UUSI IB-tauti tila löytynyt
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt
Myös MTT:n sivuilta löytyy nyt asiasta tiedote https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... kanaloissa.
Todella harmillisesti säilytysohjelman poikasmyynti-ilmoitus osui Maaseudun Tulevaisuuteen juuri tänään, kun oli ehditty lähettää jo ennen ETT:n ja Eviran tiedotteita.. Selvää on kuitenkin, että tällä hetkellä ei suositella kanojen siirtoa eikä mitään muutakaan kontaktia tilojen välillä.
Olisi tärkeää kartoittaa, missä kannoissa positiivisia tartuntoja on löytynyt, joten säilytysohjelmaan kuuluvat tilat ilmoittautukaa minulle (terhi.nikkonen (at) mtt.fi, p.040 757 3498).
Terveisin,
Terhi Nikkonen
----------------------
Tutkija, Kansallisen eläingeenivaraohjelman koordinaattori
MTT, Biotekniikka- ja elintarviketutkimus
Todella harmillisesti säilytysohjelman poikasmyynti-ilmoitus osui Maaseudun Tulevaisuuteen juuri tänään, kun oli ehditty lähettää jo ennen ETT:n ja Eviran tiedotteita.. Selvää on kuitenkin, että tällä hetkellä ei suositella kanojen siirtoa eikä mitään muutakaan kontaktia tilojen välillä.
Olisi tärkeää kartoittaa, missä kannoissa positiivisia tartuntoja on löytynyt, joten säilytysohjelmaan kuuluvat tilat ilmoittautukaa minulle (terhi.nikkonen (at) mtt.fi, p.040 757 3498).
Terveisin,
Terhi Nikkonen
----------------------
Tutkija, Kansallisen eläingeenivaraohjelman koordinaattori
MTT, Biotekniikka- ja elintarviketutkimus
-
- silkki
VOINY YHYREN KERRAN,etten paremmin sano,onko meillä säilyttäjillä mitään arvoa.
Nimittäin,laitoin seuraavana päivänä kun meidän diaknoosi tuli Tiina Tuoviselle sähköpostia tästä IB-asiasta,juuri sitävarte että jos jostain syystä tieto ei saavuttaisi heitä,että ainaki näin saisvat tiedon ja olisivat puollustamassa meitä säilyttäjiä jos(niinkuin silloin suuri uhka oli) pitää alkaa lopettamaan säilytysohjelmassa olevia kanoja,yleensä sitten virastoissa näyttää olevan joku automaatti joka ilmoittaa ettei ko.henkilö ole paikalla,mtt heräs toimimaan nyt sitten runsaan viikonkuluttua,nyt on tunne että onkokaan tää säilytysohjelma sitten tarpeellinen ollenkaa..
Nimittäin,laitoin seuraavana päivänä kun meidän diaknoosi tuli Tiina Tuoviselle sähköpostia tästä IB-asiasta,juuri sitävarte että jos jostain syystä tieto ei saavuttaisi heitä,että ainaki näin saisvat tiedon ja olisivat puollustamassa meitä säilyttäjiä jos(niinkuin silloin suuri uhka oli) pitää alkaa lopettamaan säilytysohjelmassa olevia kanoja,yleensä sitten virastoissa näyttää olevan joku automaatti joka ilmoittaa ettei ko.henkilö ole paikalla,mtt heräs toimimaan nyt sitten runsaan viikonkuluttua,nyt on tunne että onkokaan tää säilytysohjelma sitten tarpeellinen ollenkaa..

Viimeksi muokannut lautapihti, 06 Touko 2011, 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
on vain kunnon HULABALOO tuomosesta tauista jolle ei vissiin oo oikein mitään tehtävissä
lajitellaankohan meijjät nyt jatkossa et ib posiitiivit ja ib negatiivit ja sitte saapi vain omanlaisten kans olla tekemisissä 

No ei ainakaan säilytysohjelmassa pitäis mitenkään syrjiä posiviivisia oireettomia tiloja, päinvastoin. Sehän nimenomaan kertoo maatiaiskana kestävyydestä ja taudinvastustamiskyvystä.
toivottavasti jaotellaan. IB-positiiviset, IB-negatiiviset ja IdioottiBimbot, joiden mielestä antaa vaan kaikken tautien tulla, mitäs sitä kanoja niiltä suojelemaan, elukoita ne vaan on, eivätkä kärsi verisestä yskästä ta kuolemasta.
Mik sitten varmaan eristäytyy itsekkin mökkiinsä seuraavan IHMISTEN A-influessan iskiessä ettei vaan saa itsekkään mitään tartuntaa kun noi virustaudit on niin kovin vaarallisia 

kyse on välinpitämättömyydestä. En minä vie hevosianikaan tilalle, jossa on pääntautia. Tai koiraani paikkaan, jossa kennelyskää. Tai jos ois kakaroita, niin tahallani kyläreissulle, jossa perheessä on se a-virus. Tai noro tms.
Mut kukin taaplaa tyylillään.
Liittyykö tämä jotenkin minun kommentiin? En minä ainakaan ole välinpitämätön tämän taudin suhteen.mik kirjoitti:kyse on välinpitämättömyydestä. En minä vie hevosianikaan tilalle, jossa on pääntautia. Tai koiraani paikkaan, jossa kennelyskää. Tai jos ois kakaroita, niin tahallani kyläreissulle, jossa perheessä on se a-virus. Tai noro tms.
Mutta kun ne kakarat saa sen A-viruksen ja noron koulussa tai päivähoidossa kuitenkin, ihan aikuisten oikeesti jos liikaa hyysää ja varoo kaikkia pöpöjä tulee vain semmoinen tilanne eteen et niin ihmiset kuin eläimetkään eivät kestä enään mitään tauteja kun niiden vastustuskyky on nolla. Niinkuin vanha sanonta menee se mikä ei tapa niin vahvistaa. Ja minä en ole välinpitämötön mutta en sorru turhanpäiväiseen panikointiin ja hössötykseen pienen virustaudin takia, josta Evira on tehnyt nyt niin ison jutun koska se on vaaraksi suomalaiselle kananmunan ja broilerin tuotannolle. Mikä siinä nyt on niin vaikeeta ymmärtää
. Ei ne siellä E#virassa ole huolissaan meidän harrastekanoista vaan tuotanto kanoista ja elinkeinosta piste

HEPU, ONNITTELUT JA SELKÄÄN TAPUTUKSIA !!!! Arvaa oonko jännännyt teidän tuloksia, upeaa että ovat negatiivisia
.
Mun kaikki teoriat tämän taudin liikkeistä meillä meni samalla romukoppaan
! Jos teillä ei ole IB:tä niin sitten viruksen on täytynyt tulle meillekkin ihan vasta, aikaisintaan helmikuussa... ja kanojen olla siis oireettomia. Olikos se syksyinen sittenkin aito kananuha????? Täytyy oikein istua ja miettiä ja
...
Oon äimän käkenä!

Mun kaikki teoriat tämän taudin liikkeistä meillä meni samalla romukoppaan

Oon äimän käkenä!
Jos se vaan ei tartukkaan kaikkiin kanoihin tai sitten ne Eviran testit ei pelitä kunnolla.
Hei nyt kun ei oo vielä IB:tä testattu meillä niin uskaltaisiko sitä myydä fasaanin siitos munia jos pitäisi niitä eri rakennuksessa kun kanoja ja käyttäisi desinfiointi ainetta muniin ja käsiin kun niitä käsittelee? 

Minusta tuo on minkään "viraston" toiminnaksi aika nopeaa. Eihän tässä viikon aikana liene mitään hävitty? Vastahan tämä on tutkinnassa, kuinka laajalle on levinnyt ja se jatkuu edelleen.. Tottahan meille kaikille tavalla tai toisella asianosaisille on odottavan aika pitkä, mutta kyllä tähän asiaan on mun mielestä yllättävän hyvin paneuduttu tuolta virastojen ja viranhaltijoiden puolelta.lautapihti kirjoitti:mtt heräs toimimaan nyt sitten runsaan viikonkuluttua, nyt on tunne että onkokaan tää säilytysohjelma sitten tarpeellinen ollenkaa..
-
- silkki
AI JAA!!!
Öh? Mihis mä nyt syrhälsin? Ei ollut tarkoitus loukata tai vähätellä tai mitään.. Mutta tuosta "ai jaa":sta en osaa kyllä päätellä, mikä meni vikaan?
Siis onko tämän viikon aikana jo tapahtunut jotain, mikä olisi ollut MTT:n toimesta estettävissä, mutta mitä ei voi enää korjata? Mä en todella tiedä sellaista. Valaise asiaa, jos vain voit.