UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
lautapihti
silkki

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

läänin ell käski olla hötkyilemätä,kielsi mua kun lupasin alkaa lopettamaan elikoita,monessa massahan rokotetaan ko tautia vastaan yleisesti,suomessa ei koska täälä ei oo tautia oo tavattu 70 luvun jälkeen,mun mielestä ratkaisu vois olla että rokotetaan joka kana,marek rokotuksia mun mielestä kannattais ajatella harrastajapiireissäkin,ongelmana vain pikku kanallisilla on rokotepakkausten koko, pienin määrä taitaa olla 1000 tipun tarpeeseen oleva pakkaus(siis marek).
Vieläkin tolkutan samaa,Meillä tauti on ollut OIREETON,yhtenä iltana yksi kukko aivasteli,siinä se,eli se voi nyt olla vaikka kuinka monen pikkukanalassa,en haluais olla nyt mikään paniikin lietsoja,mutta turha on nyt asiaa kaunistella,sen verran oon asiaa selvittäny ja pähkäilly että luultavasti tauti on laajasti liikkeellä,ainut hyväpuoli on että tauti ei oo tappava,käytännössähän vain muninnan lasku on pahin ongelma,siksi ei oo paniikkia lopettamisien kans,katsotaan mitä virkamiehet nyt päättää,jossainhan luki ettei suomella oo valmiuksia rokottaa koko kanakantaa,mitäs jos vähänajan kuluttua onkin :smt048
PASKA JUTTU silti,muutamien tonnien menetys on jos tuo katras pitää teilata :smt021 :smt019
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mitä se lääninell sanoi ratkaisuksi asiassa? Kaikki pois?

Tulikin jo...
Viimeksi muokannut Xaus, 28 Huhti 2011, 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Hei nyt siis aikuisten oikeasti pitää estää taudin leviäminen ja kieltää vierailut toisten tiloilla, välttää munistapaamisia, välttää ottamasta toisten kukkoja teuraaksi ja ennen kaikkea välttää toisten kanojen/kukkojen/munien kuljetukset toisille tiloille.

Pahimpia taudinlevittäjiä maalaisjärjellä ajatellen ovat ne, jotka ajelevat pitkin poikin ristiin rastiin Suomen maata ja kuljettavat siipikarjaa tilalta toiselle. Täytyy vaan pitää kädet ristissä ja toivoa, että taudin lähde selviää ja tauti saadaan kuriin.
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

^Tiedätkö, mä alan olla sen kannalla että sitä on lähes joka paikassa jo ja se että saataisiin eliminoitua Suomesta tää veke on hiukka liian myöhästä nyt..
lautapihti
silkki

Mä oon pidemmän aikaa miettiny että onko jatkuva kukon vaihtelu tarpeen juuri taudinleviämis uhkan vuoksikaan,tottakai pitää vaihtaa mutta mun mielestä turhan usein niitä vaihdellaan,meilläkin! kuinka se entisaikaan olis ollu mahdollistakaan kovin kaukaa usein vaihtaa.Pitäähän se nyt arvatakki mihin se johtaa kun ajellaan ympäri suomen ristiin rastiin mennen tulle lintulaatikkoja vaihdellen,välillä pyörähdetään jonku tilalla jolla on jotain tosi harvinaisia lintuja,mahdollisesti salaa ulkomailta tuotuja,ja tällä en nyt todellakaa tarkoita ketään erikseen vaan tuntuu olevan aika yleistä kanaharrastajapiireissä,minäkin oon muutaman keikan heittäny,tosin en missään hämärätiloilla,enkä tiedäkkää ketään joka olis salakuljetettuihin sekaantunu.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Taitaapi olla. En haluais olla tyly suurtuottajia kohtaan, mutta tää tautihan on tuhoisa vaan muna- ja broilerituotannolle. Voiko virkavalta todella määrätä missään vaiheessa tapettavaks kaikkia sairastuneita, jos tähän ryhmään kuuluis esim. valtaosa maatiaiskanoista? Onhan muitakin sairauksia, jotka vähentää munintaa ja ne leviää oireettomistakin linnuista. Mä luulen et tää on todella vaan yks monista, mutta asiaa suurennellaan, koska sitä ei oo suomessa ollu.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

omena kirjoitti:^Tiedätkö, mä alan olla sen kannalla että sitä on lähes joka paikassa jo ja se että saataisiin eliminoitua Suomesta tää veke on hiukka liian myöhästä nyt..
Mä olen samaa mieltä. Tuskiin enää auttaa vaikka kuinka laittais ovet säppiin eikä kävis muiden tiloilla, mä luulen että tää tauti on jo joka paikassa.

Eihän tämä harrastajapiireissä niin vaikutakaan, meillä ei kenelläkään ole elanto näissä kiinni. Mutta miten vaikuttaa suuriin kanaloihin? Pitääkö harrastelinnutkin lahdata jotta taudista ehkä päästäis eroon vai vaikuttaako vaan suuriin kanaloihin?
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Nyt vasta pääsin koneen ääreen. Juttelin aiemmin TeijaR:n kanssa ja mulla alkoi hälytyskellot soida, koska meidän kanoilla oli saman tapaisia oireita syystalvella. Ja kuulin jo talvella aiemmin että jossakin muussakin kanalassa jossain muualla puolen maata oli ollut saman tyyppisiä oireita. Sellainen paikka siis, joka ei ole ollut missään kontakteissa tähän suuntaan. Joten JOS meidän "kananuha" oli IB:tä, niin sitä on ollut Suomessa vähintään puoli vuotta. Ja kuinka kauan jo sitä ennen, ei se tyhjästä ilmesty?!!

Meille on testit tilattuna, toivottavasti mahdollisimman moni muukin otattaa testin, jotta taudin laajuus selviää.
jokunen

Viesti Kirjoittaja jokunen »

Eli minkälaisia oireita?
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Täältä keskustelusta löytyy: http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=11010 .
Eli kuplivat silmät ja limainen hengitys. Eivät vastaan kovinkaan hyvin virallisia IB-tartunnan oirekuvauksia.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

millaiset on kuplivat silmät? Oisko ihan kuvaa?

Ja lautapihtille perheineen voimia!
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Jos sitä kerran on oireettomanakin niin eiköhän se ole jo liian myöhäistä melki kaikkien kannalta. Kyllä viimisen vuoden aikana on kanat ja kukot niin tiuhaan liikkunut ympäri suomea ja jos kerran vaatteissakin voi levitä niin se on jo ihan selvä homma. Mahtaako niistä testaamisista olla nyt enään mitään hyötyä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi ei, onpa kurja tilanne. Voimia lautapihdille ja samalla myös meille kaikille :smt056
Itse ajattelin ensin, että koska taudin itämisaika on niin lyhyt (ETT:n mukaan maksimissaan 6 vrk), niin tämä saattaa selvitä hyvinkin nopeasti. Mutta nyt tämmöinen oireettoman taudin ilmaantuminen kuulostaa kyllä pahalta :smt010
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

minnimanni kirjoitti: Mahtaako niistä testaamisista olla nyt enään mitään hyötyä.
Mulla ollut sama ajatus. Uskallan epäillä että lähes jokaisen kanoilta saatais positiivinen tulos :smt017 Ja ennen en ainakaan lähtis testaamaan kun virallisilta tahoilta tulee jotain kommenttia asiaan.
lautapihti
silkki

En kyllä käsitä,missävaiheessa meidän kanoilla olis voinu olla jotain aivastelua tai vastaavaa,käyn tai jompi kumpi meistä käy kanaloissa 2-3 kr/pv,ja kyllä siinä nyt jonkuaikaa viivytään,olis sen nyt huomannu,käsittämätöntä :smt009,nyt pitää täytellä kaavakkeita ja muistella missä on käyny ja ketä on vieraillu,mielenlaatu on nyt vähän sitä luokkaa ettei oikein jaksais,huomenna on treffit ympäristöterveystoimen päällikön kans,yks mikä täs on positiivista on viranomaisten asiallisuus,eviras,ell,lääninell,jne,yllättävää miten suhtautuvat pikkukanalliseen,mielelläni teen yhteistyötä tälläisten virkamiesten kans,heille tää on vain niin uusi
asia että ovat vähän itteki "pallo hukas" tää on nyt sen verran iso asia että päätöksiä tehdään ministeriö tasolla,kuulemma.
Mietitystä herättävä kysymys kaavakkeissa oli.ULKOMAAN MATKAT,voisko olla että tauti kulkeutuis ulkomailta pompanhiassa kotikanalaan????? :smt017 :smt045
Vastaa Viestiin