UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Bean

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Bean »

Siis mä haluan nähdä sen ihmeen, että jollain harrastajalla on kaikki kanat IB-negatiivisia. :smt017 Tuotantokanat todennäköisesti ovatkin tautivapaita, kiitos erittäin tarkat määräykset ja toisaalta kanojen lyhyt elämänkierto (yksi munintakausi ja sitten :smt027 ). Kun kerran IB:tä on yleisesti jo 70-luvulla Suomessa todettu, niin kyllä sitä sitten on jo kaikilla harrastajilla/takapihakanaloiden pitäjillä. Onneksi luonto korjaa heikot ja täten jäljelle jäävät ovat taas astetta vahvempia tulevaisuudessa. Mielestäni onkin nyt aivan turha stressata omien kanojen testauksesta, sillä niin kauan kuin suositellaan ns. "karanteenia", niin sitä noudattakaamme ja kun totuus selviää, niin sitten jatketaan taas harrastusta kuin ennenkin, tosin hieman taas tästä tapauksesta oppineena ja viisaampana. :smt023
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mik, kyllä sä kaiken järjen mukaan olet lautapihtin kontakti, ellei kukon reissusta ole jo "liian" kauan :smt017. Kai se kukkeli meni suoraan lautapihtiltä vastaanottajalleen, joka ainakin on lautapihtin kontakti.
Vähän vaikea määritellä noita aikarajoja, mistä lähtien kontaktit lasketaan... taitaa olla tapauksesta kiinni.

Kontaktitiloja ovat eläinten osto-/myyntitilat ja kanalavierailut/-vierailijat. Kysyin noista siitosmunalähetyksistä läänineläinlääkäriltä ja hän sanoi että ne olisi hyvä listata kontakteiksi, samoin lennossa tien päällä omistajaa vaihtaneet munat (äh, tuleekohan tuosta jo ihmiskontaktikin? :smt017). Tuskin niitä kuitenkaan ekana tutkitaan, jos ollenkaan.
Mutta jos virus elää ihmisen mukana vain 2 vrk, niin kauankohan sitten postipaketissa???? Tai kanasta peräisin olevissa munan pinnassa olevissa eritteissä? Tahtoo tietää tarviiko virus kanan vai kelpaako sille pelkkä kananp**ka???!!!! :smt021 (Siinäpä seuraava kinkkinen kysymys eläinlääkärille :smt003)
:smt017 Päänraapimishymiö kuluu loppuun tätä menoa :smt017 :smt005

Bean, olen samaa mieltä. Kyllä elämä (kanailijankin) palaa vielä uomiinsa ja maapallo oikealle radalleen :smt045.
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

MIK.tervetuloa vaan hermannin nuorisoseuralle :smt005 vaikka kuinka hyvin muistan vierailun teillä ei mun pahvipää oo osannu yhdistää,tottakai pääset listoilleni
yhteystiedot vaan yxärillä tänne,huomenna vien vielä uutta listaa,niin tosiaan se oli se kukko joka majaili meillä viikkotolkulla ilman kiitoksen sanaa vastaanottajalta,meni sitte jollekki välikäsien kautta :smt011
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

hui kauhistus.. ollaankohan mekin kontaktitila kun eka munismiitinki oli meillä :smt005, sillon tuli meille viimeisimmät kanat, muutoin ollaan oltu aika tavalla siinä oman kannan jalostusrojektissa... :smt040 .. ja tais lähteekin niitä viimeisiä niihin aikoihin, sinä kesänä
Rusina

:smt042 Oottele vaan muoriska eläinlääkärin puhelua, eihän sitä tiedä kuinka kauas joutuvat/haluavat IB:n juuria jäljittää. Heko heko! :smt043
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Miten pitkältä ajalta Evira haluaa selvityksen kontakteista? Näyttää, että eri ihmisillä eri ajat, vuodesta, kuukauteen ja siltä väliltä? Talvi ainakin mulla niin hiljaista aikaa, että helposti muistaa kontaktit, mutta jos viime kesästä saakka pitää muistella, niin sitten saattaa kyllä muisti jo pätkiä :smt002
Rusina

No mun täytyy ilmoittaa kontaktit syksyltä asti, ihan siitä syystä että meillä oli selkeästi IB:n kaltaisia oireita loka-marraskuun vaihteessa. Ja koska mulla oli selvä epäilys mistä tartunta tuli (siellä paikassa oli myös ollut outoja äkkikuolemia). Mulle annettiin semmoinen ohje, että oireiden ilmenemisestä kuukausi taaksepäin pitäisi ilmoittaa kontaktit. Siitä siis tulee tuota yksilöllistä vaihteluväliä.
Mulla meinaa kans vähän pätkiä, ketä ja missä oon tavannut. Täytyy varmaan lähteä kanalaan istumaan ja katselemaan siipiveikkoja. Siinä mukavasti muistuis mieleen mikä kana on tullut mistäkin :smt001.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Tulevaa silmällä pitäen varmaankin kannattaa kirjata jokaikinen kontakti, kana, kukko, ukko ja akka vihkoon ylös jos jolloinkin tarvii jälkikäteen muistella ketä ja mitä on tavannut ja missä ja milloin :shock: On tämä vaan aikamoinen rumba teillä kaikilla :smt011 mutta kyllä tämä vielä tästä selkenee :smt023
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Rusina kirjoitti:Mulle annettiin semmoinen ohje, että oireiden ilmenemisestä kuukausi taaksepäin pitäisi ilmoittaa kontaktit. Siitä siis tulee tuota yksilöllistä vaihteluväliä.
Mutta jos ei oireita edes ole ollut :smt017 sitten kuukausi?
Rusina

ninnu kirjoitti:Mutta jos ei oireita edes ole ollut :smt017 sitten kuukausi?
Niin kai :smt017 ?

Vanhoja ketjuja selatessa tuli vastaan tämmöinen: http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=7518 . Vaikuttaa tutuilta oireilta... ettei vain?
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

kyllä mulla on ihan kaikki kanojen ostot ja myynnit kirjattu ihan kanailun alusta asti. Ihan sen takia, että jos tarvii uutta verta parveen, niin on helppo katsoa, et mitä mistäkin on ostanut ja minne on kukkoja myynyt. Pystyy välttämään helpommin sukusiitosta.

Tokikaan yhteystiedot ei ole täydelliset, osasta vain nimi ja paikkakunta.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Rusina kirjoitti: Vanhoja ketjuja selatessa tuli vastaan tämmöinen: http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=7518 . Vaikuttaa tutuilta oireilta... ettei vain?
niin miten vanhoja ketjuja sit selataan? http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=395 :smt002
viki1970

Viesti Kirjoittaja viki1970 »

http://www.kaytannonmaamies.fi/kmvet/ar ... -viljelija

VANHEMPAA TEKSTIÄ

Löytyipä selaillessani tuollainen teksti, josta tulikin mieleen JOTTA KUINKA MONELLA ON KATTAVAT VAKUUTUKSET???näiden tautijuttujen varalle....
Samalla kun tuossa kerrotaan 2004 vuoden tauti hommelista niin kävimpä tarkistamassa myös tämän päivän lainsäädännön näistä PAKKOTAPOISTA mistä täälläkin mainintaa ja vääntöä ettei virkamiestahot voisi niin määrätä.
TOIVON KUITENKIN SYDÄMESTÄNI ,ETTEI IKINÄ NIIN PITKÄLLE NÄISSÄ TAUTIASIOISSA TARVISI MENNÄ.
Rusina

NO JOO, taitavat viranomaiset joutua seuraavaan IB:n jälkiä melko kauas. Koskahan karanteenit puretaan? :smt002
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Eipä taida kannattaa ottaa vakuutuksia muutamalle kymmenelle harrastekanalle kun ei niistä tulojakaan ole. Tuotantokanalat on asia erikseen.
Vastaa Viestiin