UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smari

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä luin Helleenan kirjotuksen ( voimia hänellle :smt056 ) ja päätin olla murehtimatta kanatautia. Noudatampa Kukkiksen neuvoa ja meen grillaamaan. Se hyvä tässä positiivisten kanojen kanssa elossa on, että ei tarvii lopettaa kyläilyjä positiivisten ihmisten kanssa. 75% testatuista kanoista oli positiivisia, toivottavasti ihmisistäkin. :smt002 Nyt varmasti suurin osa osaa olla varuillaan uusien vielä kokemattomien tautien osalta. Että ei mitään niin pahaa etteikö jotain hyvääkin, kuten vanha sanonta menee.
Viivi81

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

MIkä tarkalleen ottaen on tämänhetkinen tilanne IB:n suhteen? Yritin Eviran sivulta etsiä mutta epämääräiseltä näytti. Eli saako siipikarjaa nyt ostaa ja myydä?
Eilisen lehdestä löysin kaksi ilmoitusta myytävistä kanoista ja soitin heti. Toiselta, paikalliselta harrastajalta oli kanat jo myyty, ja toista jäin vähän kummastelemaan. Tyyppi olisi tulossa toukokuun lopussa ilmeisesti jollain myyntiautolla toiselta puolen maata tänne Pohjois-Karjalaan kanaset mukanaan. Sain käsityksen, että hän "jakaa" varausten perusteella kanoja ympäri Suomen maata. Onkohan tämä aivan turvallista, eikö tuolla tavalla taudit pääse leviämään mitä parhaiten? En uskaltanut varausta tehdä vaikka kanakuume onkin kova. Mitä muut mieltä moisesta?
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Nyt saa jo myydä ja ostaa. Mä ostaisin mieluiten kanat yksityisiltä ihmisiltä, kotipihakanalasta. En siis ostaisi kana-autosta. Mut jokainen ostaa, mistä haluaa. :smt001
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kyllä minäkin ostaisin kotipihakanalasta ja jos vaan mahdollista niin itse paikan päältä hakien. Näkee millaisissa oloissa kanat ovat kasvaneet.
Mipa

Viesti Kirjoittaja Mipa »

Ei voi muuta sanoa kuin että Oh-hoh! Meillä testattiin kaikki kanat ja kukot (yht.7 kpl)viime viikolla, tänään sain tuloksen kaikki negatiivisia :smt005 :smt119 Olin aika varma positiivisista uutisista koska meillä on tänä vuonna 3 kontaktia joista 2 oli jo saanut positiivisia uutisia.

Jos nyt vaikka :smt025 ja sittenpä elämä jatkukoon entiseen malliin.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mipa kirjoitti: Jos nyt vaikka :smt025 ja sittenpä elämä jatkukoon entiseen malliin.
´Pelataan omaa peliä` -niin sanoi kiekkoleijonatkin :smt044
...tarkoitan-ihanaa kun tämä iso hässäkkä on ohi -ihanaa leijonat,ihanaa!
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

29 positiivista tilaa jo Eviran taulukossa. Tänään näytti tulleen neljä uutta joista kai ainakin kolme on munislaisia, enemmän tai vähemmän aktiivisia sellaisia. Heille :smt056.
Uskooko kukaan kanallinen enää olevansa turvassa IB:ltä?
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Ja kun ilmaisia testauksia ei enää tehdä, niin todellinen tilanne juuri nyt ei selviä koskaan - puhumattakaan siitä, mikä on todellinen tautitilanne hetken päästä. Itse ajattelin, että teen vuoden - parin päästä testaukset parvessa nuorista kanoista niin näen, vieläkö tauti meillä tarttuu. Olen ymmärtänyt, että suinkaan kaikki yksilöt eivät levitä tautia enää parantumisensa jälkeen.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Itse en näe uutta testausta omassa kanaparvessa mitenkään tarpeellisena, koska mahdollisuus saada virus uudelleen esim. siitoskukkoa hankittaessa on melko suuri. Pelkkien munien ostoon en aio tulevaisuudessakaan pelkästään turvautua. IB-positiivisina pysymme siis kaiketi hamaan tulevaisuuteen. Eikä se meitä haittaa, kanojen elo jatkuu entiseen malliin ja uudet tiput ovat terhakoita ja kasvavat vauhdilla.
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Niin, aivan totta kyllä tuokin. :smt017 Jos aikoo ostaa eläviä kanoja, niin kyllä se jostain ennemmin tai myöhemmin putkahtaa taas. Parasta vissiin olla välittämättä koko PIIPistä lainkaan ja jatkaa elämää normaalisti.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Totta turisette! Itse näkisin niin, että nyt pitäisi lopettaa kaikki kontaktit harrastajien ja ammattilaisten välillä, ettei tauti leviäisi tuotantotiloille. Eipä sillä, että olisin ollenkaan minkään tehotuotannon kannalla, mutta koetan muistuttaa itseäni, että ihan laillista elinkeinoa he harjoittavat, eikähän harrastajien munan/lihantuotanto riitä kattamaan kysyntää...ainakaan vielä ja tuskinpa koskaan.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Sain tänään tuloksen IB positiivinen. Ymmärräsin että täällä päin oli suurin piirtein kaikki positiivisia.
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Minä sain eilen positiiviselta tilalta 2 ankkaa ja brahma kanan. Meillä lintuja ei ole vielä ainakaan testattu ja en usko että testataankaan jos nuo ilmaiset testaukset loppuivat (ennekuin kunnolla edes alkoivat).
Minusta tuo IB vaikuttaa vastaavalta kuin ihmisten kausi flunssa. Eikös sitä ihminenkin silloin ole hetken heikommin työkykyinen kuin täysin terveenä, miksei siis linnutkin. Minä päätin etten jaksa asialla stressata kun ei tämä tästä miksikään kummene.
Mummoni sisarella on Ruotsissa kanoja ja hän ihmetteli kovin tätä polemiikkia IB:stä. Tauti kuulemma aika ajoin puskee esille jossain kunnes taas itsekseen häviää uinuvaan tilaansa.
siiri

Viesti Kirjoittaja siiri »

Minä olen vähän ajatellut sitä näin, että jos näen jotain ostettavaa, minkä haluan, niin sen ostan. Tavalliseen tapaan ovat tulokkaat 2 viikkoa erillään muista.
Jos myyjä kertoo kanan olevan testattu puoleen tai toiseen, niin se on hyvä asia :smt036
Meille ei testejä tullut, munat ovat normaaleja ja kaikki terveitä, mene ja tiedä kyteekö se jossain :smt002
Lukiessani edellisiä viestejä huomasin hassun jutun:
Olen 3 munislaiselta ostanut siitosmunia, käsitin heidän kaikkien olevan positiivisia ja totta on, että 2 satsia jätti kehittymättä / kuoli munaan. Yhdestä sitten kehittyivät ja kuoriutuivat ja elelevät onnellisesti
ihan joka muna :smt038 Mikä meni pieleen, en tiedä, voi olla ihan mikä vain ,en aio häseltää tästä sen enempää, onhan se nyt jo lähtöpisteessään hullua, että aikuinen ihminen tilaa kananmunia postissa :smt044
Elämä jatkuu ennallaan ja tämä on vain 1 tauti lisää, käytetään sitä maalaisjärkeä ja eletään kuten ennenkin :smt001
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Miksiköhän meillä sitten kuoriutuu munista kuin ennenki,voihan tuon ib.n syyksi laittaa senki ku potkukelkka ei oo luistanu yhtää ib.n esiintulon jälkeen :smt003
Vastaa Viestiin