UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
vetehinen

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Hetkinen! Mäkin olen nähnyt Rusinan miehen vilaukselta auton ikkunasta valtatie 19 varrella. Siitä se tartunta sitten lähti. Nyt ei auta Rusinan muu kuin tunkea koko mies pesukoneeseen. Eikä sitten mitään viherhihhuleiden pesupähkinöitä (joita meillä käytetään :smt004 ), vaan jotain supermyrkkyä koneeseen ja miehestä pöpöt pois! Onpa hyvä, että selvis tämäkin asia vihdoin. Nyt voidaankin: :smt030 :smt035 :smt038 :smt037 ja kaakattaa päälle oikein kunnolla!
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Monnilainen, tais olla aika puhuri, jos mun miehestä teille tarttui :smt044. Ei nimittäin ollut Riihimäellä mukana ("mirri" oli, mut ei oo mun "mies" :smt037), vaan viime kesänä Alavudella :smt047. Ja sitä ennen pari vuotta sitten Vaasassa. Mutta oikeesti ihme, mistä se teille tuli. Meiltä puhelimessa??????!!!!!!!!!!!!! :shock:

Vetehinen, sun kohdalla teoria voi olla oikea. Ei kun mies virkonikylpyyn oikeen porstan kanssa. Ja sitten karanteeniin, eikä mihkään Ruotsiin kalareissulle. Hyvä idea! :smt023
mik

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja mik »

mistäs se meille sit on tullut? Meil ei oo edes rusinoita kaapissa. Enkä oo yhtäkään miestä nähnyt aikoihin. Höh.
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mik, sen on täytynyt tulla sun kanoihinkin multa puhelimessa, tai sitten muniksen yksärillä :smt045. Vaan sillon sen pitäisi olla pöndellä ja Laventelilla, Hernandella, Beanillä ja Hepullakin. Ja kun noista neljä on nähnyt sen mun hirmuisen miehenkin ihan livenä. Ei mee jakeluun, ei :smt115.
Varokaa rusinoita :smt077!
Viimeksi muokannut Rusina, 29 Touko 2011, 00:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
caddy

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja caddy »

Samaa mieltä tästä. Asia ei ollut aiemmin nostetun hysterian arvoinen, mutta turha tautia on varta vastenkaan hankkia.
ViestiKirjoittaja Hiisi » To 12.05.2011 11:24
Nyt peräänkuulutetaan harrastajien vastuuta. Vaikka tauti on tullut Suomeen ilmeisesti jäädäkseen ei sitä ole syytä suotta levittää.

Viruksen itämisaika vaihtelee 1 -6 päivän sisällä. Virus säilyy osassa kanoista kuitenkin tartuntakykyisenä pitkiäkin aikoja. Näistä ajoista ei ole varmaa tietoa. Viruksen kyky selvitä kanassa riippuu täysin kanasta ja sen omasta sieto ja vastustuskyvystä. Kana saattaa esim. stressin seurauksena esim;paikanvaihdos, sairastua pitkänkin ajan kuluttua siitä kun se on saanut viruksen elimistöönsä.

Myyjien olisi hyvä rehellisesti kertoa mahdollisesta viruksesta, jotta ostajat voivat sitten tarkkailla erityisen tarkasti mahdollisia oireita ja toimia nopeasti.

Reilua kauppaa kiitos!

Tähän asti viranomaisilta on kuulunut kehuja lintuharrastajien yhteistyökyvystä ja vastuunkannosta tässä asiassa huolimatta saneerauksienkin uhasta. Pidetään asia tällä tolalla.

Mica Virtanen
Suomen Rotukanayhdistys
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Kylläpäs likat taas puhuu levottomia,Vastuutonta laskea leikkiä näin vakavalla asialla :smt018 :smt044 :smt043 :smt044 tietenki se tauti oli meillä ensi,seuraavaksi se levis monnilaiselle textarin mukana ja sieltä sitte tuulen mukana lensi rusinalle,sitte se taas tuli takaisin meille ku rusina laittoi rahaa mun tilille,RUSINA kai sä nyt sitte desivioit sen rahan ennen mun tilille laittamista :smt018
muille se varmaan on levinny vaan yksinkertaisesti munanetin välityksellä,voiskohan johtua IB:stä ku kävin hetki sitte kanalas niin yks kana ei ollu orrella,kuopsutti vaan lattialla :smt045
vardenji

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja meidän Tai varmaan sit pelästy ib;tä niin paljon et painu mokoma lätyks keraamisen pesämunan päälle. Se ei ainakaan kuoriudu tautisena :smt003 Orpin munat se antaa suosiolla pois, mut ans olla jos yritän ottaa ton keraamisen :smt005 Ja tais mun tän päivänen yskänikin johtua tosta ib;stä eikä kanalan pehkujen vaihtamisesta. Ja nyt se metsästäjä vie sen ibn meiltä niille ketuille. Ja mä en edes tykkää rusinoista... :roll:
Toisaalta mun kanoja ei oo testattu, kunhan oletan et se täällä on.
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tuohon Caddyn ja Mican viestiin tarttuakseni. Mun mielestä olisi vähintäänkin fiksua, että nyt ainakin jonkin aikaa myynti-ilmoituksissa olisi reilusti maininta IB:stä; onko testattu, onko negatiivinen, onko positiivinen. Ei tarvis ostajan kaivella tietoa mistään vanhoista viesteistä eikä puskaradiosta tai rohkeimpien kysyä jopa suoraan myyjältä :smt002. Oon ite pitkän tauon jälkeen laittanut tirppoja myyntiin, mutta joko kysyntä on nolla tai porukka pelkää IB:tä kun yhteydenottoja ei liiemmin satele. Taitaa meillä olla kesällä huikopalana siniviiriäisillä täytettyä c legbar-kukonrintaa :smt005. Uusia makuelämyksiä luvassa siis :smt016.

Vaan siihen uskoon ei kyllä kannata tuudittautua, että testaamattomissa parvissa ei olisi IB-vasta-aineita :smt018. Meille virus on mitä suurimmalla todennäköisyydellä tullut viimeistään viime loppukesästä/syksyllä 2010, koska meillä on silloin ollut kontakteja kahteen kanalaan, joilla 100% testeistä on ollut positiivisia. Toiseen näistä kanaloista ei kaiken lisäksi ole tullut kanoja mistään pariin vuoteen eikä taida olla kanalakontaktejakaan sen jälkeen. Eikä virus ole voinut kulkeutua sinne myöskään meiltä. Jos IB on rantautunut siihen parveen pari vuotta sitten, niin mihin kaikkialle muualle se onkaan ehtinyt??? Miettikääpäs sitä.
Mä pidän todella hyvänä tuurina tai paremminkin puhtaana ihmeenä sitä, että kaksi mun tämänkeväistä kontaktitilaa sai puhtaat paperit IB:stä!

Jos haluaa taatusti IB-negatiivisia kanoja, niin taitaa olla varminta hankkia vanhoja hybridejä tuotantokanalasta. En usko, että kovinkaan moni harrastaja pystyy pitämään kanalaansa loputtomiin IB-negatiivisena, ellei sitten pidättäydy kokonaan kanojen hankinnasta ja kanaihmisten tapaamisesta :smt012. Julmaa, mutta taitaapi olla karu totuus...

Vardenji, on kaukaa viisasta olla tykkäämättä rusinoista, voi säilyä ties miltä harmeilta :smt005.
caddy

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja caddy »

Joo, kyllä reilua olis mainita. Kyseessä on kuitenkin tauti, joka voi niistä myydyistä tipuista tehdä iäkseen munimattomia. Ei se IB nyt aivan täysin vitsikään ole, vaikka ei hysteriankaan aihe. Tuskin kannattaa negatiivisten tai tutkimattomien tilojen sitä siis varta vastenkaan hankkia sitä kuitenkaan. http://www.evira.fi/portal/11054
vardenji

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä oletan tosiaan heti et mulla on ib, tai siis mun kanoilla :smt002 Mä en oo k'ynykään vähään aikaan kattomassa markkina osastolla(ehkä sen riemunkirjavan 14 päisen parven takia) nyt vois ehkä käydä kiduttautumassa tilojen puuttuessa.

Rusina: viinirypäleet sen sijaan katoaa hyvin pian, os ne tuodaan mun läheisyyteen :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Rusina kirjoitti:Vaan siihen uskoon ei kyllä kannata tuudittautua, että testaamattomissa parvissa ei olisi IB-vasta-aineita :smt018. Meille virus on mitä suurimmalla todennäköisyydellä tullut viimeistään viime loppukesästä/syksyllä 2010, koska meillä on silloin ollut kontakteja kahteen kanalaan, joilla 100% testeistä on ollut positiivisia. Toiseen näistä kanaloista ei kaiken lisäksi ole tullut kanoja mistään pariin vuoteen eikä taida olla kanalakontaktejakaan sen jälkeen. Eikä virus ole voinut kulkeutua sinne myöskään meiltä. Jos IB on rantautunut siihen parveen pari vuotta sitten, niin mihin kaikkialle muualle se onkaan ehtinyt??? Miettikääpäs sitä.
Tämähän tarkoittaisi sitä, että tauti olisi ollut Suomessa vähintään kaksi vuotta?
Eli tosiaan nyt vain IB-negatiivisiksi testatut ovat ainoita varmoja negatiivisia, koska positiivisiksi testatuillakin on ollut täysin oireeton parvi. Siis oireeton ja testaamaton parvi voikin olla positiivinen.
mik

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja mik »

eihän mullekaan oo tullut kanoja kuin ne mun alkuperäiset ja sit just ennen "epidemiaa" kaks kukkopoikaa. Ja ne ei ois ehtineet sairastuttaa mun parvea (9/10 pos) kokonaan. Et kyl mäkin väitän, en toki 100%, et mulle tuli viime keväänä jommasta kummasta paikasta.

Ihan en tuulen mukana tai viirujen tai kalkkujen mukana usko tulleen, kun eivät edes ole kanojen kanssa samassa. Toki on voinut tulla...
Rusina

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Rusina »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Siis oireeton ja testaamaton parvi voikin olla positiivinen.
Tätä mä just ajan takaa, TESTAAMATON PARVI EI OLE automaattisesti NEGATIIVINEN PARVI. Se voi aivan hyvin olla myös positiivinen. Joten testaamattoman parven kana ei ole turvallinen ostos, jos haluaa välttyä IB:ltä. Tuotevastuulaki edellyttää, että kauppatavaran virheet kerrotaan (myös IB-positiivisuus). Testaamatonta parvea ei tuommoinen ilmoitusvelvollisuus kuitenkaan koske, koska virhettä ei ole todettu. Virheen mahdollisuutta se ei kuitenkaan poista. Jos haluaa olla varma parvensa negatiivisuudesta, niin kannattaa ottaa testit.

Vasta-aineiden muodostuminen vie melko kauan. Siihen en ole saanut vastausta, onko se viikkoja vaiko yli kuukausi vai vieläkin enemmän. Kahdessa viikossa niitä ei ainakaan muodostu testillä mitattavia määriä.
Karanteenia en myöskään pidä toimivana ratkaisuna IB:n kohdalla, koska oireita ei välttämättä ole eikä tule. Sehän on jo nähty ja todettu.

Pitäis oikeastaan rakentaa sellaiset tarkistuspesät kanoille ja tutkia onko joku nuorikko munimaton. Tosin munia tulee niin isoja vuoria, että en usko semmoisia nuorikoita meillä olevan.
caddy

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja caddy »

Periaatteessa, jos toi olis Suomessa muhinut kauan ja olisi hyvin yleinen, niin sit kai pitäis löytyä jonkin verran niitä koko ikänsä munimattomia kanojakin? Luulisi. Ne on kai kuitenkin aika harvinaisia. Tosin, Evira ei kerro, millä prosentilla tartunnan saanut tipu on munimaton. Ehkä se tieto jostakin löytyis, jos jaksaisi googlettaa.

Tokikaan testaamaton parvi ei ole automaattisesti negatiivinen, mut en kyllä silti yllyttäisi positiivisesta parvestakaan hankkimaan, tai tekemään IB:stä vain jonkinlaista vitsiä. Ei mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, mutta en ymmärrä, miksi tautia varta vasten pitäisi levittää. Itse en hirveitä määriä kauppaa käy, kasvattajalistaltakin olen itseni poistattanut jo kauan ennen IB-kohua ja aivan muista syistä (on vain niin vähäistä mun kaupankäyntini, pieni lauma, enkä yleensä pysty vastaamaan kyselijöiden toiveisiin).

Tulevaisuudelta toivoisin, että saataisiin markkinoille myös yksityisille harrastajille hankittavissa oleva rokote. Omakustanteinenhan se toki olis, mutta niinhän nämä harrastukset yleensä.

Mitens teillä, joilla on ollut noita "ruttumunia", ovatko ne normalisoituneet, vai ovatko edelleen ruttuisia?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Lainaanpa itseäni:
HiltaHelikopteri kirjoitti:^ Jos oletetaan, että tätä tautia olisi ollut jo pitkäänkin (siis vuosia/vuosikymmeniä) Suomessa, niin enpä muista, että kukaan olisi ainakaan täällä kertonut kanoista, jotka eivät ole pystyneet ollenkaan munimaan. Eli sikäli olisi kyse suhtkoht tuoreesta tapauksesta tai sitten siitä, että meidän harrastajien nykyiset kanat olisivat niin vastustuskykyisiä, ettei niillä enää esiintyisi totaalista munimattomuutta? Taas minä lunttaan sinne vuosikymmenien päähän: esim. jossain oli 200 kananuorikkoa, joista kukaan ei pystynyt munimaan. Hmm...ainakin mulla kaikki kanat ovat oppineet munimaan, vaikka tod.näk. IB on meilläkin, kuten ehkä suurimmalla osalla Suomen harrastekanaloissa? (Meillä siis ilmaiset verikokeet eivät onnistuneet, mutta en viitsi niitä itsekään kustantaa, koska en myy mitään.)
Minunhan on helppo tämmöisessä muutamankymmenen kotkon parvessa todeta (ihan näköhavainnolla!), että kaikki kanat alkavat munia ja sekin on muuten jännää puuhaa, kun tunnustelee nuorikoiden peräluita, että jokos sinä Elsa ja sinä Elsi munit, entäs jokos sinä Else munit :) <-vinkkinä isomman kanakatraan omistajille ;)
Vastaa Viestiin