UUSI IB-tauti tila löytynyt
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt
Viime yönä lukiessani viestisi, josta olet nyt sisällön poistanut, en ihan ymmärtänyt. Luulin jopa nähneeni unta, mutta tuollahan se on välimuistissa. Sanoiko Tuovinen kauanko kanala pitää pitää tyhjillään jos todella haluaa saneerata IB pois kanalasta? Ja kiva kun nyt kuitenkin jatkat säilyttäjänä. Siis lautapihdiltä tiedustelen
Viimeksi muokannut tinttuli, 15 Kesä 2011, 09:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tinttuli, kenelle kysymyksesi on tarkoitettu, se ei tuosta oikein selviä?
Okei, ennätitkin jo selventää
.
Okei, ennätitkin jo selventää

-
- silkki
Kukin selvittäköön nyt vaan itte tiedot,minä sain mieltävaivaavat asiat selviksi,mtt.n .suuntaan,ja arvokasta tietoa,poistin viestin kun mua alettiin tökkimään kepillä,miksi enää toimisin muiden eduksi kun alkoi tälläinen.jokainen voi kysyä multa suoraan yxärinä tai textarina,toisaalta ei mulla nyt mitään ihme tietoja oo.
-
- silkki
vastaan tinttulille yxärinä myöhemmin,ku tuun töistä 

No HUH-HUH!
Eiköhän tää IB-asia ole nyt niin, et niin kauan kun KAIKKI eivät testaa kanojaan, on turha syyllistää KETÄÄN.
JOS kaikki testaavat kanansa IB:n varalle JA kaupankäynti pysähtyy niin, että IB:n leviäminen todella on hanskassa, niin silloin minäkin tapan kanani ja haudon itselleni uuden parven. Mutta niin kauan kun IB on tuntematon, en kanojani tapa. Syystä että mulla on suuri tunnearvo niihin.
Mut tää ketju on mun puolesta loppuunkäsitelty. En viiti lukee ketjuja, jossa on tekstiä, jota ei kuitenkaan elävässä elämässä toisella päin naamaa sanoisi.
Eiköhän tää IB-asia ole nyt niin, et niin kauan kun KAIKKI eivät testaa kanojaan, on turha syyllistää KETÄÄN.
JOS kaikki testaavat kanansa IB:n varalle JA kaupankäynti pysähtyy niin, että IB:n leviäminen todella on hanskassa, niin silloin minäkin tapan kanani ja haudon itselleni uuden parven. Mutta niin kauan kun IB on tuntematon, en kanojani tapa. Syystä että mulla on suuri tunnearvo niihin.
Mut tää ketju on mun puolesta loppuunkäsitelty. En viiti lukee ketjuja, jossa on tekstiä, jota ei kuitenkaan elävässä elämässä toisella päin naamaa sanoisi.
Poistan tämän kommenttini, en ota niskoilleni syyttä suotta syytä.
Niin, Lautapihdiltä ostetut vuorokauden ikäiset ankat maksoivat 12,50e kpl ja 4 ostin, pyyntö oli 18e. Millestä en edes tinkinyt, vaikka laatu oli mitä oli ja kotona sen vasta huomasin.
Niin, Lautapihdiltä ostetut vuorokauden ikäiset ankat maksoivat 12,50e kpl ja 4 ostin, pyyntö oli 18e. Millestä en edes tinkinyt, vaikka laatu oli mitä oli ja kotona sen vasta huomasin.
Viimeksi muokannut AnetteMilli, 16 Kesä 2011, 23:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä voin ainakin kaiken mitä oon tähän ketjuun kirjoittanut, sanoa myös päin naamaa ja olen usealle sanonutkin.
Oon yrittänyt välittää sitä tietoa mitä mulla on ja mitä mulle ovat viisaammat kertoneet. Voi olla parempi, että lopetan sen nyt.
Ottakoot itse selvää, jota kiinnostaa, mulla on jo kertynyt tarpeeksi puhelinlaskua.
Mä lähden töihin, tapelkaa te täällä sillä aikaa
. Hauskaa päivänjatkoa!
Ps. Anette, oot kiva ja huolehtiva ihminen, pidä hyvä huoli niistä kullannupuista
.
Oon yrittänyt välittää sitä tietoa mitä mulla on ja mitä mulle ovat viisaammat kertoneet. Voi olla parempi, että lopetan sen nyt.

Mä lähden töihin, tapelkaa te täällä sillä aikaa

Ps. Anette, oot kiva ja huolehtiva ihminen, pidä hyvä huoli niistä kullannupuista

Hilta, meillä juu kuoli orpington-kukko kun oltiin IB-näytettä aikomassa ottaa. Kertaakaan ei ehditty neulaa edes kukon suoneen laittaa, joten kuolema ei suoranaisesti liittynyt IB-tutkimusten näytteenottoon. Kukko oli meidän linnuista ainoa, jossa epäilin IB:tä olevan, kun oli ollut vaisu ja nuhaisen oloinen....masentunut. Kuoltuaan syliini, epäilimme eläinlääkärin kanssa heti kuolinsyyksi Ilmarintaa ja siis synnynnäistä vikaa. Lähetin kukon samantien patologisiin tutkimuksiin. Eilen tuli tutkimustodistus.Tutkimustodistuksesta koottua: Spesifistä aerobia bakteeritartuntaa ei todettu, salmonellabakteereita ei todettu, IB-viruksen osoittaminen RT-PCR-menetelmällä.....tulos: ei todettu. Kommentteihin oli laitettu, että kukolla todettu krooninen sydämen toiminnanvajaus (Histologinen tutkimus: sydänlihaksen rappeutuminen).
Mukava kuulla, ei siis se, että Beanin kukko kuoli, vaan se, että se ei kuollut näytteenottoon. Onko kenelläkään kuollut lintuja verinäytteen ottoon? Jos on, niin mikä on ollut kliininen kuolinsyy? Verenvuoto? Neulan osuminen räpistelevän linnun sisäelimiin? Kovakourainen käsittely (tukehtuminen, ruhjoutuminen)? Mun on vaikea uskoa, että verikokeen ottaminen itsessään olisi kovin vaarallista. Tuhansien lintujen eristä kun otetaan satoja näytteitä kiireessä ja kanan arvo lasketaan euroissa, niin käsittely voi olla sellaista, että raatoja tulee, mut onko siis oikeasti jonkun harrastekanalassa kana kuollut näytteenottoon?
Rusina kirjoitti:Mä jo odotinkin, koska täällä alkaa tämä harrastajien keskeinen osoittelu ja syyttely. Olisin uskaltanut lyödä vetoa, ettei kauan kestä.
Ensinnäkin, kuka ihme on se, joka muka myy IB-kanansa pois, desinfioi tilansa ja aloittaa "puhtailla munilla"? Kyllä kananpidon lopettavien syyt ovat ihan muut, vaan on kivaa arvostella jos ei tunne ihmisiä eikä tiedä todellisuutta.
Se joka ei ole käynyt läpi sitä prosessia, jonka ensimmäiset IB+ tilat kävivät läpi henkisesti, ei voi ymmärtää kuinka traumatisoivaa se oli. Miettikööt vaan kukin tykönään miten itse olisi reagoinut. Pahin oli se Eviralta tullut yltiövirallinen ja uhkaava "rajoittavat määräykset kirje", jossa hyvin yksiselitteisesti kerrottiin, että KANAT ON LOPETETTAVA! Vaikka toisenlaista tietoa tuli muualta, niin virallinen kirje virallisine sävyineen ja vielä annettuna tiedoksi useammalle viranomaistaholle, oli todella shokeeraava. Jos talosta olis löytynyt diapamia, niin taatusti sitä olisi kulunut. Muutama kananomistaja kävi läpi parin-kolmen viikon helvetin, sillä aikaa kun muut ihmettelivät asiaa ja seurasivat sivusta. Meilläkin vietettiin monen monta unetonta yötä ja käytiin monta totista keskustelua asian tiimoilta. Korvausvastuusta kanojen lopettamisen vuoksi väännettiin kättä viranomaisten kanssa. Meillä henk koht tilanne oli sikäli hankala, että jos rajoittavia määräyksiä ei olisi purettu, niin meidän tälle kesälle suunniteltu muutto olisi jäänyt toteuttamatta, koska olimme karanteenissa eikä lintuja olisi saanut siirtää. Toinen mahdollisuus olisi ollut lintujen hävittäminen. jolloin muutolle ei olisi ollut esteitä. Vaan parin sadan linnun lopettaminen, hävittäminen jne. olisi ollut kallis prosessi omalla kustannuksella. Jos joku viitsii vilkaista mun rotulistaa tuolta allekirjoituksesta, niin luulisi tajuavan, että kyseessä eivät ole mitkään a' 5e kanat! Kyseessä oli siis sekä henkisesti, että taloudellisesti melko suuri asia. Jos tästä talosta olisi kanat hävitetty, niin yhtään siivekästä tai munaa ei olisi enää koskaan hankittu, IB:llä tai ilman! (Olen katkera, myönnän sen.)
Kukaan ensimmäisten IB-kanojen omistajista ei ole vasiten hankkinut tautia eikä sitä tietoisesti levittänyt ennen IB-testauksia. Nyt kanojen ostajilla on parempi mahdollisuus valita ottavatko riskin viruksesta vai eivät.
Oikeasti, IB:N SUURIN VAARA ON SEN JÄTTÄMÄT HENKISET VAURIOT KANANOMISTAJIIN. Kanat pärjäävät taudin kanssa mainiosti, olivat sitten aitoja maatiaisia tai ahtaasti sukusiitettyjä rotukanoja tai vaikka tuotantokanoja.
Mun mielipiteeni on, että kanojaan testaamattomalla (mahdollisella positiivisella) ei ole mitään oikeutta arvostella IB-positiivisten lintujen omistajien päätöksiä. Siihen on oikeus ainoastaan tutkitusti IB-negatiivisten tai -positiivisten parvien omistajilla ja kanattomilla ihmisillä! Jos haluaa arvostella, kannattaa katsoa peiliin, teettää testit ja sitten vasta aloittaa toisten ristiinnaulitseminen ellei hirttosilmukka olekin testien perusteella jo tipahtanut omaan kaulaan...
(Anette on jo tehnyt valintansa IB:n suhteen, joten hänellä on "oikeus" mielipiteisiinsä. )
Mikähän myrsky tästä syntyy...(kun pystyisikin pysymään erossa tästä keskustelusta, vaan ei, ne traumat pakottavat jatkamaan...)
Tämä kirjoitus kannattaa lukea kahteenkin kertaan! Ensimmäisillä positiivisilla on varmasti ollut hirveää! Hyvä kirjoitus Rusina! Itse ainakin kävin läpi tosi monia tunteita laidasta laitaan. Ja katkerakin olen, tosin ehkä eri suuntaan kuin moni muu. Nimittäin silloin kun tutkimukset lopetettiin, en huutanut hurraata, olisin halunnut tietää oikean todellisen tilanteen levinneisyydestä ja olen edelleen katkera kun Evira päätti testaukset lopettaa. Ja tiedän ihan hyvin että tästäkin moni vetää herneen nenään, sen saa tehdä ihan vapaasti.
Tosin täytyy silti sanoa, että on tässä ollut se hyvä puoli että monia asioita on joutunut ajattelemaan ja monelta osin omatkin ajatukset on muuttuneet tämän härdellin aikana. Edelleen on asioita joita en tiedä enkä käsitä, mutta lohdullista on se että kanat elää ja voi yhtä hyvin kuin ennenkin. Mutta minua ja minun ajatuksia tämä virus on todella muuttanut! Aika näyttää onko se hyvä vai huono asia ja sitä mukaa kun tieto on karttunut, se on vaikuttanut ajatuksiin, eli enpä voi edes tietää mitä ajattelen tästä vaikkapa vuoden päästä.
Ilona, minä en tiedä sen kummemin, mutta lisäisin stressin tuohon kuolin syyksi myös??
Olen nähnyt tanskalaisessa eläintarha ohjelmassa kuinka kiinniotettu kauris kuoli shokkiin.
Se oli pakko ottaa kiinni b-vitamiinin (muistaakseni) antamista varten ja siihen kuoli hoitajan syliin. Ja syy oli stressin aiheuttama shokki.
En sano, että kana on yhtä herkkä.
MUTTA esim. minun kanat ei ole tottuneet minkäänlaiseen käsittelyyn.
En koskaa koske niihin ellei ole pakko.
En edes yritä millään lailla kesyttää. Ne kesyyntyy itsestään mitä kesyyntyvät.
Mutta eivät tykkää vieraista yhtään.
Niin kyllä minun kanalle olisi aikamoinen stressi jos vieras ottaisi jotain piikityksiä jotka ei edes onnistuisi kovin hyvin.
Muoks. en siis vastusta näytteen ottoa. Jos ´joku tulee ilmaiseksi ottamaan saa ottaa...
Olen nähnyt tanskalaisessa eläintarha ohjelmassa kuinka kiinniotettu kauris kuoli shokkiin.
Se oli pakko ottaa kiinni b-vitamiinin (muistaakseni) antamista varten ja siihen kuoli hoitajan syliin. Ja syy oli stressin aiheuttama shokki.
En sano, että kana on yhtä herkkä.
MUTTA esim. minun kanat ei ole tottuneet minkäänlaiseen käsittelyyn.
En koskaa koske niihin ellei ole pakko.
En edes yritä millään lailla kesyttää. Ne kesyyntyy itsestään mitä kesyyntyvät.
Mutta eivät tykkää vieraista yhtään.
Niin kyllä minun kanalle olisi aikamoinen stressi jos vieras ottaisi jotain piikityksiä jotka ei edes onnistuisi kovin hyvin.
Muoks. en siis vastusta näytteen ottoa. Jos ´joku tulee ilmaiseksi ottamaan saa ottaa...
Sanompa minäkin jotain... Olisin minäkin halunnut, että testejä olisi jatkettu riittävän pitkään ja kattavasti. Olisi saatu selvyys, että onko tauti jo kaikkialla vai vain harvoissa kotikanaloissa! Siitä sitten osaisi päätellä, että kannattaako kalliisiin testeihin ruveta vai ei. Mielellään Evira olisi voinut antaa tiukan loppulausunnon, että tauti on kaikkialla ja se ei aiheuta keneltäkään mitään toimenpiteitä tai sitten että sitä on vain vähän ja kannattaa yrittää estää sen leviäminen. Jos "herraisoherra" olisi sen sanonut, niin me kiltit suomalaiset olisimme sen toivon mukaan uskoneet ja toimineet sen mukaan. Nyt on kahta koulukuntaa ja toiset haukkuvat toisiaan vastuuttomiksi ja välinpitämättömiksi vaikka varmaan emme sellaisia ole! (Oma kantani selviää tuosta.) Ja mietin vain omassa pienessä päässäni, että mitä ihmettä tein väärin, kun taas niin mollataan?! Otin kauan haaveilemiani kanoja omalle pihalle. Taisi olla virhe!
Tietoa saa tietysti myös harrastajien itsensä lähettäessä näytteitä tutkittavaksi ja itse maksaessa ne, mutta se kyllä minua tökkii! En oikein tiedä miksi, mutta ehkä siksi, että tauteja on ja tulee, on ihmisissä ja eläimissä. Kaikkea voi tutkia jos haluaa. Ja olen kai tottunut siihen, että viralliset tahot tutkivat ja lääketehtaat tekevät bisnestä, mutta tavalliset ihmiset vain ELÄVÄT. Viralliset tahot sitten yrittävät sitä eloa ohjailla sen minkä pystyvät.
Turha kai tähänkin keskusteluun on osaa ottaa. Eihän mulla edes ole sitä mielipiteensanomisoikeutta!
Tietoa saa tietysti myös harrastajien itsensä lähettäessä näytteitä tutkittavaksi ja itse maksaessa ne, mutta se kyllä minua tökkii! En oikein tiedä miksi, mutta ehkä siksi, että tauteja on ja tulee, on ihmisissä ja eläimissä. Kaikkea voi tutkia jos haluaa. Ja olen kai tottunut siihen, että viralliset tahot tutkivat ja lääketehtaat tekevät bisnestä, mutta tavalliset ihmiset vain ELÄVÄT. Viralliset tahot sitten yrittävät sitä eloa ohjailla sen minkä pystyvät.
Turha kai tähänkin keskusteluun on osaa ottaa. Eihän mulla edes ole sitä mielipiteensanomisoikeutta!
No ihan varmasti on! Rusinan oletan tarkoittaneen sitä että kenelläkään ei ole oikeutta tuomita toisten päätöksiä, varsinkaan tietämättä kokototuutta siitä mihin ne perustuu. Jokaisellahan meillä on vapaus omiin ajatuksiin ja päätöksiin, kunnioittakaamme sitä.suikku kirjoitti:Eihän mulla edes ole sitä mielipiteensanomisoikeutta!
Eipä ole meillä testattu, eikä näillä näkymillä testatakaan. Mulle testaamaton on samakuin positiivinen, eli sen puitteissa elellään. Ja mitä tulee näihin negatiivisiin paikkoihin, niin koskahan ne testataan uudelleen ja kuinka usein, että voi sen negatiivisen statuksensa pitää, varsinkin jos tipuja tai kanoja myy, tai ostaa?
MIetin sitäkin, että vaikka nyt kaikki kotikanalat testattaisiin, ja saataisiin vaikka 50% ja 50% tulokseksi, niin kertoisiko se todella jotain kenellekään, kun kuukauden tai puolenvuoden päästä tulos voisi olla ihan jotain muuta?
Olisivatko negatiiviset kanalliset valmiit testauttamaan kanojaan vaikkapa parinkuukauden välein, jotta Evira ja muut tahot saisivat tietoa taudin levinneisyydestä, vai riittääkö heille se, että nyt 06/2011 tilanne on tämä, ja leima päälle ja asia loppuun käsitelty
Eniten asiassa mua kummastuttaa se, että jos Suomessa on tautia ollut -70 luvulla, niin miksi sen testaaminen on lopetettu? MIkä voi olla sellainen syy, että on voitu ajatella taudin kadonneen kokonaan maastamme, eikä esim kuolleilta, tutkittavaksi lähetetyiltä, kanoilta ole tätä automaattisesti tutkittu
MIetin sitäkin, että vaikka nyt kaikki kotikanalat testattaisiin, ja saataisiin vaikka 50% ja 50% tulokseksi, niin kertoisiko se todella jotain kenellekään, kun kuukauden tai puolenvuoden päästä tulos voisi olla ihan jotain muuta?
Olisivatko negatiiviset kanalliset valmiit testauttamaan kanojaan vaikkapa parinkuukauden välein, jotta Evira ja muut tahot saisivat tietoa taudin levinneisyydestä, vai riittääkö heille se, että nyt 06/2011 tilanne on tämä, ja leima päälle ja asia loppuun käsitelty

Eniten asiassa mua kummastuttaa se, että jos Suomessa on tautia ollut -70 luvulla, niin miksi sen testaaminen on lopetettu? MIkä voi olla sellainen syy, että on voitu ajatella taudin kadonneen kokonaan maastamme, eikä esim kuolleilta, tutkittavaksi lähetetyiltä, kanoilta ole tätä automaattisesti tutkittu

Tää on hyvin kirjoitettu! Kuinka kauan tosiaan voi huoletta myydä IB- kanoja jos on vaikka tän vuoden toukokuussa testattu? Vuoden päästä on ihan eri juttu ja on jo nytkin, tauti on voinut tulla jo tässä ajassa.hannaw kirjoitti:Ja mitä tulee näihin negatiivisiin paikkoihin, niin koskahan ne testataan uudelleen ja kuinka usein, että voi sen negatiivisen statuksensa pitää, varsinkin jos tipuja tai kanoja myy, tai ostaa?