UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
AnetteMilli

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Missähän vaiheessa tää purkupäätös tulee kaiken kansan nähtäville, vai pimitetäänkö tätäkin tietoa? :smt012
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

siimis kirjoitti: Sehän olis suorastaan myyntivaltti jatkossa, kanat IB:n kestävää kantaa :smt002
Sulla on siimis asennetta! :smt023 Näin käännetään tämäkin asia meidän kanaharrastajien voitoksi :smt041
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Se tässä on mielenkiintoista ettei tosiaan Eviran sivulla ole mitään tietoa ja mihin hävisi ne kolme tilaa? Mitenköhän nyt sitten käytännössä toimii kun on positiivisia ja negatiivisia ja ei kumpiakaan(ei tutkittuja) tiloja. Ensinnäkin nämä ei tutkitut pitäisi itse kustantaa näytteet. Toiseksi nämä positiiviset tilat ovat tavallaan huonommassa asemassa kanakaupassa, ainakin toistaiseksi ennenkun tämä on levinnyt "tarpeeksi" monelle, eli kaikkiin. Negatiivisten tilojen eläinaines on aika pienipiiri pyörii ja "mä en tiedä" isompi. :smt017
No, tämä on nyt tällaista pyörittelyä ajatuksilla, pääasia on kuitenkin ettei mihinkään pakkosaneerauksiin jouduttu :smt041

Mua nauratti toi Rusinan "IB positiivinen" allekirjoitus.(ei siis se itse tauti) Pitäisikö perustaa vertaistuki ryhmä; "Hei, mun nimi on Läppä ja mun kanat on IB positiivisia.... "Hei Läppä, me ollaan ei tutkittuja kun ei saatu ilmaisia testejä" :smt044 :smt044 Negatiiviset taas ei voi perustaa tukaria ollenkaan kun ne on loppuelämän karanteenissa, pelko perseen alla mistä se positiivinen oikein hyökkää , tai sitten ne on tarjoamassa tuhansia euroja siitä ilosta että saisivat kävellä positiivisen tilan kanankakoissa että ne pääsisi mukaan geimeihin. :smt003
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

IB, sen pituinen se :wav:
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

No Eviran kanta kuulemma on, että Suomi on nyt IB-positiivinen maa. Eli kaikki tutkimattomatkin on ihan positiivisia noin niinkuin oletusarvoisesti. Evirassa varmaan pää punaisena mietitään toimintaohjeita tästä eteenpäin. Tuottajillehan tämä tietää muutoksia, varmaan mietinnässä on että rokotetaanko vai luotetaanko hyvään tautisuojaukseen. Kai ne jotain tiedottaa kunhan ehtivät.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Rusina kirjoitti:Kuva aiheesta IB. Virallinen taho kertoo mm. IB:n aiheuttamista munien kuorivirheistä. Meillä yksi kana munii tämän näköisiä ryppyisiä munia. Liittyiskö tautiin vai haluaako kananen vain erottua joukosta :smt017 ? Näistä munista tulee ihan kunnon tipuja.
Kuva
Näyttää oikein tyypilliseltä ryppymunalta, joita IB-taudissa esiintyy. Ko. kanan munista kuoriutuvat kunnon tiput todistavat kyllä sitä, ettei virus siirry kanasta munan sisälle kovinkaan helposti ja jos siirtyykin, niin tipun pitäisi kuolla ennen kuoriutumista.

Hienoa, että tämä IB-jupakka päättyi näinkin onnellisesti! Hidasta toimintaa ja tiedotusta virallisilta tahoilta täytyy kyllä pitää varsin omituisena ja leväperäisenä :smt011 , joten hyvä se, että olette laittaneet heille palautetta. Muniksessa olevat IB-varoitukset puretaan heti sen jälkeen, kun nähdään ensin "mustaa valkoisella" ;)
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

ja meillä jännitetään mihin vertaisryhmään meidän puuhkat pääsee :smt015 ... aika vähän tämä vaikuttaa arkeen, huomaan, sillä eläinlääkärin käynnin ja näytteenoton lomassa meillä kuoriutui koneellinen jos jonkinsorttista :smt007 piipittäjää. ovat karanteenissa kuistilla, orporaukat, kun kukaan ei halunnut adoptoida heitä (syynä karanteeniin ei siis ole tämä viimeaikainen viirusvika :smt004 )
Hiisi

Viesti Kirjoittaja Hiisi »

Tiedotus:

EVIRA purkaa kaikki IB-taudista johtuneet rajoitukset vielä tänään. Virallinen tiedote on vielä lausuntakierroksella, mutta ilmestyy EVIRA:n verkkosivuille tämän päivän aikana. Näin kertoi Hannele Nauholz ETT:sta.

Nyt peräänkuulutetaan harrastajien vastuuta. Vaikka tauti on tullut Suomeen ilmeisesti jäädäkseen ei sitä ole syytä suotta levittää.

Viruksen itämisaika vaihtelee 1 -6 päivän sisällä. Virus säilyy osassa kanoista kuitenkin tartuntakykyisenä pitkiäkin aikoja. Näistä ajoista ei ole varmaa tietoa. Viruksen kyky selvitä kanassa riippuu täysin kanasta ja sen omasta sieto ja vastustuskyvystä. Kana saattaa esim. stressin seurauksena esim;paikanvaihdos, sairastua pitkänkin ajan kuluttua siitä kun se on saanut viruksen elimistöönsä.

Myyjien olisi hyvä rehellisesti kertoa mahdollisesta viruksesta, jotta ostajat voivat sitten tarkkailla erityisen tarkasti mahdollisia oireita ja toimia nopeasti.

Reilua kauppaa kiitos!

Tähän asti viranomaisilta on kuulunut kehuja lintuharrastajien yhteistyökyvystä ja vastuunkannosta tässä asiassa huolimatta saneerauksienkin uhasta. Pidetään asia tällä tolalla.

Mica Virtanen
Suomen Rotukanayhdistys
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mullekin tuli sit tänä aamuna ellältä puhelu, et "nyt on mustaa valkoisella" eli karanteenit purettu. Eli tiedotus ei oo ihan reaaliajassa kaikille.

Mökkyrä-ruttumunia odotellessa...
AnetteMilli

Jos tressi voi laukaista tuon päälle, niin uskaltaako silloin ostaakkaan kanoja IB+ tilallisilta? Ensin ajattelin, että selviytyjät ovat vahvempia, mutta onkohan sittenkään niin. Hmm....
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mua ei ainakaan IB+ estä :smt025 Stressi VOI saada taudin puhkeamaan, muttei kukaan oo luvannu varmaks että se puhkeis :smt002
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Pukkaahan stressi MAREKIN myös päälle, eikä niitä osto kanoja nyt silti hirveän usein kuole. Täytyy vaan koittaa järjestää kanalle mahdollisimman stressitön muutto ja uuteen parveen liittäminen, ni sit ne ei sairastu.
AnetteMilli

nyt menee mulla jo vähän off-topic, mutta miten kannattaa jo munimis-iässä olevat kanat kuljettaa? Jos esim, ajattelee jättirotuja?
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mulla on isohko koiran kuljetus häkki johon laitan pahnaa pohjalle. Lakanan heitän häkin päälle jos näyttää et kanaset on kauheen hädissään
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

jos ostat useamman samasta parvesta, niin laita samaan kuljetuslootaan, saavat turvaa toisistaan. hämärä ja viilee, niin eivät ressaanu
Vastaa Viestiin