UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

IB-positiivinen = vasta-aineet on, ei ollenkaan välttämättä IB:n kantaja.
IB:n kantaja = lintu, joka on sairastanut taudin ja kantaa virusta piilevänä.

Vasta-aineiden siirtymisestä muniin ei kai ole mitään tietoa(?). Joidenkin tutkimusten mukaan virus voi siirtyä akuutisti sairaan kanan munimassa munassa ja sairastuttaa tipun. Mitään varmaa ja yksiselitteistä tietoa näistä ei ole löytynyt...
Paljon on asioita joista ei tiedetä, siksi kai tämä hulabaloo.
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

mik kirjoitti:miten mä nyt luen väärin ton säilytysohjelman tiedotteen?

Mä ymmärrän asian niin, et jos on IB positiivinen, niin kanoja ei sais myydä, kuin toisille IB positiivisille. Josta sit herää kysymys, et mitä arvoa on säilyttää IB+ kantaa? Mikä arvo on säilyttää geenipoolia, jos kuitenkin säilyttää samalla tautia, jota ei saa levittää?

Toi on niin ristiriitanen teksti et ei mitään määrää.
Mä sain sen käsityksen, että tauti ei leviä siitosmunien sisällä, jos kana ei ole akuutisti sairas. Eli jos terveen IB+ kanan munat desinfioi ja haudottaa puhtaalla koneella tai emolla, poikaset eivät saa tartuntaa. Myös oireetonta IB+ kantaa voidaan siis käyttää siitokseen. Eikä säilyttämisen tarvitse välttämättä edes tarkoittaa poikasten myyntiä (vaikka se kyllä helpottaa elämää hautomahullujen kanojen kanssa).

Rusina: Erottaako testi viruksen kantajat pelkkien vasta-aineiden kantajista? Tää olisi aika olennainen tieto testausta harkitsevalle. Pelkät vasta-aineethan eivät vielä aiheuta tartuntariskiä.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

ILONA ,eikö sun nyt kannattais kysyä näitä asioita viranomaistahoilta,eihän yksittäinen kanankasvattaja mitään tiedä varsinkaa rusina.
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

IB-pikatesti mittaa vain vasta-aineita, eikä ole 100% tarkka. Viruksen saa kait eristettyä vain jossain Eviran "raatotesteissä" tai erilaisilla verikokeilla. Mutta kannattaa kysyä Evirasta, toi on vaan mun saama käsitys asiasta, kun ETT:n ja Eviran kans oon jutellut ja lukenut netistä :smt017 (kuten lautapihti kirjotti, rusina ei tiedä mitään.)
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

lautapihti kirjoitti:ILONA ,eikö sun nyt kannattais kysyä näitä asioita viranomaistahoilta,eihän yksittäinen kanankasvattaja mitään tiedä varsinkaa rusina.
Reilukerho :smt003
Varsinkin kun toinen on ystävällisesti vastannut meidän muiden kysymyksiin =)

Mä Tulin omalla kohdalla siihen tulokseen että en jaksa olla huolissani tosta IB.stä.
Enemmän huolettaa tällä hetkellä se että pelkääkö mun kanat tota järisytävää ukkosata mikä täällä pyörii.
Uskon että säilyttäjä voi olla huolissaan ja vielä suuremmalla syyllä joku kenen elinkeino on kanoissa.

Tsemiä vaan kaikille jotka ton asian kanssa joutuu painimaan. :smt001

P.s. uskallan tulevaisuudessa ostaa IB + paikasta kanoja ja nuorikoita.
Tosin jos joskus otan niin kerron mahdollisille tuleville kontakteille siitä :)
jokunen

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Joo-o, mä olen sillä kannalla et omassa kanalassa ois jopa turvallisempaa jos olisivat jo nyt niitä positiivisia lintusia. Tietäs nimittäin et kanta on niin vahva ettei yksikään ole oireillut mitenkään.. Noin muuten mun suhtautuminen tähän asiaan on tällä :smt020 tasolla.
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

jokunen kirjoitti:Joo-o, mä olen sillä kannalla et omassa kanalassa ois jopa turvallisempaa jos olisivat jo nyt niitä positiivisia lintusia. Tietäs nimittäin et kanta on niin vahva ettei yksikään ole oireillut mitenkään.. Noin muuten mun suhtautuminen tähän asiaan on tällä :smt020 tasolla.
Mä olen samaa mieltä , en vaan kehdannut sitä tällain uutena ääneen sanoa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minusta maatiaisten säilyttäminen on tärkeää , enkä odota siitä hyötyväni millään tavalla mutta pikkuhiljaa kasvaa päätös että kun saan ne neljä vuotta täyteen eroan ohjelmasta ja säilytän omaksi ilokseni. Minustakin tämä viimeinen tiedote on ristiriitainen ja sävykin siinä on sellainen että en enää halua kuulua tähän ohjelmaan. Lisäksi se totaalinen hiljaisuus IB rumban aikana oli ala-arvoista toimintaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suwitsu

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Maattari kirjoitti: Lisäksi se totaalinen hiljaisuus IB rumban aikana oli ala-arvoista toimintaa.
Mä olen samaa mieltä sun kanssa. Paitsi välttämättä en odota edes että se neljä vuotta on täynnä, ei ne voi pakottaa siinä ohjelmassa pysymään. IB-rumban aikaan kun laitoin MTT:lle palautetta juurikin tästä ala-arvoisesta toiminnasta vastaus oli tyyliin "Evira ei suostu kertomaan mitään". Ja paskanmarjat, ihan varmaan kertoo kun joku vaan kysyy, kertoihan Evira meillekin, ihan yksityisille ihmisille. Kyllä mulla voi olla puhtaita maatiaisia ihan ilman MTT:täkin, että alkoi taas ärsyttää! :smt013
sisu65

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minä olen myös miettinyt eroamista MTT:stä...vaikka kanat ovatkin pujtaita maatiaisia ja kantavat IB+.
tinttuli

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

MTT toimintaan sen kummemmin puuttumatta:
Ihan turhaa Ilonaa riepotella, jos hän haluaa toimia suositellusti. Ei ohjelmassa vaadittu maatiaiskanojen lopettamista tai sulkemista sisätiloihin, kuten annettiin ymmärtää. Ei myöskään kielletty myymästä IB positiivisia lintuja, varsinkaan jos IB-testi on jo positiivinen.
Tiedotteessahan sanottiin nimen omaan
Poikasten myyjien tulee selvittää tilansa IB-tilanne; eihän kukaan vastuullinen kanankasvattaja halua olla tietämättään levittämässä tautia.
Kun testit lopetettiin, ei todellista tilannetta saatu selville, sillä nyt testattiin kontaktitilat. Riippumatta siitä, kuuluuko säilyttäjiin vai ei, onko jotenkin tyhmää, jos haluaa olla selvillä omien kanojensa terveydentilasta? Varsinkin jos myy niitä. Tautipurkauksen sattuessa tiedosta on hyötyä mm. mahdollisen lääkityksen kannalta. Ostajalla on oikeus tietää parven terveyshistoria, eikä voida olettaa, että kaikki uudet kanaharrastajat olisivat tietoisia kanataudeista. Jos jotain harrastaa, on pakko varautua myös kuluihin. Yllättäviin ja ehkä mittaviinkin kuluihin. Eihän kuitenkaan maatiaiskanoja kasvattavan ole pakko kuulua minkään valtakunnan säilytysohjelmaan, jos pitää kantaa kuitenkin puhtaana. Aivan turhaa kuitenkin kettuilla sille, joka haluaa toimia sopimuksen mukaisesti.
jokunen kirjoitti:Joo-o, mä olen sillä kannalla et omassa kanalassa ois jopa turvallisempaa jos olisivat jo nyt niitä positiivisia lintusia. Tietäs nimittäin et kanta on niin vahva ettei yksikään ole oireillut mitenkään.. Noin muuten mun suhtautuminen tähän asiaan on tällä :smt020 tasolla.
IB postiiviset kanat eivät voi uudelleen kait tautiin sairastua, mutta parven uudet yksilöt ovat alttiita tartunnalle joka tapauksessa.


Jotenkin on alkanut tuntumaan, että IB negatiiviset harrastekanalat ovat jotenkin huonompia... :smt017
Suwitsu

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

tinttuli kirjoitti:Jos jotain harrastaa, on pakko varautua myös kuluihin.
:smt017 Mä en kyllä osaa pitää tätä harrastuksena, paremminkin elämäntapana. Ja noi testit on oikeesti kalliita, harvalla on ylimääräistä rahaa sen verran. Ja jos tänään testi näyttää miinusta se voi huomenna olla jo postitiivinen, enpä maksaisi siitä lystistä mitään.
Muusa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Poikasten myyjien tulee selvittää tilansa IB-tilanne; eihän kukaan vastuullinen kanankasvattaja halua olla tietämättään levittämässä tautia.

Tietoisesti levittäminen on ihan ok :smt040
Suwitsu kirjoitti:noi testit on oikeesti kalliita, harvalla on ylimääräistä rahaa sen verran. Ja jos tänään testi näyttää miinusta se voi huomenna olla jo postitiivinen, enpä maksaisi siitä lystistä mitään.
Ja tässä topicissahan on jopa useampaankin kertaan todettu, testiä varten otettava verikoe aiheuttaa kanoille ainakin minun nähdäkseni tarpeetonta kipua ja tuskaa joka muuten on eläinsuojelulaissa kielletty, ja jopa kuolemanvaaran :smt108
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Maattari »

[quote="Maatikko"]Lähetin MTT:lle kyskän, että onko me tosiaan ymmärretty toi tiedotteen "rivien välinen" viesti oikein.
Maatikko, joko tähän vastattiin?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kanamummo

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No enpä taas(kaan) jaksa nostaa MTT:N tiedotteesta tai IB:stä verenpainetta, toteanpa vaan että oli jännä lukea että resistenssi IB:tä kohtaan voi periytyä!!
Vastaa Viestiin