Onko muut ostaneet "huijarilta" siitosmunia?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
pipsa

Onko muut ostaneet "huijarilta" siitosmunia?

Viesti Kirjoittaja pipsa »

ostettiin kalkkunan kimppa munia tässä taannoin.
osa oli mätiä ja loput ei "itäneet" ollenkaan.
samaan aikaan koneessa oli normi kanan munia jotka kehittyivät normaalisti,joten ei ollut koneessa vika.
Myyjä syytti matkahuoltoa eikä tullut yhtään vastaan :smt013

En ole aikaisemmin moiseen törmännyt ja harmittaa että maksettiin 50euroa mädistä munista.
Mun mielestä olisi ollut kohtuullista että oltaisiin saatu muutama muna tilalle,kun eivät periaatteessa maksa myyjälle mitään.
Muutamakin olisi riittänyt...En mäkään myy asiakkaalle paskaa ja sano et sopii sulle, ei mun ongelma....

tässä taas nähdään kun muutama "mätä" myyjä pilaa monien muidenkin maineen :smt011
Suwitsu

Re: Onko muut ostaneet "huijarilta" siitosmunia?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Munien myynti ja osto on aina aika kinkkinen juttu. Varsinkin jos niitä ei itse käy hakemassa niin ei tosiaan voi tietää miten niitä käsitellään/säilytetään matkalla. Ja toisaalta hautomisolosuhteetkin on tärkeät, toisaalta tässä tapauksessa tainneet olla ok jos kanatipuja tuli. En kyllä huijariksi menisi myyjää sanomaan näillä perusteilla, siitosmunille kun ei voi koskaan antaa takuuta! Ja kyllä ne munat myyjällekin on pitkän pennin maksaneet jos kaikki kulut kalkkunan pidossa lasketaan yhteen.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kalkkunan hedelmöittyminen ei oo ihan niin helppo nakki, kuin vois kuvitella. Varsinkin noista lihakalkateista suurin osa ei ilman keinoheldemöitystä idä oleenkaan... mie anakin ite ostaisin poikasii, enkä munia, ihan vaan sen takia, että saa sen määrän, minkä haluu , ja niissäkin pitää ottaa huomioon se, että pikkupoikasissa on aika iso kuolleisuus.

Toi paikka mistä ostin viime keväänä liha-poikaset, kerto että hedelmöittyminen on ollut rapiasti alle 50%(heillä on luontanen PANKKITALLETUS. :smt005 . ) ja siihen kun vielä muut tekijät päälle niin huonolla tuurilla, niinkuin ketjun alottajalla , ei kertakaikkiaan tule yhtään elävää...

Teollisessa kasvatuksessa kaikki naaraat keinosiemennetään. :smt045
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

joo, ei ne kalkkunan munat ilmasia ole. Mä en edes myy mielelläni, koska ne on mun koiralle tarkotettuja. Ja noi munat on mun koiralle arvokkaita, niin herkkua ovat :smt003 Ja sit jos kerään siitosmunia, niin läpivalaisen ne kaksi kertaa, keräyksen jälkeen ja ennen kun laitan koneeseen/pakkaan ostajalle. Säilytyskin on vähän toisen näköistä ku tavan munilla, eka vrk huoneenlämmössä ja sit vanhassa kaapissa +14 asteessa ja kosteudestakin ja kääntelyistä huolehdittava. Ja tosiaan se kalkkunan ylläpitokaan ei oo ilmasta. Hyvin vois nostaa munan hintaakin vielä...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Raju syytös. Minä oon myös ostanu kalliita munia joista ei ole yksikään lähtenyt kasvamaan, ei tullut edes mieleen pyytää uusia tilalle. Pidän sitä ihan normaalina riskinä jonka ostajana otin kun pyysin munat lähettämään. Samoin itse munia hakeneenakin on ollut epäonnistumisia. Ei mulle ole silti tullu mieleenkään että olisi huijattu. :smt009 Ja juuri tämmöiset syytökset saa monet jättämään munien myynnin, itsekkään en yli 10 vuoteen suostunut lähettämään yhtään munaa(paitsi lahjaksi kerran). Ja nyt kun tänä vuonna olen lähettänyt, niin enpä todella toivoisi että huijariksi syytetään silloin kun ensimmäisen kerran käy niin että lähetys on pilalla. Eihän se munalaatikko tarvitse kuin yhden ainoan kunnon töytäisyn niin niistä ei kasva mitään vaikka näyttäisivät ehjiltä!

Muoks. Mun kokemukset kirjotettu kananmunista lähinnnä, eli ei liitty tähän myyjään.
Viimeksi muokannut smari, 25 Huhti 2011, 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Melkoista tuurinpeliä se haudonta on, tulos voi olla 0-100%. Siitäkin huolimatta, että munat olisi lähtötilalla testattu hyvin “itäviksi”.

Lähettelin kalkkujen siitosmunia vuosi sitten.
1. lähetys: 10 munaa, joista iti muistaakseni 7. (Tässä vaiheessa ajettelin, että tämähän on kivaa puuhaa.)
2. lähetys: 10 munaa, joista iti muistaakseni 3. (Oho! Eipä taida ollakaan.)
3. lähetys: 10 munaa, joista iti muistaakseni 1. (Ei ole sittenkään mun laji.)
4. lähetys: 10 munaa, joista lähti kehittymään tasan 0. (Viimeinen munalähetys meiltä.)

Munat oli säilytetty ja pakattu mukamas hyvin ja lähtivät särkyvinä postipaketteina. Paitsi yksi satsi, joka lähti henkilöautolla. Sitten kesemmällä oman kalkkunan alta kuoriutui vain yksi tipu, koska kalkkurontit (tai harakat tai mitkä lie) särkivät munia ennen kuin kerkesin niitä edes läpivalaista.
(Tämä viimekesäinen meinottelisi nyt hautoa…hmm…pitäisköhän testata tämän kevään prosentit?)

Yksikään munien vastaanottaja ei minua “huijariksi” sanonut, vaikka varmasti harmitti ja otti päähän, kuten minuakin. Pohdittiin, että kalkkukukko ilmeisesti jäi kesälomille. Muisteltiin wanhan kansan kertomuksia, etteivät kukot välttämättä hedelmöitä munia hetikään koko ajan.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mulla kaksi silkkiä alkoi hautomaan peräkkäisinä päivinä. Enimmäisenä aloittaneen munista lähti kehittymään 6/7 ja päivää myöhemmin aloittaneella 0/7. Munat olivat omia ja samoissa tiloissa säilytetty. Molemmat kanat myös aiemmin hautoneita ja hommansa osaavia. :smt001 On tosiaan tuurista kiinni.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Viime kesänä hyvin huomasi, millaisia eroja itävyyksissä oli, vaikka itse haudoin samalla koneella, ilman postituksia.

Joka viikko laitoin 10-20 munaa koneeseen, välillä lähti lähes kaikki, välillä tyhjää taas suurin osa. Samat sapuskat, linnut ja tilat. Paljonhan noita poikasia tuli, mutta paljon oli muniakin käytössä.
Viime kesänä en tainnut kenelläkkään enää myydä, toissa kesänä kun välillä oli itävyydet heikkoja, niin mielipahaahan siitä vain tuli. Itse en enää munia myy, mielummin haudoin itse ja halukkaat voivat itse poikasina ostaa.

Ostin kanssa kalkkunasiitosmunia toissavuonna 75€:lla ja hain ihan autolla, kilometrejä tuli pari sataa.
Saldo 1 tipu ja sekin väärän rotuinen, pronsseja piti olla, mutta buttiristeytys Kalle-kalkkuna sieltä sitten kuoriutui. Tällöin kyllä kerroin myyjälle, lähinnä tuon rodun takia huonosta tuloksesta. Mitään hyvintystä en pyytänyt, eikä sitä kyllä tarjottukkaan.

Tämä on välillä tälläistä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kalkun munat on tuollaisia, mutta minä olen saanut postissa kananmunapaketin jossa oli jo valmiiksi yksi muna rikkoutunut mätänä...
Hirvee lemu oli ja pari ihan hyvääkin oli rikkoutunut.
Sille nyt ei oikein voi mitään, mutta kyllä mua se mätä harmitti...
Kaikki haisevassa sotkussa.
Jos siitosmunia lähettää, niin tulis niitten olla tuoreita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä myyn aika säännöllisesti siitosmunia, varsinkin näin keväisin. Yleensä testaan siitosta omalla koneella ja kerron kotisivuilla aika tarkkaan, miten on mitkäkin munat itäneet. Silti yllätyksiäkin tulee. Olen tullut silleen vastaan, että jos yhtään ei ole lähtenyt itämään, olen tarjonnut uudet munat postikulujen hinnalla, jos on pääteltävissä, että uusi erä voisi olla parempi. Mitään tällaista "takuuta" ei kuitenkaan viitsi esim. kotisivuilla mainostaa, sillä ostajiakin on aika monenlaisia.. Ja eihän sitä aina tiedä, onko samoja munia sitten enää lähettääkään, jos omat alkavat hautoa tms.

Joskus joku ostaja laittoi maatiaisen munista vähän vastaavan purkauksen kuin aloittaja tässä mun kotisivujen vieraskirjaan, kun kymmenen munan satsista ei tullut yhtään tipua. Silloin oli muilla ostajilla siitos noin 60-90 % luokkaa. Asia sovittiin s-postissa ja lähetin uudet munat pelkillä postikuluilla - joita en kyllä sitten koskaan saanut. :smt009

Mustakalkkunan munissa omassa kokeilussa lähti itämään 9/12 ja ekoilla ostajilla 4/6 ja 3/10. Muilta en olekaan vielä kuullut tuloksia.
Goolou

Viesti Kirjoittaja Goolou »

Aika raju syytös munkin mielestä.
Postin kautta tulleet siitosmunat olen itse hautonut huonohkolla tuloksella.
Näiden ongelmien takia monet kasvattajat ei mielellään myy siitosmunia olleenkaan. Tulos on paljon parempi jos itse laittaa suoraan koneeseen, ja tipujen ostajia ovat tyytyväisempiä...
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Joo on kyllä melko raju syytös! itte olen tilannu siitosmunia sillä et ehkä saan tipusia kun muuten varmaan jäis tiput saamatta ja ihan hyvillä tuloksilla oon tilannu, kanan munat kuoriutu kaikki ja ankan munista 8 munasta 6 kuoriutu. enkä kyllä oottanu ees hyviä tuloksia kun onhan niitä vitsejäki niistä postin särkyväää merkinnöistä :smt005 ja mulle ois ainaki katastrofi jos kukaan ei enää siitosmunia myis, kun ei täältä tule lähettyä minnekhän etehlän poikasia hakehman kun ei ole kyse parista saasta km vaan reilusti enemmästä! ja onhan se se kuoriutumisen ja tekemisen ilo kun niitä hautoo :smt002
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

A-ha..oliko tämä näin arka aihe?
Mä olen varmaan sitten liian luottavainen toiseen ihmiseen ja itse kyllä tulisin vastaan jotenkin.
Olenko minä sitten liian kiltti? :smt017
Mua vaan ihmetyttää että jos myy,niin ei tarvitse antaa mitään takeita,mitä myy? :smt017
Tyhmä on se joka ostaa? :smt017 ja helppoa syyttää kuljetusta,miksi sitten muut kuljetukset ovat onnistuneet? :smt017
Ymmärrän sen että kyllä munalle hintaa kertyy, ei mikään ilmaista ole.

Onneksi sentään suurin osa myyjistä on rehellisiä ja muistan saaneeni muilta myyjiltä lupauksia. Jos tiput ovat väärää sukupuolta niin vaihto onnistuu...jne...Tämä oli mulle täysin uusi reviiri...

Muistaakseni joku teistä vastasi rehellisesti silloin kun kyselin munia,ettei ole vielä myytävää,eivät muni vielä,eikä itämisestä ole takeita. Se on minusta oikeaa toimintaa. Kiitos siitä :smt038
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

pipsa kirjoitti: Jos tiput ovat väärää sukupuolta niin vaihto onnistuu...jne...
WHAT? No jos tällaiseen palveluun on tottunut niin sittenhän tämä kalkkunoiden siitosmunien myyjä olikin täyshuijari!

Siis oikeesti, ei munille voi antaa takuuta. Ja piste.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

:smt005 kröhöm. Mä olen kyllä niin aloittelija, et mä en osaa munasta sanoo tuleeko sieltä koiras vai naaras. Kananmunistakin tuppaa tuleen kukkoja vähintään puolista...
Vastaa Viestiin