UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iloisten Munatalo

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Maattari kirjoitti:Hyvä kirjoitus hellu, samaa mieltä :smt023
Asiaa :smt023
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Hilta kysymukseeni saattoi liittyä hieman sarkasmia :-"
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Huomattiin :smt005. Vaan ihmisten oireet eivät sovi virukseen. Relax.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mitenkäs moni nyt meinaa lähettää kaikki kuolleet kanat ja kukot Eviraan tutkittavaksi?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en meinaa
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Meinaan edelleen, kuten tähänkin asti lähettää kuolleet tai sairaina lopetetut Eviraan.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

hannaw kirjoitti:Mitenkäs moni nyt meinaa lähettää kaikki kuolleet kanat ja kukot Eviraan tutkittavaksi?
No totta kai lähetän, jos vaan on pienikin epäily, että on kuollut johonkin tartuntatautiin, kuten oon lähettänyt tähänkin saakka. Jos semmonen tilanne tulee, että poikaskuolleisuus nousee epäselvästä syystä, niin poikaset kans. Itsestäänselvyys mun mielestä.
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Minä lähetin yhden tirpanan kun tuli 6 kuolemaa parissa päivässä. Syy selkisi tosi äkkiä, elikkäs kokkidioosi. IB:stä ei ollut mitään mainintaa. Liekö ne sitä tutkivatkaan jos ei erikseen mainitse.
Ulkotarhan pohjan vaihdoin ja laitoin kuivat purut. Nyt ei ongelmaa enää ole, ja toivottavasti tulevat vesisateet eivät tuo sitä tullessaan.
Noissa kuoleissa tirppanoissa oli muuten kolme IB+ tiloilta hommattu ja yhden niistä lähetin eviraan. Eipä silti todettu muuta tautia kuin tuo kokkidioosi.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mä en ole koskaan lähettänyt, kun ei noita ole kuin muutama harvakselleen kuollut, ja nekin mun mielestäni lähinnä vanhuuteen. Mietin vaan, että pitäiskö sitä sitten ne yksittäisetkin lähettää :smt017 Sen ymmärrän, että jos useita kuolee suht pienen ajan sisällä, niin sit on syytä tutkia, mutta kaipa noita kanoja sentään ihan luonnollisestikin kuolee, ettei aina ole joku tauti takana.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen yhden lähettänyt viime syksynä kun oli joukkosairastumisia, diagnoosi oli marek. Edelleen aion lähettää jos on jotain epäillyttävää mutta en yksittäisiä tapauksia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

IB löytyi minunkin ilmajokisistani. Soitin Eviran labraan, josta kerrottiin että yhdeksästä toukokuussa otetusta näytteestä 3 oli positiivisia, loput negatiivisia. Tilanne ei ole tutkijankaan mukaan ihan tyypillisin, koska koko parvi ei ole saastunut, vaikka samassa tilassa elävät ja jälkeläisiä on useampaa erää. Infektoituneita olivat kolme "kantakanaani" vuodelta 2009, joten hyvällä lykyllä kyse on vanhasta infektiosta joka ei enää aktivoidu. Parvesta tutkittiin myös mm. kaksi viime kesänä meillä kuoriutunutta kanaa ja pari helmikuista kukkopoikaa- puhtaita kaikki. Samoin kuin isäkukot Ukko ja Sylvesteri.

Jossittelu on tietysti turhaa, mutta sen verran vielä vatkaan aihetta että epäilen noitten kolmen kanan pienen koon johtuvan varhaisesta infektoitumisesta. Kuitenkaan infektio ei ole ajoittunut niin, että olisi ne steriloinut koska tipuja ovat kaikki tuottaneet.

Missään vaiheessa meillä ei ole ilmennyt sairastelua tai muutoksia munien muodossa, koostumuksessa tai munintamäärässä. Yksikään lintu ei ole kuollut sairauteen.

Nyt on kaiketi parasta jatkaa tiukkaa kontaktilinjaa, ettei aktiivisen ärhäkkä IB-virus pääsekään pesiytymään tänne.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Hyvä malla, että sait lopulta ne tulokset. No joo, sun kanat sekoittavat pakkaa entisestään :smt017. Ne ovat kai niitä meiltä tulleita... ööö... joskus 2009-2010??? (dementiaa havaittavissa mulla?). Mutta muistaakseni Ukko-kukkokin tuli meidän kautta. Silloin kun sun kanat ovat kuoriutuneet, meillä on ollut vain pieni parvi ilmajokisia, muutama rokki, pari kääpiökotsiä ja yksi araucana. Se siitä viruksen uutuudesta ja ärhäkästä leviämisestä! Taitaa kumpikin olettamus olla pelkkää puppua.

Kanojen pieni koko selittyy todennäköisemmin suvulla kuin IB:llä. Ne ovat Allun sukua, joka on kauttaaltaan ollut pienempää kuin muiden ilmiskukkojen jälkeläiset. Jännää jos sulla ovat jälkeläiset pysyneet IB-negatiivisina,vaikka emot ovat positiivisia :shock:.
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Niinpä. Ei meilläkään ollut kuin se neljä positiivista näytettä kymmenestä. Kunhan kanat vanhenevat ja kuolla kupsahtavat ja tulee uusi sukupolvi, aion kyllä ottaa uudelleen näytteet. Voihan olla, ettei niitä jatkuvasti tarttuttavia yksilöitä loppujen lopuksi olekaan niin kovin paljon - eli tauti saattaa myös hävitä ihan luonnollisesti.
Muuten - ystäväni Kermajuuston kanojen kävi lopulta hyvin. Evira rauhoitteli Kermajuuston - kukaan ei voi pakottaa näytteenottoon, saatikka kanoja lahtamaan (niin kuin broiskukasvattaja kehotti - ei siis pelkästään näytteenottoon, vaan positiivisen tuloksen tullessa hänen mielestään piti lopettaa kanat ja ottaa muutaman kuukauden päästä uudet). Broiskukasvattajan puolestaan rauhoitteli läänineläinlääkäri. Hänen mielestään muutamasta IB+ kanasta ei ole mitään haittaa, kun eivät ihan liki asusta kuitenkaan. Loppu siis hyvin, kaikki hyvin.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Malla, mäkin oon käyny teillä kukkoja hakemassa. Kukapa sen tietää vaikka IB on meiltä :smt002 Mutku nää on terveitä ja terhakoita!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hyvä että Kermajuuston ongelma ratkes näinkin rauhanomaisesti :smt023
Vastaa Viestiin