UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
max3

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja max3 »

Siis sehän oli munintakanalasta ja se muninnanlasku oli huima. Tais ne karantteenimääräykset tulla ennen yhtään testiä, mut olen tässä kuullut sellaistakin, ettei välttämättä ole IB:tä osattu testata, jos oireet ei ole avauksessa viitanut yhtään sinne suuntaan (mut tää sit ihan huhu) :smt017
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Mistähän tää tauti on meille kulkeutunu,monien kanoilla tuntuu olevan oireita,meillä edelleenkin kanat oireettomia vaikka oon saanu jo kuulla olevani oikein pää ib:llinen
Mini

Viesti Kirjoittaja Mini »

Meillä ei ole kontaktia tautitiloihin, mutta minua ihmetyttää ja kummastuttaa että joulukuusta alkaen on ollut melkoinen kato, kanaa ja kukkoa on kaatunut jos jonkinlaisilla oireilla. Muutama marekiksi päätelty, 2 mennyt suorin jaloin ilman ulkoisia merkkejä (ja harmittaa etten lähettänyt näitä Eviraan!), yksi silmätulehdus (jolla tulehtunut munanjohdin, eikös IB vaikuta sillä suunnalla?) ja yksi suolenluiskahdus. :smt009
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Lautapihti, tottakait sä olet syyllinen, ku kert ite testit tilasit ja vieläpä avoimesti kerroit. Sehän on ihan hyvin voinut tulla mun kukosta teille ja mulle niiden mun alkuperäisten kanojen mukana viime keväänä.
rituritu

Viesti Kirjoittaja rituritu »

lautapihti kirjoitti:Mistähän tää tauti on meille kulkeutunu,monien kanoilla tuntuu olevan oireita,meillä edelleenkin kanat oireettomia vaikka oon saanu jo kuulla olevani oikein pää ib:llinen
pää IB: llinen :smt043 ,no huh,selvinneekö koskaan että mistä ja koska on kenellekkin tullut,tuskimpa.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja mun yks extuotantokanahan kuoli niiden kovien pakkasten alussa. Tuli todella väsyneeks, sukasato jotenkin jäi puolitiehen eikä edistyny enää ja sit vaan oli pudonnu orrelta yöllä ja löyty aamulla orren alta kuolleena makaamasta. Missäs mainittiin, oliko ibllä yhteyttä sulkasadon keskeytymiseen? Ja paljon on ollu munintaelin ongelmaa(mutta vaan noilla em kanoilla).
Tähän muuten vielä et mulla on ittelläni taipumusta hengitysteiden tulehtumiseen ja se tulee AINA lumien lähdettyä, eli uskon tän vuodenajan vaan olevan erittäin otollinen niille viruksille. Olisko siks voinu tulla nyt yllättäen esiin siellä sun täällä?
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kauankos kestää ennekuin tulokset tulee, en huomannut kysyä näytteiden ottajalta? Onkohan sillä vaikutusta kiireellisyyteen, jos on kontaktitila tai tilasi muuten vaan testit. Mietin vaan, että meneeköhän kaikki kontaktitilat ohi varmuuden vuoksi testatuista. Tosin kyllähän ne näytteet menee pikaisesti pilalle, joten pakkohan ne on heti varmaan tutkia. Mitenkähän tätä vielä vois käännellä :)
kesaheina

Viesti Kirjoittaja kesaheina »

maunu_muori kirjoitti:Tota selasin vähän netistä... siellä mainitaan mm. että voi levitä kontaminoituneen rehun välityksellä...(mikähän tästä tulikin mieleen...)
joka tarkoittaa siis sitä, että virus elää ihan hyvin, jonkin aikaa kanan ulkopuolellakin eli ei olis mikään mahdottomuus tuoda tuliaisina ulkomailta, varsinkin paikoissa, joissa on tautia ja joissa kanat elää vapaasti turistikohteiden raitilla.
http://poultrykeeper.com/poultry-diseas ... rders.html
tossa on muutaman muunkin taudin kuvaus..

mutta poikasilla se kenokaulaisuus, siipien roikuttaminen , hermosto-oireet, jalkojen vetely...ja kuolema, miten musta tuntuu että näistä on ollut kirjoituksia täälläkin
meillä meni muutama viikko sitten yks kukko. se vaan kaatui. kana meni muutama pv myöhemmin.alko niin et roikotti siipiä pitkänä, makoili vain jalat pitkänä..

voikoha olla tuota?

meille on viimeksi uusia lintuja tullut syksyllä :/
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Laitoin Eviraan s.postia että onko mahdollista saada tietoa montako tilaa on testattu ja montako positiivista/negatiivista näytettä saatu, vastaus plus miinus nolla.
Hei!

Ymmärrän tiedon tarvetta ja odotuksen kurjuutta, siitä vain nyt kärsimme kaikki. Loppuviikolla saadaan uusia tuloksia ja silloin kyllä pyrimme tiedottamaan mahdollisimman kattavasti. Liian hätäisiä johtopäätöksiä ei nyt kannata kenenkään tehdä, pääasia että tilanne nyt selvitetään ja uusia lintujen siirtoja ei tehdä ennen kuin saadaan laajempi käsitys ja erityisesti tieto tilanteesta.

Ystävällisin terveisin

Päivikki Perko-Mäkelä

Tutkija, jaostopäällikkö, ELL

Evira,

Tuotanto- ja villieläintutkimusyksikkö

Seinäjoki
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

No olipa ympäripyöree vastaus :smt019 kai nyt ois voinu jotain määriä sanoa kun on niitä kuitenkin enemmän testattu kuin se neljä mitä sivuilla kerrotaan. Hohhhoij
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

No niinpä! Ja silti oletetaan että me kiltisti teemme niin kuin Evira sanoo ja erakoidumme kanojemme kanssa ties kuinka pitkäksi aikaa. Ja tässä kiitos! Mä haistatan pian pitkät noille viranomaisille!
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

Joo tänään mä taas agrin takapihalla törmäsin tohon naapurin munintakanalan omistajaan. "unohdin" etten ois varmaan saanu mennä juttelemaankaan vaan juosta kiiruusti toiselle puolelle noutopihaa :smt003 . Nojoo, enpä mä nyt ole kanojani myynykkään ja oottelen vähä tietoo mut ois se ihan kiva kun sitä tietoo sais sit sitä mukaan kun hekin, on he kuitenkin vähä viisaampia.. ja jos sielä on jotain kokoustettukin :smt017
tinttuli

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Rehuriskeistä
3.3.2 AVIAN INFECTIOUS BRONCHITIS
http://www.biosecurity.govt.nz/files/re ... eat-ra.pdf
IB leviää pääasiallisesti lintu-lintu kontaktissa pisaratartuntana hengitysteistä taudin akuutissa vaiheessa.

Virusta löytyy henkitorvesta, keuhkoista, munuaisista ja limapusseista? 24 tuntia tartunnasta - 7 päivää tartunnan jälkeen.
Virus löytyy hengitysteiden kudoksista jopa 7 viikon kuluttua tartunnasta kliinisten oireiden hävittyä. Monet IB-viruskannat erittyvät myös ulosteeseen. IB virusten on osoitettu esiintyvän suolistossa jopa 28 päivää ja jotkin kanat voivat jäädä pysyviksi kantajiksi, erittäen virusta ajoittain.

Teolliset kananrehut eivät sisällä kananlihaa ja ne valmistetaan niin korkeassa kuumuudessa, ettei saastuminen pitäisi olla mahdollista. Samoin voisi ajatella tipunrehuksi keitettyjä kananmunia.
Eli rehun kautta tartuntaa ei pitäisi saada, ellei kanoille anneta raakaa kanan/broilerinlihaa tai teurasroippeita.
Virus ei lisäänny teurastetussa ruhossa, mutta saattaa saastua teurastuksen yhteydessä ulosteessa olevista viruksista, samoin on todettu teurastuksen yhteydessä ruhoon jäävän sen verran viruksen saastuttamaa sisäelinkudosta , että parven sairastuminen on mahdollista.
Jos on ottanut vastaan esm. teuraskukkoja tämä pitäisi huomioida.
Virus säilyy useita kuukausia -20 ° C, ja loputtomasti -30 ° C.

56 ° C noin 98% viruksista tuhoutuu ja 2% kestää lämpöä paremmin riippuen ko. viruskannasta. Jotkut kannat tuhoutuvat 56 ° C täydellisesti 10 min, kun osa ei tuhoudu edes 60 minuutin kuluttua. Viruksen pitäisi tuhoutua 60 ° C 5 minuutissa tai 100 ° C 1 minuutissa.

Mielenkiintoista pohdittavaa varsinkin viimeiset kommentit tässä linkissä
http://www.shagbarkbantams.com/ib.htm

Jatkossa on jokaisen varmaakin asetettava omassa kanalassa riskiarviointiin perustuvat kriteerit, mistä ja mitä lintuja kanalaansa tuo. Mitkä ovat ne omien eläinten terveyteen vaikuttavat seikat, jotta mahdollisimman monilta tartuntataudeilta vältyttäisiin. Samoin myyjän tulisi rehellisesti kertoa sairaushistoriat, kuolleisuus ja lintujen alkuperä, jolloin ostaja voisi edes vajavaisesti arvioida ottamaansa riskiä. Jos parvessa sairastuu tai kuolee useampia lintuja, olisi ihan luonnollista ottaa yhteyttä ell ja lähettää sairastuneita Eviraan. Noita oireita oli aikaisemmin monilla ja mielenkiinnosta tutkailin mitä se voisi olla. IB oireiksi sopi hyvin, mutta varmasti vahingollista oli myös "tieto" siitä, ettei tautia esiinny suomessa.
uusikananen

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Testit otettiin torstaina ja tulos tuli tänään--- Positiivinen. Oireita meillä ei ole edelleenkään ja munia tulee normaalisti. En ole onneksi myynyt muutakuin viiruja ja läiaikana myydyt on menneet kanattomalle tilalle. Mutta läänin ell kehoitti vaan noudattamaan myynti/vaihtokieltoa ( sanomattakin selvää) ja odottelemaan, mitä korkeampi taho ohjeistaa. Sanoi, että todennäköisesti käy niin, että leviää ja ollaan karanteenissa kaikki, sit todetaan ettei tälle voi mitään, voivoi ja puretaan karanteenit. Ja munat voi käyttää normaalisti ja lihatkin, jos tahtoo. Kukkopojat laitan lihoiksi, mitäpä niitä tuossa ruokkimaan, kun kuitenkaan ei voi poiskaan antaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voimahalaus sulle, uusikananen!!
Vastaa Viestiin