osia pois tms? Ja kuinka syvälle haudataan, eri puolille osaset vai jonnekki keskelle puskaa vai mitä ihmettä? :O Kertokaa ny äkkiä! Tää oli ihan uutta infoa mulle! :D

Mä olen "ensihautoja", eli munia on omatekoisessa hautomakoneessa kova yritys hautoa. Jos tipuja tulee niin muutama kana on tarkoitus lisätä parveen ja kukkopojat menee pataan, ellei ottajia keväällä ole. Ymmärtääkseni kukot ovat parhaassa teurasiässä n.5-6kk iässä. Harrastan metsästystä, joten linnun suolistaminen ja ruuaksi laitto ei tuota ongelmia. Vinkiksi, tai ajattelun aiheeksi kerrottakoon, että ne omista antimista tehdyt ruuat opettaa "sietämään" koko prosessia. Itselläni n.6 vuotta sitten esim.hirven suolistus ja nylkeminen, saatikka sitten niiden lihakönttien käsittely puistatti ja inhotti. Nykyään saaliin käsittely lähinnä tuo veden kielelle, ku tietää miten hyvää ja luonnonmukaista ruokaa niistä talven mittaan sitten tekeekään.. :smt045
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Meillä menee ylimääräiset ´kukot` ruuaksi -tosin ne ovat ankkoja ja teurastuskokoisia ne ovat noin neljänkuukauden ikäisinä.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Pataan meilläkin ylimääräiset kukot menee. Huomenna olis tarkoitus taas teurastaa pari 5-kuista kukkoa, voiko sen parempaa ruokaa olla kuin itse kasvatettu. En kyllä raaskis hyvää ruokaa tunkiolle heittää. :smt002
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Pataan menee meilläkin kukot siinä puolen vuoden iässä suunnilleen. Nyt kun tuli hankittua myös lihaisampaa rotua niin luulen, että maatiaisia menee jatkossa enempi kissoille ja koirille, niissä kuitenkin aika kova kyniminen lihamäärään nähden. Mutta siis hyötykäyttöön kuitenkin, en edes muista koska meille olisi siipikarjan lihaa kaupasta ostettu.

Totuushan on se, että kukkoja tulee aina enempi mitä kysyntää on. Jos ei halua itse niitä lopettaa kannattaa jo etukäteen tiedustella onko tuttavapiirissä joku joka voisi sen tehdä.

Kanoista meille osa jää kotiin munimaan, osa menee myyntiin. Jotenkin musta tuntuu, että tänä vuonna ei ole ollut kanoista niin kovaa kysyntää kuin esim. viime vuonna? :smt017
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Suwitsu kirjoitti:.
Kanoista meille osa jää kotiin munimaan, osa menee myyntiin. Jotenkin musta tuntuu, että tänä vuonna ei ole ollut kanoista niin kovaa kysyntää kuin esim. viime vuonna? :smt017
Jaa, musta taas tuntuu, että kysyntää on enemmän. Mulla tosin tipu määrät ovat aika pieniä, mutta jonossa tuntuu osatajia olevan.
anssiu

Viesti Kirjoittaja anssiu »

Tuometar kirjoitti:Nyt on kyllä pakko kysyä, kun mielenkiinto heräsi, että miten tuo lannoitus käytännössä tehdään?
Mulla on jo vakiintunut tapa tässä. Heltat leikkaan irti ja käytän niitä ongella syötteinä. Päät menee punaherukalle lannoitteeksi. Sulat perhon sidontaan. Sisuskalut naapurin kissalle. Luut ripottelen nurmikolla kalkkia antamaan :smt040 Ruohonleikkurin avulla luut murskaantuvat mukavasti ja kalkistee koko viheriön. Inhottavaa vaan kun puolikkaita varpaita on pitkin pihamaata :smt043 Vaivan tulos : piha on hienompi kuin naapurilla. Täytyy nyt vetää hiukan huumoriksi tämä kukkopoikien hyötykäyttö. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu. Anteeksi jo etukäteen :-"
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hirn hirn...
Mie oon ihan kaivanu pikku montun puskan juureen ja puottanu kukon sinne kokonaisena. Jotenkin aattelin, että jos roskakala käy pottupenkin lannotukseen nin miksei näin?? Onneks on vielä sellainen koira joka ei viiti liata pikku käpäliään kaivuhommissa :smt002
Irma

Viesti Kirjoittaja Irma »

Meiltä menee varmaan ylimääräiset käärmeille ruoaksi. Multa on kaverit jo kyselleet kukkopoikia tähän tarkoitukseen, vaikka vielä ei ole yhtään saatu :smt002 ja nimenomaan painottaneet, että älä sitten ainakaan niitä heitä mihkään hukkaan, jos et itse syö. En sinällään vielä tiedä miten toimin, koska eka varsinainen haudonta meillä vasta menossa, mutta olenhan siis jo muka nohevana suunnitellut mitä teen, käytäntö on sitten eri asia, kun eka oma tipuparvi kasvaa ja kehittyy :oops:
Vastaa Viestiin