UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ilona

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ilona »

lautapihti kirjoitti:sen verran ilonalle,jos yhtää olet jaksanu lueskella tätä ib.ketjua niin sielä selviää että jollain ei ole ollu vuoteen mitään kontakteja,silti löytyi ib vasta aine,kun sä nyt niin hyvin tunnut tään asian tietävän niin selitä nyt porukalle mistä tää ib on tullut tälle tilalle,
Enhän mä tästä aiheesta tiedä, enkä sanonutkaan tietäväni yhtään mitään. Siksi mä luotankin asiassa itteäni viisaampiin. Jos kontaktittomalla tilalla on ib-vasta-aineita, niitä voi olla meilläkin, vaikka mitään oireita ei ole ja siksi testautan. Teenkö nyt jonkun mielestä jotenkin väärin, jos aion noudattaa MTT:n suositusta? Enkä mä näe, että säilytysohjelma olisi mitenkään uhattuna tän suosituksen takia, siellähän suositeltiin vaan kertaluonteista testiä poikasten myyjille. Eviralla ei säilyttäjätiedotteen mukaan ole enää mitään suosituksia asian suhteen, he on lopettaneet koko taudin tutkimisen. Jos tuottaa poikasia, tuottaa väistämättä myös paistikukkoja ja sen näytteen voi ottaa niistä. Ei kai sitä näytettä nyt jokaisesta yksilöstä tarvi ottaa, tuotantokanaloissahan se olisi käytännön mahdottomuuskin. MTT ei rajoita ib-positiivisten säilyttäjien lintujen myyntiä, vaan ainoastaan pyytää keräämään tietoa tilanteesta. Tiedotteessa todetaan, että Ainoa varma keino päästä IB-tartunnasta eroon on lintujen hävitys ja tilojen saneeraus puhdistamalla ja desinfioimalla. Näin ei kuitenkaan vaadita tekemään.

Lainaus säilyttäjätiedotteesta:
Maatiaiskanojen IB-tilanne
MTT:llä seurattiin huhti-toukokuussa tiiviisti Eviran ja ETT:n tiedotuksia IB-tilanteesta. Maatiaiskanojen IB-tartunnoista ei ollut mahdollista saada tietoa muuten kuin säilyttäjien omien ilmoitusten kautta. Niinpä säilytysohjelmaan kuuluvia IB-testattuja tiloja pyydettiin nettisivuilla annetussa tiedotteessa ilmoittautumaan eläingeenivaraohjelman koordinaattori Terhi Nikkoselle. Tarkoituksena oli mahdollisia toimenpiteitä varten selvittää, missä kannoissa tartuntoja on ollut ja ovatko uhanalaisimmat kannat vaarassa taudin takia.
Eviran ja ETT:n kanssa keskusteltiin IB-tartuntojen aiheuttamista toimenpiteistä, mutta mitään ei pystytty sanomaan ennen kuin tartuntojen levinneisyys oli selvitetty. Ehdimme saada vain muutaman ilmoituksen (sekä positiivisia että negatiivisen) eri kantojen säilyttäjiltä, ennen kuin Evira ilmoitti lopettavansa viranomaistoimet IB:n osalta harrastekanaloissa.
Otamme kyllä yhä tietoja vastaan, mutta tilanne ei ole enää akuutti. Yhdellssäkään meille ilmoitetulla positiivisen tartuntatuloksen saaneilla tilalla ei maatiaiskanoissa itsessään ole ollut oireita. IB-positiivisia ja IB-negatiivisia ei tulla luokittelemaan säilytysohjelmassa eri luokkiin eikä tietoja luovuteta ulkopuolelle.
Jokainen säilyttäjä on siis yhä aivan yhtä tärkeä maatiaiskanan säilytysohjelman kannalta. Säilytysohjelman tavoitteena on maatiaiskanan sukupuutolta pelastaminen ja elvyttäminen sekä tiedonkeruu. Maatiaiseläinrotuja ja niiden geneettistä monimuotoisuutta voidaan tarvita tulevaisuudessa muuttuviin ympäristöolosuhteisiin sopeutumiseen ja kotieläinjalostukseen. Niillä on monia ominaispiirteitä, jotka voivat nousta jopa tuotannon tehokkuutta tärkeämmiksi ominaisuuksiksi. Lisäksi geeniperintö on syytä säilyttää seuraaville sukupolville osana paikallisten kulttuurien jatkuvuutta ja maaseudun elinvoimaisuutta. Näin ollen alkuperäisroduilla on tieteellinen, kulttuurinen ja jopa gastronominen arvo, joka on tärkeää säilyttää. Ja se onnistuu vain teidän, säilyttäjien, avulla!

Jatkotoimenpiteet ja suositukset
Evira ja ETT totesivat, että koska harrastekanaloiden epidemiologisissa selvityksissä on käynyt ilmi, että IB-tartuntaan viittaavia oireita on saattanut esiintyä jo viime syksynä, ei nyt positiivisiksi todetuille tiloille annettujen rajoittavien määräysten katsota enää voivan estää tartunnan leviämistä. Rajoitukset puretaan, joten harrastekanaloiden eläinten siirroille ei enää ole lainsäädännöllisiä esteitä.
Eläinten siirrossa tilojen välillä kannattaa kuitenkin yhä olla tarkkana. Mikäli tilalla on oirehtivia eläimiä, tulee oireiden syyt selvittää, eikä eläimiä saa kuljettaa tuolloin tai lähiviikkojenkaan aikana toisille tiloille. Epäilyttävästi kuolleet linnut sekä oirehtivien eläinten verinäytteet kannattaa lähettää tutkittavaksi Eviraan. Poikasten myyjien tulee selvittää tilansa IB-tilanne; eihän kukaan vastuullinen kanankasvattaja halua olla tietämättään levittämässä tautia.


Minusta nämä eivät ole mitenkään kohtuuttomia suosituksia sen enempää säilyttäjälle kuin ei-säilyttäjälle.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

on muuten pitäny hienoja ilmoja,ukkonen vain näyttää jyristelevän jossain kauempana :smt020
mik

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja mik »

miten mä nyt luen väärin ton säilytysohjelman tiedotteen?

Mä ymmärrän asian niin, et jos on IB positiivinen, niin kanoja ei sais myydä, kuin toisille IB positiivisille. Josta sit herää kysymys, et mitä arvoa on säilyttää IB+ kantaa? Mikä arvo on säilyttää geenipoolia, jos kuitenkin säilyttää samalla tautia, jota ei saa levittää?

Toi on niin ristiriitanen teksti et ei mitään määrää.
Maatikko

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

"Poikasten myyjien tulee selvittää tilansa IB-tilanne; eihän kukaan vastuullinen kanankasvattaja halua olla tietämättään levittämässä tautia."

Juu, ihan kivahan se on maksaa 200€ IB-testauksesta ja sitten myydä vuoden maatiaistipu"sato", noin viisi tipua :-"
Taitaapa olla tää(kin) harrastus suunnattu mua rikkaammille henkilöille. Pistää miettimään, kannattaako opintorahalla eläjän enää jatkaa tällaista eliittitouhua.
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

lautapihti kirjoitti:on muuten pitäny hienoja ilmoja,ukkonen vain näyttää jyristelevän jossain kauempana :smt020
:smt043

Aiheesta:
Jos on vasta-ainetta eikö se tarkoita sitä että ei voi enää ko. tautiin sairastua?
Kun jossain viestissä puhuttiin vasta-aineesta ja joissain (suurimmassa osassa) ibplussasta.
Eli kummasta on kyse?
Sairastakaa vesirokko pois nuorena vai tartutan hepatiittia loppu ikäni? Ja tää on ehkä huono esimerkki, koska kyse on vakavammasta asiasta. (joidenkin elinkeino ja kanojen henki) mut yritin yksinkertaistaa että ymmärtäisin mistä täällä kinastellaan.
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Maatikon viestistä jo ilmenikin, mikä on ongelma MTT:n tiedotteessa. IB-testaus on itse maksettuna niin kallista, että tuskin muutaman tipun myyjä haluaa sitä pelkästään myyntien takia teettää. Ja vaikka missään ei sanota että testaus on pakko tehdä, niin kyllähän se rivien välissä selvästi lukee...

Mä käytän termiä IB+, kun parvesta on todettu IB-viruksen vastaaineet (eli kanat ovat sairastaneet virustartunnan). Vasta-aineet eivät tarkoita, että linnut ovat sairaita, vaan sen että ne ovat olleet joskus, näkyvästi tai piilevästi. Suurin peikko on se, että viruksen sairastanut yksilö voi mahdollisesti kantaa virusta ja tartuttaa muita, vaikka itse olisi oireeton.
Muusa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun mielestä tuossa MTT:n tiedotteessa ei ole päätä eikä häntää. Ekassa kappaleessa annetaan ymmärtää että jokainen säilyttäjä ja jokainen yksilö on tärkeä ja maatiaiskana siksikin erityisen tärkeä koska vaikuttaa siltä ettei IB(kään) hetkauta sitä suuntaan eikä toiseen. Seuraavassa kappaleessa taas varoitetaan levittämästä mahdollisesti IB-postiivisia kanoja ja suoraan syyllistetään näin tekeviä harrastajia.
Mä ainakin kieltäydyn olemasta vastuuton säilyttäjä, vaikken testaakaan kanojani IB:n, marekin, salmonellan tai minkään muun suhteen. Jos kanoissamme jotain näistä taudeista onkin, ei se ole ilmennyt mitenkään joten se ei herätä minussa huolta. Itse asiassa tämäkin on minusta asia josta kananmyyjän ei tarvitse erityisesti ostajaa edes informoida. Kotitarvekanoja hankkiva on toivottavimmin selvittänyt miten kanoja hoidetaan ja tietää että kanoillakin voi olla tarttuvia sairauksia. En mä itse asiassa varsaakaan myydessäni ostajalle erityisesti teroita että vaikka se on madotettu niin SILLÄ VOI OLLA SISÄLOISIA JOITA SE VOI TARTUTTAA TOISIIN HEVOSIIN!!!
Maatikko

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Lähetin MTT:lle kyskän, että onko me tosiaan ymmärretty toi tiedotteen "rivien välinen" viesti oikein. Mä en halua leimautua vastuuttomaksi säilyttäjäksi, ja on ihan selvää että en tule laittamaan kahta kolmasosaa kuukausituloistani kanojen verikokeisiin, joten mitä vaihtoehtoja jää, jos joku noista urpoista saa päähänsä hautoa, niin kuin näköjään saa? Tiput vaan sitten pataan kun kasvavat, kun niitä ei voi rajattomasti tunkea tuohon meidän pikkukanalaan eikä myöskään vastuullisesti myydä? :smt017
Muusa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Jotenkin tuntuu että pakko oli vaan laittaa tuo loppulause ettei olisi vahva tunne "paljon melua tyhjästä" kun olihan koko kupru aika noloa Eviralle, kauhea haloo ja sitten oivalletaan että hei kas vaan, Suomi onkin täynnä kotitarvekanaloita joissa IB on voinut muhia ajasta ikuisuuteen eikä se niin vaarallinen tauti olekaan (paitsi tuottajien lompakolle)... :smt003
Muuten teksti on ihan järkevää;
"Eläinten siirrossa tilojen välillä kannattaa kuitenkin yhä olla tarkkana. Mikäli tilalla on oirehtivia eläimiä, tulee oireiden syyt selvittää, eikä eläimiä saa kuljettaa tuolloin tai lähiviikkojenkaan aikana toisille tiloille. Epäilyttävästi kuolleet linnut sekä oirehtivien eläinten verinäytteet kannattaa lähettää tutkittavaksi Eviraan."
Joskin nyt nuo verikokeet itse näen vähän hätävarjelun liioitteluna (varsinkin jos ja kun niiden ottaminen on sekä vaikeaa että vaarallista). Itsestään selvää pitäisi olla ettei sairaita lintuja kuljetella kanalasta toiseen eikä samoissa kengissä ja vaatteissa mennä sairastavasta kanalasta terveitä tervehtimään. Ihan normaalikäyntäntöä harrastajillakin, eikö?
Pesen itseni vastuusta latelemalla myynti-ilmoitukseen terveysselvityksen eli sen ettei sellaista ole :smt003 siitosmunistahan oli jo se hyvä myyntisopimusmalli, tarvitaanko kanoillekin vastaava... hyvin uskon että varsin maalaisjärjettömiä ostajiakin voi olla.
Ushva

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Itse en jaksanut hirveästi antaa arvoa tuolle(kaan) ohjeistukselle. En todellakaan ala maksamaan 200e testeistä joilla on yhtä paljon arvoa käytännössä kuin käytetyllä vessapaperilla. Aion vastaisuudessakin ostaa lintuja, käydä vierailulla muiden lintuharrastajien luona (luonnollisesti eri vaatteissa kuten tähänkin asti mutta mihinkään desinfiointirumbaan en ala) ja myydä ylimääräiset poikaset. Tuolla testillä ei siis olisi mitään arvoa jos olisikin negatiivinen, kohta tilanne vois olla aivan eri.
Myydessäni kerron että meiltä ei ole testattu IB:tä, se on sitten ostajan harkinnassa ostaako vai eikö. Samalla lailla kerron että meillä on ollut kanoilla marekia. Sen kummempaan hysteriaan en ala.
Jos MTT maksaa testit niin annan ottaa kyllä sitten, mutta vaan siitä syystä että olis tosi mielenkiintoista tietää miten monilla maatiaiskannoilla IB löytyy ja moniko on ollut täysin oireeton taudista huolimatta. Eikö olisi säilytysohjelmankin etu nähdä onko maatiaiset tässäkin asiassa kuinka vastustuskykyisiä ja elinvoimaisia? Mutta ei, en usko hetkeäkään että MTT maksais penniäkään mistään testauksista, mielelläänhän he toki sen harrastajilla maksattaisivat. :smt002
smari

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja smari »

Kanoilta voi löytyä IB vasta-aineet myös ilman että ne ovat itse sairastaneet. Eli vasta-aineet kertovat että kana on elämänsä aikana kohdannut viruksen, mutta silloin kun soluvälitteinen puolustus toimii nopeasti ja tehokkaasti, kana ei sairastu. Geeneillä on oleellinen merkitys immuunipuolustukseen, immuniteetti ja sen puute ovat selkeästi perinnöllisiä tekijöitä. Eli sen takia eri roduissa ja kannoissa on niin paljon eroa sairastuvuudessa silloinkin kun olosuhteet on samat. Ja jotta asia olisi hankala, niin lisäksi vielä virusta on monia erilaisia kantoja joissa on eri oireet. Ja ympäristötekijät vaikuttavat myös.

Jos IB:tä haluaa verrata johonkin, niin vertailukohteeksi kävisi ehkä esim kissojen FIB. Coronavirus on aiheuttaja näissä molemmissa. Ja moni ei ehkä tiedä, mutta monikissatalouksissa on yli 90% kissoista löytyy coronavirus. Ja monikissatalouksiksi lasketaan kun on neljä kissaa tai enemmän. Koko Suomen kissoista löytyy coronavirus yli 85 prosentilta. Ja joskus siihen voi kissa sairastua ja kuolla. Kuitenkin suurin osa Suomen kissoista voi hyvin. Jopa niin hyvin, että kissojen omistajista suurin osa ei ole tietoinen koko FIB:stä.

Eviran nyt testattua kanojen coronavirusta harrastelijoilta, se löytyi testatuista lähes yhtä isolla prosenttiosuudella kuin suomalaisilta kissoilta. Kissa vain ei ole tuotantoeläin, niin asiasta ei ole kohuttu. Ja kanojen vasta-aineet pitäisi olla kaikilla myyjillä tiedossa, myös muilla kun maatiasilla. Kissoilla ei tarvitse.
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Rusina kirjoitti:
Mä käytän termiä IB+, kun parvesta on todettu IB-viruksen vastaaineet (eli kanat ovat sairastaneet virustartunnan). Vasta-aineet eivät tarkoita, että linnut ovat sairaita, vaan sen että ne ovat olleet joskus, näkyvästi tai piilevästi. Suurin peikko on se, että viruksen sairastanut yksilö voi mahdollisesti kantaa virusta ja tartuttaa muita, vaikka itse olisi oireeton.
Eli siis kanat ovat sairastaneet ib:n. Vasta-aineita veressä. Voivat mahdollisesti tartuttaa, mutta kukaan ei siis tiedä että tartuttaako.
Vesirokosta jää vasta-aineet ihmiseen loppu iäksi, mutta sitä ei tartuta kuin rakkulavaiheessa.

Onko olemassa mitään keuhkokuumetta jonka tiedetään varmasti tarttuvan sen jälkeen kun siitä on parantunut? Millään eläimellä? tai ihmisellä?

Enkä edelleenkään vähättele vaan yritän rauhoittua =)
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Selitin asian ehkä vähän liian yksioikoisesti :oops:. Asia on niin kuin smari kertoi, saadakseen IB-vasta-aineet kanan täytyy vain joutua alttiiksi IB-virukselle, ei sairastaa. Tutkimusten mukaan osa IB:stä parantuneista jää IB:n kantajiksi, ei kaikki. Mutta ollakseen kantaja, kanan on kai pitänyt olla sairas :smt017.
Virusta pelätään koska se aiheuttaa taloudellisia tappioita tuotantokanaloissa muninnan heikentymisen ja hidastuneen kasvun seurauksena. Harrastekanaloissa sitä pelätään (kai) siksi että se voi niistä levitä tuotantokanaloihin. Harrastekanalassa se ei mun omien havaintojen mukaan aiheuta mitään sen dramaattisempaa kuin muutkaan kanojen taudit. Tauti on nopeatempoinen ja vaikuttaa siksi aluksi pelottavalta.

Meidän kanoilla kaiketi oli IB, meiltä kuoli kanoja (joko IB:hen tai sen jälkitauteihin, jälkikäteen siitä ei saada varmuutta), mutta en pidä sitä minään mörkönä. Toki varaudun siihen, että jossain vaiheessa tautiaalto voi iskeä uudelleen, mutta se on sen ajan murhe. Meillä IB ei ole vaikuttanut nuorikoiden munintaan, tiput ovat normaaleja eikä kanoilla ole oireita munuaisvaurioista tai muista pysyvistä vaikutuksista. Miksi siis panikoida???
Tipuja myyn ja kerron että meillä on ollut tauti. Loppu on ostajan vastuulla. En koe, että meidän kanalan saneeraamisesta olisi mitään vastaavaa hyötyä kellekkään muulle? Tai siitä että meillä ei olisi yhtään kanaa tai tipua myytävänä. Ei kai ole mun asiani "holhota" kananostajia, he osaavat itse tehdä päätöksensä. Meillä onneksi tehtiin maksuttomat testit, joten niistä ei ole enää huolta. IB-positiivisen "status" on ja kaiketi pysyykin (en aio testata uudelleen). Pari IB-kanalaa on jo tyhjentynyt tai tyhjenemässä, onko siitä muka joku hyötynyt??????
Korpela

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Juu, en ehtinyt huomata toto smarin viestiä kun kirjoitin omaa niin kauan.
Eli ton vois vääntää niinkin päin että (älkää nyt vaan kukaan suuttuko) On hyvä jos kanoista löytyy vasta ainetta koska silloin ne ei voi enää sairastua uudestaan? Mutta nevoi ehkä tartuttaa toisen kanan jolla ei ole vielä vasta ainetta? Vasta aine ei siirry muniin? Eli jos munat siirtää pois ja hautoo muualla niin ne voi saada aikuisena sen taudin joltain kanalta? TAi toisaalta jos siirtyy muniin niin suojaako sitten tipuina ja aikuisena muitten kanojen mahdollisesti kantamasta IB:stä? Vai oliko tämä just se mitä ei tiedetty ja siks mietitään ja pähkäillään?
IB:n kantaja = tartuttaja vai vaan vasta-aineen kantaja?
Äh, ehkä mun kannattais mennä nyt nukkumaan ja lukea koko ketju huomenna paremmalla ajalla.
Kiitokset kärsivällisistä selityksistä =)
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

HYVÄ HYVÄ !!! :smt041 :smt041 :smt041 :smt023 Voiku ihmisen on hyvä elää asutussa maassa,oikein vanhanmiehen sydäntä lämmittää ku ei oo mielipiteineen yksin :smt042 :smt042
Vastaa Viestiin