UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla on kans kilpirauhastoimintahäiriö ja luultavasti pysyvä. Se ei oo vakaviin kuuluva JOS lääkitys saadaan kuriin, mulla ekalla kerralla sopiva. Kaverilla ei tullu kuukautisia kolmeen vuoteen samasta syystä, paino nousi, kokoaikainen ripuli, muita oireita ei oo puhunu. Lääkeannostus oli kauan hakusessa. Mä jos jätän lääkkeen välistä aamulla, koko päivän paleltaa, huimaa ja väsyttää tuhottomasti sekä vatsa turpoo(neste tuntuu kerääntyvän).

En siis vaan vähätteleib-tautia, mutta kun mulle näyttää siltä et sen vaarallisuutta mainostettiin oikein kunnolla, eikä sit kaikilla edes näkyny.
vetehinen

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Tulipa ikävä juttu - ystäväni on muuttamassa maalaistaloon, jossa on mukavasti peltoa ja tilaa lemmikeille. Puolen kilometrin päässä sijaitsee broilerikasvattamo ja nytpä sitten ko. viljelijä oli vaatinut, että ystäväni kanat testataan IB:n vuoksi ja jos ovat positiivisia, kaula poikki. Kuukauden päästä sitten saisi ottaa "puhtaat" lemmikit tilalle. Ymmärrän kyllä viljelijän huolen jalostettujen eläintensä tai elinkeinonsa puolesta, mutta eikös tämä IB nyt ole aika tavalla vain kanasiirtojen mukana levinnyt Suomessa, ei tuulen mukana? Ja käsittääkseni ei tämä viljelijä pysty ystävääni pakottamaan testeihin, vai pystyykö?
Ystäväni on itse melko varma, että kanat ovat positiivisia, mutta ei se häntä haittaa, eikä näytä kanojakaan haittaavan.
omena

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja omena »

^No jopas on vaatimus :shock: Ei kyllä mikään laki tuollaiseen pakota :smt019 Toki tuo jo varmasti naapurisovun merkeissä ikävää :smt009
Xaus

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Tosiaan, ei varmasti voi tuollaista vaatia. Edes naapurisovun vuoksi ei kannata suostua, ennenkuin ottaa asiasta selvää.
mik

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja mik »

mun mielestä tilanne on ikävä. Molempien osapuolien kannalta. Mä ymmärrän hyvin, että 500 m on lyhyt matka ja IB:hän voi levitä tuulen mukana. Ymmärrän tuotantokanalan omistajaa. Ja ymmärrän myös ystävääsi. Epäreilulta tuntuu tuo vaatimus. Ja vaatiiko kanalan omistaja sit testit vuosittain?

Itsellä on "hieno" kokemus. Kananihan on IB-pos. Eräs ostaja tämän kuultuaan piti viikon hiljaisuuden ja otti uudellen yhteyttä ja sanoi, että hän selviiti, että ei ole tuotanto- eikä muitakaan kanaloita lähietäisyydellä, joten hän voi ostaa IB-pos paikasta.

Vähän tyhjäks jäi sanoma täs viestissä...
vetehinen

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Mutta mistähän tuon voisi selvittää? Läänineläinlääkäriltä? Mun mielestä osa tavisell:stä on niin pihalla näistä lintujutuista, etten tiedä, millaisia vastauksia niiltä saisi. Pitääpä Eviran sivuja nyt vaikka ensiksi tutkia, kun ystäväni on parhaillaan siellä uudessa paikassa, eikä heillä ole vielä nettiä.
Xaus

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Eviraan kannattaa varmaan olla yhteyksissä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Läänineläinlääkäri, Evira ja viimekädessä MMM olisi ne tahot, joiden luulisi tietävän vastauksen vetehisen ystävän tilanteeseen. Muistelen, että 1200m olisi se matka, jonka ko. virus voisi kulkea tuulen mukana, mutten tiedä miten ja missä tähän matkaan on päädytty :smt017 Kinkkinen tilanne, toivottavasti selviää parhain päin! Ja tosiaan kannattaa selvittää etukäteen, ettei tule turhaa mieliharmia jälkeen päin.
max3

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja max3 »

Miten ne vois pakottaa mihinkään testeihin tai lopettamaan lintuja, kun ei IB ole vastusttettava tauti??? Eikös jotkut olleet kieltäytyneet niistä testeistä tän polemiikin aikanakin? :smt017
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

1200m leviämismatka on kokeellisesti todettu. Muutaman kanan harrastekanalasta ei pitäisi päästä ilmaan niin paljon virusta, että sillä olisi käytännön merkitystä vähänkään kauempana olevalle tuotantokanalalle. Kokeet on tehty isoilla tuotantokanaloilla, joista virusta erittyy ja leviää ilmastoinnin mukana ihan eri mittaluokan määriä. ETT:lta saatua tietoa.
Kermajuusto

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Kermajuusto »

Täällä kirjoittelee nyt Vetehisen ystävä, pääsin vihdoin netin ääreen. Yöunet siinä meni pohtiessa ja murehtiessa tätä naapurin vaatimusta. Soittelin aamulla oman kunnan eläilääkärille joka lupasi vielä varmistaa läänin ellillä, mutta oli sitä mieltä että kun Evira on lopettanut testaukset niin mikään ei voi estää meitä pitämästä noita todennäköisesti ib-positiivisia murusia. Naapurisopu tässä kyllä varmaan menee, mutta sitten menee, meillä ei kanoja ihan helposti aleta teurastamaan.
joustopahis

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja joustopahis »

Meidän kanavainaa lähti Eviraan siinä vaiheessa kun täällä juuri kerrottiin heidän lopettaneen testaukset. Saatiin silti maksuton testi. Tulokset tuli tänään, ei IB:tä mutta marek. Jos nyt jotain hyvääkin, niin kananen oli hyväkuntoinen (paitsi sisäiset kasvaimet) eikä loisia ollut.
siimis

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja siimis »

Postilaatikkoon kolahti viimein kirje Eviralta. Kaikki kymmenen näytettä positiivisia! Näytteitä otettiin kontaktitilalta ostetuista linnuista, parilta muulta tilalta tulleista linnuista ja kotona kuoriutuneista ja kasvaneista. Mulla on aika vahva tutina, että tämä tauti on ollut Suomessa jo sieltä -70-luvulta lähtien, eikä ole koskaan mihinkään kadonnutkaan. Vasta nyt kun se iski tuotantokanalaan, niin se kiinnosti valvontaviranomaisia.

Meillä ei ole yhdelläkään linnulla ollut mitään flunssaoireita ollenkaan. Muninnasta en osaa sanoa muuta kuin että munia pukkaa ihan riittävästi... Eli olen positiivisesta tuloksesta vain iloinen, osoittaahan se lintujen olevan vastustuskykyisiä ja elinvoimaisia :smt023
reetta

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja reetta »

no sitten jos vaaditaan testejä takapihakanalalta niin minusta voisi kyllä vaatia myös broilerikasvattamolta. onhan se PIRUN IKÄVÄÄ jos sieltä leviää IB sun maatiaisiin. puolin sun toisin. ei me omatarvekanalat olla ainoita joita tää koskee. testatkoon omat broilerinsa kanssa hei. ei se, että joku pitää omaan tarpeeseen kanoja ole automaattisesti mikään taudinlähde!!!
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Siimis,hieno suhtautuminen sulla IB:hen,näinhän se juuri on,mitä väliä kunhan kanat voi hyvin :smt023
Vastaa Viestiin